Ściąganie samochodu a ciśnienie w oponach
Jeśli pojazd zaczyna ściągać podczas jazdy, to oznacza, że jest z nim coś nie tak. Weryfikację potencjalnej usterki warto rozpocząć od rzeczy najprostszej – sprawdzenia stanu ciśnienia powietrza w oponach.
08.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli pojazd ściąga w lewą bądź w prawą stronę podczas jazdy, to wcale nie oznacza, że uległ usterce mechanicznej. W wielu przypadkach przyczyna może być prozaiczna – różnica ciśnień w oponach.
Gdy dysproporcja ciśnienia powietrza pomiędzy kołami jednej osi wynosi co najmniej 0,5 bara, to niejako z automatu przekłada się to na wyczuwalną utratę stabilności pojazdu na niekorzyść strony, po której znajduje się niedopompowane koło.
Dlatego przynajmniej raz w miesiącu warto kontrolować ciśnienie w ogumieniu. Informacja o właściwych wartościach znajduje się na tabliczce znamionowej pojazdu (zazwyczaj jest umieszczona na słupku B, czasem w bagażniku lub pod klapką wlewu paliwa) oraz w instrukcji obsługi auta.
Zamieszczone w formie tabeli dane zawierają rozmiary ogumienia (dopuszczone przez producenta pojazdu), a także wartości ciśnienia dla konkretnych opon z podziałem na osie pojazdu. Producent podaje również dodatkowe zakresy tolerancji ciśnienia, gdy pojazd jest znacznie obciążony.
Należy pamiętać, że właściwe ciśnienie w oponach gwarantuje bezpieczne prowadzenie i wydłuża żywotność bieżnika. Mniej powietrza w oponie to również zwiększone zużycie paliwa. Także nieproporcjonalne zużycie bieżnika którejś z opon (pracujących na jednej osi) może powodować tzw. efekt ściągania.