Przeskoczyć wszystkich – PPI R8 Razor GTR 800 Bi‑Centrifugal Supercharger (2011)

Chyba właśnie takim hasłem kierował się zespół pracowników z PPI Design pracując nad ulepszonym R8 Razor. Rozwijany od 3 lat projekt ciągle jest ulepszany. Obecnie z zaawansowaniem technicznym tego wozu może się równać tylko ABT R8 GT R. Dlaczego? Bo PPI przerobiło w zasadzie wszystko, po to żeby zagwarantować najwyższej próby osiągi.

Przeskoczyć wszystkich – PPI R8 Razor GTR 800 Bi-Centrifugal Supercharger (2011)
Olgierd Lachowski

17.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Obraz

Wiele firm tuningowych oferuje doładowanie do Audi R8. Wiele firm dodaje spojlery czy też modyfikuje zawieszenie. Ale tylko ABT i PPI posunęły się w swoich modyfikacjach tak daleko, że w ich autach jest więcej zmienionych niż oryginalnych części. Dziś o projekcie tego drugiego tunera.

Jak napisałem we wstępie auto jest ulepszane od 3 lat. W tym czasie przeszło wiele zmian, do których należą modyfikacje nadwozia i wnętrza, zawieszenia, hamulców i silnika – jednym słowem wszystkiego. Jak się prezentuje finalny produkt?

Zacznijmy od nadwozia. Liniami Razora na pewno nie będą zachwyceni miłośnicy „cichociemnego” tuningu. Auto aż kłuje w oczy przeróbkami. Pierwsza myśl jaka przychodzi do głowy, gdy zerka się na PPI R8 jest taka, że to z pewnością samochód wyścigowy. Tak nie jest, ale wrażenie jest uzasadnione, bo auto przypomina wyścigowe Audi R8 LMS.

Większość elementów poszycia nadwozia wymieniono na odpowiedniki z włókna węglowego. Z oryginalnych części ostały się jedynie drzwi i dach. Reszta jest nowa i nierzadko zdecydowanie różniąca się od części w seryjnym R8. Na przykład błotniki zostały znacznie poszerzone (nie wiadomo o ile), podobnie rzecz ma się z wlotami powietrza za drzwiami.

W klapie silnika tuner wstawił dwa kompozytowe wloty, a szybę wymienił na produkt z Makrolonu[sup]®[/sup]. Z kolei w pokrywie bagażnika wycięto otwór, przez który przepływa powietrze chłodzące różne elementy silnika. W lewym z dwóch bocznych wlotów, w górnej części, także dodano wlot powietrza. Nawet tylne błotniki i tylny zderzak zostały „podziurawione”. Te pierwsze w górnej powierzchni, a ten drugi z boku. Całość wieńczy sporych rozmiarów spojler.

Obraz

W kabinie zmieniono między innymi fotele – nowe mają kompozytowe skorupy, a wyściełane są skórą i Alcantarą[sup]®[/sup]. W ogóle trzeba przyznać, że na żadnym z tych materiałów firma tuningowa nie oszczędzała. Z obydwoma ciemnymi materiałami kontrastują pomarańczowe detale.

PPI zadbało także o bezpieczeństwo wstawiając niepełną klatkę bezpieczeństwa.

Wyżej opisane zmiany, a w szczególności modyfikacje nadwozia, doprowadziły do obniżenia wagi bolidu z Waiblingen aż o 250 kg do ok. 1390 kg. Można zatem powiedzieć, że teraz R8 jeździ w klasie Golfa. Oczywiście nie można zapomnieć, że tuning nadwozia ma swoją z pewnością wysoką cenę.

W kwestii zarówno wyglądu, jak i redukcji wagi trzeba dodać, że PPI zmieniło oryginalne felgi na części o średnicy 19” z przodu i 20” z tyłu. Za przyczepność do jezdni odpowiadają opony francuskiego Michelina o rozmiarach 255/35 R 19 na kołach przednich i 325/25 R 20 na kołach tylnych.

Równie poważne zmiany, jak w przypadku karoserii, PPI zafundowało autu w kwestii mechaniki.

Obraz

Zmodyfikowano układ hamulcowy, w którym zamiast seryjnych tarcz hamulcowych znajdują się „krążki” o średnicy 380 mm z przodu i 356 mm z tyłu. Tarcze są skutecznie zatrzymywane przez 6-tłoczkowe zaciski.

Seryjne zawieszenie wymontowano, a w jego miejsce wstawiono komponenty firmy KW. Zawieszenie posiada system unoszenia przodu o 45 mm.

