Skorpion na dopingu – Novitec 500 Stufe 2 (2010)
Przerabiający między innymi Fiaty Novitec dobrał się do „pięćsetki”. Nie jest to jednak seryjnie produkowane 500, a auto przygotowywane przez legendarny zespół Abarth.
01.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Opuszczający bramy fabryki Abarth 500 ma 4-cylindrowy silnik o objętości 1,4 l, który z pomocą turbosprężarki IHI o zmiennym ustawieniu kierownic osiąga moc 135 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 206 Nm przy 3000 obr./min. Z jednostki napędowej moc przekazywana jest za pomocą 5-biegowej skrzyni biegów na przednie koła.
Ponieważ Abarth 500 waży niewiele (1035 kg), to wspomniane 135 KM wystarcza, by z małego Fiata zrobić całkiem szybkie auto. Od 0 do 100 km/h Abarth przyspiesza w 7,90 s i rozpędza się do 205 km/h, zużywając przy tym średnio 6,5 l benzyny na 100 km.
Niestety za samochodzik nawiązujący do legendarnego Abartha 595 Esseesse trzeba zapłacić prawie 66 tysięcy złotych (za podstawową wersję) – to niemało.
Jedyną zewnętrzną oznaką tego, że mamy do czynienia z autem przerobionym przez Noviteca, są większe koła. Zamiast seryjnych 16-calowych oferowane są felgi o jeden i dwa cale większe. Felgi te dostępne są jako częściowo malowane lub lakierowane w całości (obie opcje widać na fotografiach). Mniejsze koła mają felgi o szerokości 7,5” i opony 215/40 R 17, a większe – felgi 8,0” i gumy 215/35 R 18. Za komplet kół z felgami 17” trzeba zapłacić 1106 euro.
Poza tym tuner oferuje jeszcze… przyciemnione boczne kierunkowskazy. Podobno trwają prace nad dodatkami zmieniającymi nieco wygląd Abartha.
Seryjne sprężyny zawieszenia zostały wrzucone, a zastąpiły je sztywniejsze, które obniżają samochód o 35 mm. Bardziej wybredni klienci mogą zamówić kompletne gwintowane zawieszenie przygotowane przez ekipę Novitec.
Razem z tuningiem silnika (lub bez niego) można kupić sportowy układ wydechowy. Jest on zbudowany z najwyższej jakości stali nierdzewnej i wyposażony w sportowe tłumiki i „katalizatory”. Novitec twierdzi, że układ wylotowy sprawia, że auto wydaje z siebie groźniejsze dźwięki. Do wyboru jest kilka rodzajów końcówek „wydechu”.
Silnik został wzmocniony zestawem Novitec NT4-Corse. W tym pakiecie zawiera się wiele modyfikacji. Przede wszystkim pojawiła się nowa turbosprężarka. Oprócz niej wymieniono filtry powietrza, ulepszono powietrzne kanały dolotowe, zmieniono na wydajniejsze wtryskiwacze paliwa, a wszystkim zarządza nowa elektronika. Za kompletny NT4-Corse trzeba wyłożyć 3016 euro.
W efekcie motor zyskuje dodatkowe 77 KM (razem 212 KM), natomiast maksymalny moment obrotowy sięga teraz 325 Nm przy 3400 obr./min. Zwiększenie tych parametrów przełożyło się na skrócenie o 1,10 s czasu przyspieszania do 100 km/h oraz sprawiło, że Fiat jest szybszy o 18 km/h.
Osoby, które nie potrzebują aż takiej mocy, mogą wybrać pierwszy poziom tuningu i cieszyć się 164 końmi pod maską Abartha. Novitec informuje, że oferuje przeróbki do każdej innej odmiany silnikowej Fiata 500.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1368 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 212 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 154,97 KM/l (seryjny – 98,68 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 325 Nm przy 3400 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 7,5 x 17\ lub 8,0 x 18\
- Koła tylne: 7,5 x 17\ lub 8,0 x 18\
- Opony przednie: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18
- Opony tylne: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1035 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,88 kg/KM (seryjny – 7,67 kg/KM)
- Długość: 3657 mm
- Szerokość: 1627 mm
- Wysokość: 1453 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2300 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,80 s
- Prędkość maksymalna: 223 km/h
Źródło: automobilesreview