Samochody na zamówienie – białe kruki motoryzacji [cz. 1]
Producenci ekskluzywnych aut stworzyli szereg modeli na życzenie klientów.
25.06.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ferrari właśnie zaprezentowało model F12 TRS. Powstał on na bazie F12berlinetta.
Pojazd wzorowany na Ferrari 250 Testa Rossa z 1957 r. przygotowano na specjalne zamówienie klienta. Według pogłosek zapłacił on za auto ok. 4,2 mln dol. (ok. 12,7 mln zł).
Tego typu samochody zawsze przyciągają uwagę mediów i fanów motoryzacji. Nic dziwnego. Trudno o auta bardziej ekskluzywne niż istniejące w jednym egzemplarzu.
Czasami zdarza się, że wyjątkowe pojazdy nie powstają na życzenie osoby z zewnątrz, tylko z inicjatywy producenta i są następnie sprzedawane nabywcom z odpowiednio grubymi portfelami.
Aston Martin CC100
Model CC100 to auto skonstruowane z okazji 100. rocznicy założenia marki Aston Martin. Jest to współczesna interpretacja DBR1, dzięki któremu brytyjska firma zajęła pierwsze dwa miejsca w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1959 r.
Aston Martin CC100 ma nadwozie wykonane z włókna węglowego. Waży mniej niż 1200 kg. Źródłem jego napędu jest 6-litrowy silnik w układzie V12, który współpracuje z 6-biegową, zautomatyzowaną skrzynią manualną.
Nie znamy dokładnych parametrów jednostki napędowej. Wiemy za to, że speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 4 s, a jego prędkość maksymalna sięga 290 km/h.
Aston Martin sprzedał dwie sztuki CC100. Podobno pojazd został wyceniony na 500 000 funtów (ok. 2,58 mln zł). Według informacji, które trafiły do mediów, jeden z egzemplarzy stał się częścią kolekcji i nie jest użytkowany. Drugi za to wyjeżdża na drogi.
Alfa Romeo Zagato TZ3
Alfa Romeo w 1962 r. zaprezentowała sportowy model Giulia TZ (zwany też po prostu TZ), którego przeznaczeniem były starty w wyścigach. Auto doczekało się ewolucji pod postacią TZ2. Za stylistykę i budowę karoserii obu wozów odpowiadało Zagato.
Wspomniane studio w 2010 r., czyli 100 lat po założeniu marki Alfa Romeo, przedstawiło rocznicowy pojazd o nazwie TZ3 Corsa, nawiązujący do klasycznych aut z serii TZ. Twórcy wykorzystali podzespoły Alfy Romeo 8C Competizione.
Samochód został wyposażony w silnik V8 o pojemności 4,2 l i mocy 425 KM. Ważące tylko 850 kg auto trafiło w ręce niemieckiego kolekcjonera Martina Kappa, który w swoich zbiorach ma szereg innych modeli Alfy Romeo opracowanych przez Zagato. TZ3 Corsa zdobyło nagrodę za wzornictwo podczas Concorso d'Eleganza Villa d'Este w 2010 r.
Rok po modelu TZ3 Corsa zadebiutowało inne dzieło Zagato – TZ3 Stradale (czyli model drogowy, a nie wyścigowy, jak Corsa). Za bazę tego samochodu posłużył Dodge Viper ACR. Auto jest napędzane przez motor 8,4 V10 generujący ponad 640 KM. Zagato zbudowało 9 egzemplarzy TZ3 Stradale.
Ferrari P540 Superfast Aperta
Ferrari P540 Superfast Aperta to samochód z 2009 r., który firma z Maranello skonstruowała dla Edwarda Walsona, majętnego Amerykanina, syna wynalazcy telewizji kablowej. Inspiracją było Ferrari zaprojektowane przez Carrozzeria Fantuzzi, które pojawiło się w "Toby Dammit" Federico Felliniego, jednej z części filmu "Historie niesamowite" z 1968 r. opartego na prozie Edgara Allana Poe.
Nadwozie jest dziełem stylistów Pininfariny. Samochód został zbudowany na bazie 599 GTB Fiorano. W związku z tym, że P540 Superfast Aperta ma zdejmowany dach, struktura pojazdu musiała zostać wzmocniona. Masa wzrosła jednak tylko o 20 kg, ponieważ do budowy wykorzystano m.in. włókno węglowe.
Ferrari P540 Superfast Aperta jest napędzane przez 6-litrową jednostkę V12, rozwijającą 620 KM i 608 Nm. Prace nad autem trwały 14 miesięcy.
GWA 300 SLC
Firma GWA (Gullwing America) w 2013 r. opublikowała wizualizacje samochodu, który został zamówiony przez klienta z Europy Wschodniej. Za wzór dla GWA 300 SLC posłużył Mercedes-Benz 300 SC z 1955 r.
