Pszczółka – Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja (2007)
Bolid zaczynał swoje życie w 2005 roku jako zwykłe Porsche 911 GT 2 generacji 996, teraz jest rekordzistą Pętli Północnej wśród wozów Porsche dopuszczonych do ruchu drogowego – oto 911 GT 2 RS Biene Maja.
29.10.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bolid zaczynał swoje życie w 2005 roku jako zwykłe Porsche 911 GT 2 generacji 996, teraz jest rekordzistą Pętli Północnej wśród wozów Porsche dopuszczonych do ruchu drogowego – oto 911 GT 2 RS Biene Maja.
Auto powstało na bazie Porsche 911 GT 2, które pierwotnie było wyposażone w silnik o objętości skokowej 3,6 l. Jednostka ta w mocniejszej wersji wytwarzała moc 483 KM przy 5700 obr./min i maksymalny moment obrotowy 640 Nm przy 3500 obr./min. Przy wadze 1505 kg 911 GT 2 rozpędzało się do 100 km/h w zaledwie 4,00 s i było w stanie osiągnąć prędkość 319 km/h. Można powiedzieć, że już samochód bazowy był bardzo atrakcyjny pod względem osiągów.
Dla ekipy Edo Competition to jednak za mało. Pracownicy firmy dokonali wielu przeróbek, przy czym modyfikacje odbywały się w dwóch etapach.
Pierwsze zmiany zaszły w samochodzie już w 2005 roku. Zwiększono wówczas ciśnienie doładowania turbosprężarek, zmieniono układ wylotowy, pompę oleju i system sterujący pracą silnika. Poprawiono chłodzenie jednostki napędowej poprzez montaż dodatkowych chłodnic.
Zamiast fabrycznego sprzęgła pojawiło się wielotarczowe. Seryjna skrzynia biegów została zastąpiona skrzynką z przełożeniami dopasowanymi do charakterystyki Nordschleife. Skrzynia biegów ma wyścigowy system chłodzenia oleju. W miejsce mechanizmu różnicowego Porsche pojawił się mechanizm o zwiększonym tarciu.
Ludzie Edo postanowili, że trzeba zmienić zawieszenie na wyścigowe wyprodukowane przez firmę KW. Na układ hamulcowy składają się teraz tarcze o średnicy 380 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Zarówno przednie, jak i tylne tarcze zatrzymywane są klockami hamulcowymi zamontowanymi w 4-tłoczkowych zaciskach.
Odpowiednią przyczepność na drodze i torze gwarantują opony Michelin 265/35 i 345/30 (odpowiednio przód i tył). Opony założone są na 18-calowe wyścigowe felgi.
Kolejną rzeczą, którą należało zrobić, to „wybebeszyć” wnętrze. Tuner usunął wszystko, co było według niego zbędne. Pojawiła się za to klatka bezpieczeństwa, wyścigowe fotele Recaro z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa, aluminiowe pedały, lekka okładzina deski rozdzielczej, wyścigowa kierownica i elektroniczny wyświetlacz zamiast tradycyjnych zegarów. Tym sposobem zredukowano masę bolidu do 1284 kg.
Na koniec pozostało przygotowanie aerodynamiki wozu. Inżynierowie zaprojektowali przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza chłodzącego hamulce. Przedni spojler wykonano tak, by zwiększał jak najbardziej siłę docisku. Pojawiły się boczne fartuchy i tylny dyfuzor optymalizujący własności aerodynamiczne auta i chłodzenie silnika.
Pod podwoziem przykręcono płyty z kompozytów, które również poprawiały aerodynamikę. W miejscu seryjnego tylnego spojlera pojawiło się wielkie skrzydło, o szerokości 195 cm, które jest zwieńczone listwą Gurneya.
Bolid był wreszcie gotowy. 3,6-litrowa jednostka legitymowała się mocą 612 KM przy 6790 obr./min, a jej moment obrotowy wynosił 785 Nm przy 4300 obr./min. Przyspieszenie auta od 0 do 100 km/h wynosiło 3,80 s, do 200 km/h – 9,50 s, a do 300 km/h zaledwie 22,50 s. Prędkość maksymalna to 328 km/h.
By sprawdzić możliwości 911 GT 2 RS Biene Maja (Pszczółka Maja), team Edo pojawił się na jednym z najsłynniejszych torów świata – Nürburgring Nordschleife. Próba zakończyła się wynikiem 7:15,63 min. Na najdłuższej prostej Döttinger Höhe wóz pomknął z prędkością 288 km/h. Edo Karabegovic (właściciel Edo Competition) skomentował, że nie dało się szybciej, bo spojlery stawiały zbyt duży opór.
Na biciu rekordu prace przy aucie się nie skończyły. W 2007 roku ekipa z Ahlen znów dokonała usprawnień w 911 GT 2 RS. Tym razem zmiany były dwie - jedna to modyfikacje nadwozia, druga - przeróbka silnika.
Karoserię wyglądem zbliżono do Porsche 911 generacji 997. Przedni zderzak ma osłony kierunkowskazów z 911 Carrery, pod którymi kryją się zestawy diod LED. Klosze przednich reflektorów są podobne do tych z nowego Porsche 911. Pod nimi kryją się jednak zupełnie inne światła niż w seryjnym aucie.
W motorze ekipa dokonała sporych przeróbek. Rozwiercono cylindry i powiększono skok tłoka, dzięki czemu objętość skokowa jednostki napędowej wzrosła do 3900 cm3. Pojawiły się nowe tłoki, wałki rozrządu i tytanowe korbowody. Zmiany nie ominęły głowic, systemu trzech pomp paliwowych, wtryskiwaczy, międzystopniowych chłodnic powietrza doładowującego i samych turbosprężarek. Po raz kolejny udoskonalono program zarządzający jednostką napędową.
Efekt to moc 670 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy 880 Nm przy 4100 obr./min. Poprawiły się czasy przyspieszeń. Do 100 km/h „Pszczółka” przyspiesza poniżej 3,20 s, a do 200 km/h w mniej niż 8,50 s. Prędkość maksymalna to 335 km/h.
Edo Competition nie informuje, ile pieniędzy zainwestowano w przebudowę tego samochodu. Nie zanosi się też, by firma wystawiła 911 GT 2 RS na sprzedaż.
Najzwięźlej o tym bolidzie? Wyglądu powalającego na łopatki to auto może i nie ma, ale jego osiągi są najwyższej próby.
Dane techniczne
Silnik i napęd (dane dotyczą wersji ostatecznej ukończonej w 2007 roku - stąd ta data w tytule):
- Typ: B6, M96/70S
- Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3900 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 670 KM przy 7000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 171,80 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 880 Nm przy 4100 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 18″
- Koła tylne: 18″
- Opony przednie: 265/35 R 18
- Opony tylne: 345/30 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1284 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,92 kg/KM
- Rozstaw osi: 2350 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: Poniżej 3,20 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: Poniżej 8,50 s
- Czas przejazdu okr. Nürburgring Nordschleife: 7:15,63 min (silnik 612 KM)
- Prędkość maksymalna: 335 km/h
Źródło: edo