Precyzyjne przepisy w sprawie komunikacji radiowej w Formule 1
FIA doprecyzowała przepisy odnośnie komunikacji radiowej między zespołem a kierowcą.
16.09.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niedawno ustalono zakaz przekazywania informacji kierowcy na temat jego osiągów. FIA jest w fazie doprecyzowywania przepisów, a przed zbliżającym się Grand Prix Singapuru zostały one sprecyzowane na poziomie przejściowym, by podczas najbliższego weekendu nie było jakichkolwiek niejasności. Według przepisów tablice informacyjne z pit wall będą traktowane tak jak komunikacja radiowa. To samo dotyczy niejasnych, szyfrowanych kodów. Ustalono listę dozwolonych i zakazanych informacji, które będzie można stosować w Singapurze. Charlie Whiting powiedział, że złamanie przepisu będzie będzie skutkowało karą sportową (kara czasowa lub stop&go).
Oto lista informacji dozwolonych:
Upewnienie się, że kierowca usłyszał wiadomość
Dokładny czas okrążenia lub sektora
Dokładny czas okrążenia przeciwnika
Strata/przewaga nad rywalem podczas treningu lub wyścigu
Komunikaty w stylu "podkręć tempo" lub "ścigasz się z..."
Ostrzeżenia o tłoku na torze w treningach i wyścigu
Różnice między autami w kwalifikacjach, aby pomóc kierowcy w ustawieniu się na torze
Ostrzeżenia o przebitych oponach
Opony na kolejny pit stop
Liczba okrążeń rywala na danym komplecie opon w wyścigu
Mieszanka opon przeciwnika
Informacje o potencjalnych problemach u przeciwnika podczas wyścigu
Informacje o możliwej strategii przeciwnika
Informacje dotyczące żółtych flag, neutralizacji i innych kwestii związanych z bezpieczeństwem
Lista informacji zakazanych:
Dokładny czas sektora przeciwnika oraz informacje gdzie jest on szybszy, a gdzie wolniejszy
Ustawienia jednostki napędowej i skrzyni biegów
"Uczenie" biegów, dzięki czemu jednostka sterująca zapamiętuje ich wzajemną pozycję do bezstopniowej zmiany przełożeń (od GP Japonii)
Wykorzystanie baterii celem lepszych osiągów
Ustawienia przepływu paliwa (chyba, że poprosi o to kontrola wyścigu)
Informacje o oszczędzaniu paliwa i ustawieniach dyferencjału
Informacje o ciśnieniu i temperaturze opon (od GP Japonii)
Mapy silnika na start i podczas pit stopów
Ustawienia sprzęgła
Informacje o dogrzewaniu opon przed startem
Informacje o balansie hamulców i ustawieniach elektronicznego systemu hamowania
Ostrzeżenia o zużyciu hamulców i ich temperaturze (od GP Japonii)
Polecenia przywrócenia domyślnych ustawień
Odpowiadania na bezpośrednie pytania kierowcy typu "Czy używam właściwych map?"
Zakodowane wiadomości