Mniejsza masa własna PPI, nawet z seryjnym silnikiem, dawałaby lepsze przyspieszenia przerobionemu Audi w stosunku do auta fabrycznego. Różnice byłyby jednak niezbyt wielkie, a ekipa inżynierów chciała zdecydowanej poprawy.

Fabryczny motor V8 o objętości skokowej 4,2 l to mniejsza z dwóch dostępnych jednostek napędowych. Wolnossący silnik ma 430 KM mocy przy 7900 obr./min. W starszej wersji auta motor był słabszy o 10 KM. Moment obrotowy to 430 Nm przy 4500-6000 obr./min. 430 KM sprawia, że R8 osiąga prędkość 302 km/h.

W pierwszej wersji Razor GTR dostał kompresor, który zwiększył moc silnika do 580 KM, a moment obrotowy do 600 Nm. To poprawiło parametry drogowe kompozytowego Audi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zmniejszyło się z 4,60 s do zaledwie 3,70 s, a prędkość maksymalna wzrosła do 332 km/h.

Obraz

Zmiany te wprowadzono w 2009 roku. Od tego czasu inne firmy tuningowe pokazały wiele przerobionych Audi R8, które znacznie przewyższały mocą produkt PPI. Na szczycie listy poddanych tuningowi „R-ósemek” znalazło się auto ABT-a. Bolid wyróżnia się wieloma zaawansowanymi zmianami, a do tego jest najszybszym niewyścigowym R8, które trafiło na tor. Na Sachsenringu tylko nieznacznie ustąpiło TechArtowi 911 GT2 GT Street RS i jest drugim najszybszym wozem po tuningu na tym torze.

Jeśli PPI chciałoby chociaż postraszyć zespół Christiana Abta, musiało przygotować coś mocnego. I przygotowało.

Zamiast jednej sprężarki zastosowano dwa kompresory odśrodkowe R48, które zostały opracowane z tunerem Audi ze Szwajcarii – firmą Novidem. Sprężarki mają sprzęgło magnetyczne oraz osobny system chłodzenia. Sprężone powietrze, nim dotrze do silnika, przechodzi przez międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego typu ciecz-gaz. W samym silniku tłoki, pierścienie, korbowody, łożyska i wałki rozrządu zastąpiono ich ulepszonymi odpowiednikami.

Mechanicy przekonstruowali też kanały dolotowe do jednostki silnikowej oraz zamienili seryjny „wydech” na nowy układ wylotowy ze sportowymi „katalizatorami” i tłumikami o zmniejszonych oporach przepływu. Nie obyło się też bez poprawek w oprogramowaniu zarządzającym „sercem” PPI R8.

Obraz

Przy ciśnieniu doładowania wynoszącym 0,9 bara bolid z Niemiec ma aż 811 KM (!) mocy i 860 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Szczytowa wartość momentu występuje przy 5910 obr./min.

Z powodu wyższego momentu obrotowego skrzynia biegów jest bardziej obciążana niż było to pierwotnie. Jednym z rozwiązań tego problemu było wzmocnienie części pracujących na biegu 1. i 2.

Ponad 800 KM pozwalało również na ingerencję w przełożenie ostatniego biegu. Firma zmniejszyła jego przełożenie (wydłużyła je), co daje możliwość rozpędzania Razora do wyższych prędkości. Na razie PPI nie daje wyboru i chcąc posiadać ich wóz trzeba zdecydować się na manualną 6-biegową skrzynię biegów.

Na koniec słowo o osiągach tego Audi. Przeróbki silnika i skrzyni biegów przełożyły się na skrócenie czasu przyspieszania do 100 km/h, który wynosi teraz tylko 2,90 s, i podniesienie prędkości maksymalnej do 350 km/h. Nie wiem na ile realne jest osiągnięcie czasu sprintu do 100 km/h na poziomie 3 sekund, ale 350 km/h prędkości jest z pewnością do osiągnięcia.

PPI nie ujawniło ceny tuningu, jednak na pewno jest ona zatrważająca.

Obraz

Zaawansowaniem zmian tuner dorównał firmie ABT i pozostawił daleko w tyle większość innych tunerów.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 811 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 194,81 KM/l (seryjny – 100,89 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 860 Nm przy 5910 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne, średnica 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne, średnica 356 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 10,0 x 19”
  • Koła tylne: 11,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 19
  • Opony tylne: 325/25 R 20

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1390 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,71 kg/KM (seryjny – 3,80 kg/KM)
  • Długość: 4431 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,90 s
  • Prędkość maksymalna: 350 km/hblock position=\inside8043/block

Źródło: WCF

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)