Hyundai Initium – produkcja ruszy w przyszłym roku
Hyundai nie ustaje w dążeniu do popularyzacji samochodów na wodór. Dowodem na to jest nowy koncept z ogniwami wodorowymi, który w wersji produkcyjnej pojawi się już w 2025 roku.
08.11.2024 | aktual.: 08.11.2024 09:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
To na razie koncept, ale zapowiadający nowy model na rok 2025. Ma pokazać nieustanne zaangażowanie marki Hyundai w rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach wodorowych (FCEV).
Przypomnę, że w porównaniu do pojazdów bateryjnych (często nazywanych po prostu elektrycznymi) w samochodzie typu FCEV napęd również jest elektryczny, ale prąd pochodzi z ogniw wodorowych, które po dostarczeniu im wodoru produkują energię elektryczną. Stąd określenie FCEV (fuel cell electric vehicle) w odróżnieniu od BEV (battery electric vehicle).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Hyundai Initium Concept
Ten koncepcyjny SUV nie tylko ma za zadanie przypomnieć o 27-letnim zaangażowaniu Hyundaia w rozwój pojazdów FCEV, ale też prezentuje zupełnie nowy język projektowania "Art of Steel".
Rozwój modelu Initium koncentrował się na trzech głównych aspektach: większym zasięgu i wydajności, przestronnym wnętrzu oraz funkcjach zapewniających wygodę i bezpieczeństwo.
Pojazd ma duże zbiorniki na wodór, które mają zapewnić zasięg ponad 650 km na jednym tankowaniu. Akumulator, z którego silnik czerpie energię (nie jest ona przekazywana bezpośrednio z ogniw) pozwolił zwiększyć moc silnika do 204 KM, co jak twierdzi Hyundai, daje możliwość bezpiecznej i płynnej jazdy również na autostradach.
Pojazd ma funkcję planowania tras, przystosowaną dla pojazdów wodorowych, która rozwiązuje jeden z największych problemów kierowców: dostęp do infrastruktury tankowania, która w większości krajów europejskich jest symboliczna. Kierowca może nie tylko zaplanować trasę, ale też sprawdzić dostępność stacji i stan działania zidentyfikowanej stacji tankowania, a także liczbę oczekujących pojazdów, a tym samym możliwość zatankowania.
Wodór nie tylko do jazdy
W modelu koncepcyjnym Initium energię elektryczną wytworzoną w ogniwie wodorowym można wykorzystać także do zasilania i ładowania różnych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń osobistych za pośrednictwem funkcji Vehicle-to-Load (V2L), znanej m.in. z bateryjnych samochodów tej marki. W odróżnieniu od nich, zewnętrzny terminal ma już postać gotowego do podłączenia gniazda 230 V. Nie trzeba będzie korzystać z przejściówki.
Hyundai Motor planuje zaprezentować Initium na targach motoryzacyjnych w Los Angeles i Auto Guangzhou w listopadzie. Wersja produkcyjna prototypu ma zostać wprowadzona na rynek w pierwszej połowie 2025 roku.