Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!

BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...

Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!
Michal Grygier

06.07.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...

Główną rolę odgrywa bohater zwany CFRP, czyli "carbon-fiber reinforced plastic". Po naszemu włókno węglowe. Ten lubiany i wychwalany przez wszelkiej maści firmy tuningowe gości powoli w autach seryjnych. Jednak z uwagi na wysoką cenę jest go niewiele. Cechuje się wysoką wytrzymałością i lekkością. Jest o 50 procent lżejszy od stali i równie wytrzymały. Nie groźne mu warunki atmosferyczne i zła pogoda. Na koniec - świetnie absorbuje energię podczas kolizji.

Wspomniana wcześniej prototypowa wersja BMW X5 (pierwszej generacji) dysponuje konstrukcją struktury z CFRP (!), ale z tego materiału wykonane są również - maska, dach, tylna klapa bagażnika. Jedynie drzwi są ze stali. Dzięki temu masa została zbita o 200 kilogramów.

BMW CFRP X5 zostało zaprezentowane podczas Innovation Days Mobility w Azji.

Czy do samochodów przyszłości trafi większa ilość tego typu materiałów? Zapewne tak, ponieważ masa, obok downsizingu jednostek napędowych to jeden z kluczy do ekologii w motoryzacji.[block position="inside"]8904[/block]

Źródło: BMWBlog.com

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)