Różowe lata siedemdziesiąte, czyli historii BMW część 5 [geneza motoryzacji]
Modele klasy średniej, które BMW wprowadziło w latach 60., zapewniły marce solidną podstawę do dalszego rozwoju. Z raz wytyczonej drogi Bawarczycy nie chcieli już zejść.
04.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wraz z tzw. Nową Klasą BMW zaprezentowało czterodrzwiowego sedana, o którym pisaliśmy w poprzedniej części. Aby uzupełnić wszelkie braki w ofercie, od 1966 roku w gamie BMW pojawił się także dwudrzwiowy 1600. Samochód, który początkowo nie wzbudzał zbyt wielkiego zainteresowania, stał się bestselerem. Dwa lata po rozpoczęciu produkcji pojawiła się najsilniejsza wersja o mocy 120 KM, oferowana także jako kabriolet.
Prawie w tym samym czasie BMW zaprezentowało eleganckie coupe o oznaczeniu 2000C. Projekt pochodził z rodzinnego zakładu, lecz jego realizację zlecono renomowanym zakładom Karmann w Osnabruck. Pierwotna wersja tego dynamicznego i zwrotnego samochodu dość szybko jednak została poddana przeróbkom. W 1968 roku powstała bardziej dojrzała wersja o nazwie 2800CS, z wydłużoną maską i kilkoma udoskonaleniami, głównie optycznymi. Wersja 3,0 Csi, produkowana od 1971 roku została wyposażona w silnik o mocy 200 KM z wtryskiem paliwa.
W latach 1970-1993 przewodniczącym zarządu BMW był Eberhard von Kuenheim. Pod jego egidą obrót BMW wzrósł osiemnastokrotnie, a produkcja samochodów osobowych czterokrotnie. W 1973 r. przeprowadzono się do tzw. Vierzylinder (Czterocylindrowiec) – nowego budynku głównego zarządu w okolicy Monachijskiego Parku Olimpijskiego. Budynek naszkicował wiedeński architekt Karl Schwanzer. We wczesnych latach 90. otwarto tam Centrum Badawczo Inżynieryjne, czyli tzw. Fabrykę Pomysłów BMW. Centrum do dziś zajmuje się stylizacją, konstrukcją, budową prototypów i testami.
To tam powstała kolejna legenda BMW i jeden z najlepszych samochodów tej marki, który BMW jeszcze bardziej spopularyzował i dał kolejny mocny atut do ręki. Mowa o E21, czyli protoplaście serii 3. Dostępny był jako 2-drzwiowy sedan lub kabriolet. Do napędu używano benzynowych silników R4 i R6. Moc przenoszona była tradycyjnie dla BMW na oś tylną. Samochód został zastąpiony przez model E30. Łącznie wyprodukowano 1 364 039 egzemplarzy.
E30 to pierwsze auto oficjalnie nazywane już serią 3 BMW. Ten model BMW był dostępny w wielu odmianach nadwoziowych i silnikowych, z których najsłabszą odmianą jest 324d, a najmocniejszą M3. BMW E30 było też dostępne w wersji z napędem na 4 koła (BMW 325ix). Model M3 E30 w ciągu niecałych 5 lat startów zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw, co czyni go najbardziej utytułowanym samochodem klasy GT na świecie.