Skompresowana moc – O.CT R8 Compressor (2011)
Niezależnie od wersji Audi R8 korzysta z wolnossącego silnika. Różni tunerzy próbują jednak - z lepszym lub gorszym skutkiem - do jednostki napędowej dodać doładowanie. Czy taka sztuka udała się firmie O.CT obiecującej moc 565 KM?
01.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pod nóż trafiło Audi R8 w podstawowej odmianie silnikowej, a więc wóz wyposażony w 8-cylindrowy motor o kącie rozwidlenia cylindrów wynoszącym 90 stopni. 4,2-litrowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa od zeszłego roku ma podniesioną do 430 KM moc dostępną przy 7900 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 430 Nm w przedziale 4500-6000 obr./min.
Za pomocą 6-biegowej manualnej lub zautomatyzowanej skrzyni R-tronic napęd transportowany jest na wszystkie koła. Przy masie własnej 1635 kg Audi R8 potrzebuje 4,60 s na przyspieszenie do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 302 km/h. Tyle wóz seryjny.
W przerobionym przez niemieckie O.CT aucie przyspieszenia są sporo lepsze, a i prędkość maksymalna daleko wyższa. Poprawa osiągów była możliwa dzięki sprężarce mechanicznej, układowi wydechowemu z rur kwasoodpornych wyposażonemu w sportowe reaktory katalityczne i tłumiki oraz zastosowaniu nowego modułu sterującego motorem. Efekt?
Rezultat to 565 wściekłych koni mechanicznych mocy i 560 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Właśnie dzięki nim R8 od 0 do 100 km/h przyspiesza o 0,70 s szybciej od samochodu fabrycznego, a więc w 3,90 s. 250 km/h na prędkościomierzu pojawia się po 24 sekundach. Prędkości maksymalnej tuner nie podaje, ale należy się spodziewać, że oscyluje ona gdzieś w pobliżu 320 km/h.
Zainteresowani dalszym tuningiem mogą nabyć kompozytową pokrywę bagażnika i lepszy zestaw hamulcowy, ale O.CT poza podaniem informacji o takich możliwościach, nie podzieliło się szczegółowymi informacjami na ich temat. Podobnie tajemnicą pozostaje koszt tuningu wozu.
Dając 135 KM kompresor spełnia swoje zadanie bardzo dobrze, ale do 800-konnego wyposażonego w dwie takie sprężarki PPI R8 Razor GTR 800 Bi-Centrifugal Supercharger jeszcze daleko.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor
- Moc maksymalna: 565 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 135,72 KM/l (seryjny – 100,89 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 560 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 6-biegowa, zautomatyzowana R-tronic
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 8,5 x 18”
- Koła tylne: 10,5 x 18”
- Opony przednie: 235/40 R 18
- Opony tylne: 285/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1635 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,89 kg/KM (seryjny – 3,80 kg/KM)
- Długość: 4431 mm
- Rozstaw osi: 2650 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Przyspieszenie 0-250 km/h: 24,00 sblock position=\inside7562/block
Źródło: automobilesreview