Możliwy najlepszy wynik sprzedaży w Polsce od lat. Zobacz, kto kupuje auta
Polski rynek samochodów osobowych ma się bardzo dobrze. Na koniec sierpnia odnotowano prawie 18-procentowy wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Jednak to nie zasługa indywidualnych polskich kierowców lecz przedsiębiorstw i klientów zagranicznych.
06.09.2017 | aktual.: 14.10.2022 14:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na dziesięć nowych samochodów sprzedanych w Polsce tylko trzy trafiają do polskich gospodarstw domowych, a siedem do firm. Z tego jedno auto wyjeżdża za granicę w ramach reeksportu. Jako że Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar bazuje na danych z CEPiK, czyli na zarejestrowanych autach, pomijany jest reeksport bez czasowego zarejestrowania auta w kraju.
Zatem dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów w Polsce nie jest dowodem lepszej kondycji finansowej Polaków. Pokazuje tylko współczesny trend we flotach, które częściej wymieniają auta na nowe. Sierpień był rekordowy pod względem sprzedaży flotowej, bo do klientów instytucjonalnych trafiło 72,7 proc. osobówek. W tej grupie odnotowano wzrost o 26,71 proc.
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 12 705 |
2. | Skoda Fabia | 11 949 |
3. | Opel Astra | 10 634 |
4. | Volkswagen Golf | 9156 |
5. | Toyota Yaris | 7990 |
6. | Toyota Auris | 7656 |
7. | Ford Focus | 6812 |
8. | Dacia Duster | 6339 |
9. | Skoda Rapid | 6324 |
10. | Renault Clio | 6125 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
W czołówce sprzedaży niewiele się zmienia. Dominujące marki to Skoda, Toyota, Volkswagen i Opel. Najpopularniejsze modele to tradycyjnie Skoda Octavia i Fabia, Opel Astra i Volkswagen Golf. W czołowej piątce w sierpniu pojawiła się Skoda Rapid, ale w zestawieniu rocznym jest na dziewiątej pozycji. Do pierwszej dziesiątki wciska się Fiat Tipo, choć sierpień był dla tego modelu przeciętny – dziewiąte miejsce. Obecnie znajduje się na jedenastej pozycji (wyżej niż Volkswagen Passat).
Ciekawostką jest wysoka pozycja Mercedesa, któremu w sierpniu udało się wbić do pierwszej dziesiątki. Obecnie jest trzynastą marką w kraju i drugą w segmencie premium, za BMW. Trzecie jest Audi, za którym znajduje się Volvo. Jednak to właśnie samochód Volvo jest najchętniej kupowanym modelem premium w Polsce. Mowa o modelu XC60.
Poz. | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 40 684 |
2. | Toyota | 34 370 |
3. | Volkswagen | 30 187 |
4. | Opel | 22 642 |
5. | Ford | 18 406 |
6. | Renault | 16 104 |
7. | Kia | 15 398 |
8. | Dacia | 14 490 |
9. | Hyundai | 12 697 |
10. | Nissan | 9805 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
Ten segment rozwija się w bardzo dobrym tempie. W sierpniu klienci zarejestrowali 4642 auta z wyższej półki, a to wynik o 23,13 proc. wyższy w porównaniu z sierpniem 2016 r. Od stycznia do sierpnia 2017 r. w Polsce zostało zarejestrowanych 39 955 aut klasy premium, a wzrost wyniósł 26,43 proc.
Samar przewiduje, że rynek nowych samochodów osobowych ukształtuje się w tym roku na poziomie 490 tys. sztuk. Warto przypomnieć, że rok 2016 zamknął się 416 225 samochodami. Tym samym prawdopodobnie zostanie ustanowiony najlepszy wynik od 2000 r., kiedy to zarejestrowano 468 tys. aut.