Skompresowana moc – O.CT R8 Compressor (2011)

Niezależnie od wersji Audi R8 korzysta z wolnossącego silnika. Różni tunerzy próbują jednak - z lepszym lub gorszym skutkiem - do jednostki napędowej dodać doładowanie. Czy taka sztuka udała się firmie O.CT obiecującej moc 565 KM?

Skompresowana moc – O.CT R8 Compressor (2011)
Olgierd Lachowski

01.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Obraz

Pod nóż trafiło Audi R8 w podstawowej odmianie silnikowej, a więc wóz wyposażony w 8-cylindrowy motor o kącie rozwidlenia cylindrów wynoszącym 90 stopni. 4,2-litrowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa od zeszłego roku ma podniesioną do 430 KM moc dostępną przy 7900 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 430 Nm w przedziale 4500-6000 obr./min.

Za pomocą 6-biegowej manualnej lub zautomatyzowanej skrzyni R-tronic napęd transportowany jest na wszystkie koła. Przy masie własnej 1635 kg Audi R8 potrzebuje 4,60 s na przyspieszenie do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 302 km/h. Tyle wóz seryjny.

W przerobionym przez niemieckie O.CT aucie przyspieszenia są sporo lepsze, a i prędkość maksymalna daleko wyższa. Poprawa osiągów była możliwa dzięki sprężarce mechanicznej, układowi wydechowemu z rur kwasoodpornych wyposażonemu w sportowe reaktory katalityczne i tłumiki oraz zastosowaniu nowego modułu sterującego motorem. Efekt?

Obraz

Rezultat to 565 wściekłych koni mechanicznych mocy i 560 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Właśnie dzięki nim R8 od 0 do 100 km/h przyspiesza o 0,70 s szybciej od samochodu fabrycznego, a więc w 3,90 s. 250 km/h na prędkościomierzu pojawia się po 24 sekundach. Prędkości maksymalnej tuner nie podaje, ale należy się spodziewać, że oscyluje ona gdzieś w pobliżu 320 km/h.

Zainteresowani dalszym tuningiem mogą nabyć kompozytową pokrywę bagażnika i lepszy zestaw hamulcowy, ale O.CT poza podaniem informacji o takich możliwościach, nie podzieliło się szczegółowymi informacjami na ich temat. Podobnie tajemnicą pozostaje koszt tuningu wozu.

Obraz

Dając 135 KM kompresor spełnia swoje zadanie bardzo dobrze, ale do 800-konnego wyposażonego w dwie takie sprężarki PPI R8 Razor GTR 800 Bi-Centrifugal Supercharger jeszcze daleko.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor
  • Moc maksymalna: 565 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 135,72 KM/l (seryjny – 100,89 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 560 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 6-biegowa, zautomatyzowana R-tronic
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 18”
  • Koła tylne: 10,5 x 18”
  • Opony przednie: 235/40 R 18
  • Opony tylne: 285/35 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1635 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,89 kg/KM (seryjny – 3,80 kg/KM)
  • Długość: 4431 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Przyspieszenie 0-250 km/h: 24,00 sblock position=\inside7562/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)