Rekordowy import starych samochodów!
W Polsce kwitnie import samochodów używanych, który zdaniem Samaru jest najwyższy od 94 miesięcy. Niestety sprowadzane są coraz starsze auta.
08.10.2016 | aktual.: 01.10.2022 21:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował najnowsze i niestety nie najlepsze informacje na temat importowanych w ostatnich miesiącach samochodów. We wrześniu zarejestrowano po raz pierwszy w kraju 81 926 modeli osobowych, co zamyka trzeci kwartał z wynikiem 690 924 od początku roku. Dla porównania, rynek nowych wygląda następująco: wrzesień – 37 385; trzy pierwsze kwartały 2016 - 347 342.
Jeśli chodzi o rynek aut importowanych, to bieżący rok jest lepszy od poprzedniego o około 15 proc. Samar prognozuje, że z końcem roku osiągniemy wynik około 915 tys. "nowych" samochodów używanych. Niestety zła informacja jest taka, że w ostatnich miesiącach rejestrowane są coraz starsze auta.
W 2015 roku średni wiek samochodu z importu wynosił 11 lat, teraz zbliżamy się do 12 lat. Najwyższy udział w rynku mają modele z roczników 2006 i starszych, a jest to już 63,3 proc. Jeszcze gorzej wygląda obraz dwukrotnie starszych aut, które w ostatnich miesiącach odnotowały gwałtowny wzrost. W stosunku do ubiegłego roku jest to aż 87,9 proc.!
Wnikliwa analiza modeli i rodzajów zasilania prowadzona przez Samar sugeruje, że największym zainteresowaniem cieszą się auta benzynowe sprzed ery bezpośredniego wtrysku paliwa, z motorami o pojemności od 1,6 do 2,0 litra. Nic dziwnego, skoro dużą popularność w kraju mają modele klasy średniej. Nieco mniej rejestruje się benzyniaków z silnikami 1,4-1,6 litra.
Liderem rynku w kategorii silników jest motor 1.8 z grupy Volkswagena – idealny do konwersji na zasilanie gazowe. Popularne są również jednostki benzynowe 1.8 Opla, Forda i Toyoty oraz 2-litrówki BMW i Renault.
Coraz mniejszym zainteresowaniem cieszą się diesle, których udział obecnie wynosi 40 proc. co jest wynikiem najniższym w historii. Polacy zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że oszczędne diesle nie nadają się na każde warunki, a cała oszczędność bierze w łeb gdy trzeba wymienić koło dwumasowe, wtryskiwacz czy turbosprężarkę.
Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki i modele, w rankingu na razie nic się nie zmienia, ale wyraźnie widać, że Ople zaczynają gonić grupę VW AG. Przyczyną tego stanu rzeczy jest mniejsza popularność diesli, a to właśnie motor 1.9 TDI kusił Polaków najbardziej. Ponadto, w latach 2005-2010 w samochodach marek Volkswagena następowało przejście ze znakomitych motorów wolnossących i doładowanych, na nieudaną rodzinę TSI/TFSI. W tym samym czasie tacy producenci jak Opel czy Ford oferowali nadal dobre konstrukcje Ecotec i Duratec.
W kategorii marek, Opel jest na drugim miejscu, już daleko przed Audi, a wyraźnie goni Volkswagena, wciąż lidera. Za trzecim Audi są Ford i Renault. Co prawda model A4 wciąż jest najpopularniejszym autem używanym w kraju, a niedaleko za nim mamy Golfa, jednak większy wzrost zainteresowania odnotowała Astra, a duży także Zafira. Passat, sklasyfikowany jako czwarty w zasadzie stoi w miejscu, natomiast bardzo szybko goni go BMW Serii 3. Do końca roku może wyprzedzić dawnego króla diesli. Najwyższe wzrosty z marek notuje Hyundai, natomiast z modeli Ford Fiesta.
1. | Audi A4 | 27 878 | +11,3% |
2. | Volkswagen Golf | 26 567 | +6,5% |
3. | Opel Astra | 24 741 | +14,1% |
4. | Volkswagen Passat | 24 722 | +2,6% |
5. | BMW serii 3 | 20 657 | +15,1% |
6. | Opel Zafira | 13 940 | +16,0% |
7. | Audi A3 | 13 850 | +16,0% |
8. | Renault Scenic | 13 773 | +10,3% |
9. | Ford Focus | 13 768 | +12,8% |
10. | Audi A6 | 13 466 | +15,9% |
Tabela przygotowana na podstawie informacji z Samar |