GWA nie pokazało zdjęć gotowego auta. Przedsiębiorstwo poinformowało za to, że kabriolet w stylu retro będzie bazować na Mercedesie SLS AMG Roadster. Pojazd miał otrzymać twardy, zdejmowany dach.
Na przód miały zostać założone felgi 21-calowe, a na tył obręcze w rozmiarze 22 cali. Po maską miał się znaleźć (lub się znalazł) 6,2-litrowy silnik benzynowy w układzie V8 generujący 571 KM i 650 Nm momentu obrotowego.
Lamborghini 5-95 Zagato
W maju tego roku odbyła się publiczna prezentacja Lamborghini 5-95 Zagato. Auto przywiezione na Concorso d'Eleganza Villa d'Este trafiło w ręce Alberta Spiessa, kolekcjonera modeli z Sant'Agata Bolognese.
Pojazd powstał z okazji 95-lecia Zagato. Za bazę posłużyło Gallardo LP570-4. Nie udostępniono danych technicznych, ale można się domyślić, że 5-95 Zagato korzysta z jednostki 5,2 V10 o mocy 570 KM.
Wyjątkowy samochód spotkał się z tak ciepłym przyjęciem, że podobno Lamborghini i Zagato rozważają stworzenie kilku dodatkowych sztuk.
Lancia Stratos
Współczesne wcielenie Lancii Stratos to samochód, o którym żywo dyskutowano w latach 2010-2011. Auto powstało na zamówienie niemieckiego milionera Michaela Stoscheka, właściciela firmy produkującej części do samochodów.
Za jego stworzenie odpowiadali styliści i inżynierowie studia Pininfarina. Dawcą części było Ferrari 430 Scuderia. Nowy Stratos waży 1247 kg, a źródłem napędu jest silnik o pojemności 4,3 l w układzie V8 o mocy 540 KM. Maksymalny moment obrotowy to 500 Nm.
Szef marki z Maranello Luca di Montezemolo miał okazję przetestować Lancię Stratos i nie krył podziwu dla tej konstrukcji. W związku z dużym zainteresowaniem miało powstać więcej egzemplarzy. Ferrari zablokowało jednak produkcję auta.
McLaren X-1
McLaren X-1 wzbudził sporo kontrowersji, kiedy został zaprezentowany w 2012 r. Trzeba przyznać, że specjaliści z McLaren Special Operations stanęli przed nie lada wyzwaniem, aby spełnić wymagania zleceniodawcy.
Klient zażyczył sobie samochodu, który łączyłby w sobie cechy takich modeli, jak Facel Vega, Chrysler D’Elegance Ghia, Buick Electra, Mercedes-Benz 540K i Citroën SM. Źródłem inspiracji miały też być m.in. muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, zegarki Jaeger LeCoultre, pióra Thomas Mann Montblanc i przyczepy kempingowe marki Airstream.
Zamawiającemu przypadł do gustu projekt koreańskiego stylity Honga Yeo. Proces budowy samochodu trwał 2 lata i 6 miesięcy. X-1 jest oparty na McLarenie MP4-12C.
Pojazd otrzymał otwierane do góry drzwi oraz ruchome panele zakrywające koła tylnej osi. Źródłem jego napędu jest turbodoładowany, 3,8-litrowy silnik V8 generujący 625 KM i 600 Nm momentu obrotowego.
Porsche 935 Street
Przyjrzyjmy się starszemu modelowi powstałemu na zamówienie – Porsche 935 Street z 1983 r. Jego budowę zlecił Mansour Ojjeh, jeden z właścicieli holdingu Techniques d’Avant Garde (TAG), do którego należy 21% McLaren Group.
TAG nawiązał współpracę z zespołem McLarena w latach 80. i ufundował budowę silników Porsche do aut brytyjskiej stajni. Z nimi na pokładzie bolidy z Woking dowiozły w latach 1984-1985 do mistrzowskich tytułów w Formule 1 Nikiego Laudę i Alaina Prosta.
Ojjeh zbliżył się do Porsche i zapragnął stać się posiadaczem drogowej wersji wyścigowego modelu 935. Samochód ten wygrał m.in. Le Mans i 120 innych zawodów.
935 Street to połączenie kilku pojazdów: drogowego Porsche 911 Turbo i jego wyczynowych odmian 934 i 935. Został wyposażony w turbodoładowany silnik o pojemności 3,3 l, rozwijający moc 380 KM i 490 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Porsche 935 Street przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s, a jego prędkość maksymalna to 285 km/h. W maju samochód został sprzedany na aukcji za 230 000 euro (ponad 950 000 zł).