Precyzyjne przepisy w sprawie komunikacji radiowej w Formule 1

FIA doprecyzowała przepisy odnośnie komunikacji radiowej między zespołem a kierowcą.

Precyzyjne przepisy w sprawie komunikacji radiowej w Formule 1
Źródło zdjęć: © fot. Red Bull
Marcin Łobodziński

16.09.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niedawno ustalono zakaz przekazywania informacji kierowcy na temat jego osiągów. FIA jest w fazie doprecyzowywania przepisów, a przed zbliżającym się Grand Prix Singapuru zostały one sprecyzowane na poziomie przejściowym, by podczas najbliższego weekendu nie było jakichkolwiek niejasności. Według przepisów tablice informacyjne z pit wall będą traktowane tak jak komunikacja radiowa. To samo dotyczy niejasnych, szyfrowanych kodów. Ustalono listę dozwolonych i zakazanych informacji, które będzie można stosować w Singapurze. Charlie Whiting powiedział, że złamanie przepisu będzie będzie skutkowało karą sportową (kara czasowa lub stop&go).

Oto lista informacji dozwolonych:

Upewnienie się, że kierowca usłyszał wiadomość

Dokładny czas okrążenia lub sektora

Dokładny czas okrążenia przeciwnika

Strata/przewaga nad rywalem podczas treningu lub wyścigu

Komunikaty w stylu "podkręć tempo" lub "ścigasz się z..."

Ostrzeżenia o tłoku na torze w treningach i wyścigu

Różnice między autami w kwalifikacjach, aby pomóc kierowcy w ustawieniu się na torze

Ostrzeżenia o przebitych oponach

Opony na kolejny pit stop

Liczba okrążeń rywala na danym komplecie opon w wyścigu

Mieszanka opon przeciwnika

Informacje o potencjalnych problemach u przeciwnika podczas wyścigu

Informacje o możliwej strategii przeciwnika

Informacje dotyczące żółtych flag, neutralizacji i innych kwestii związanych z bezpieczeństwem

Lista informacji zakazanych:

Dokładny czas sektora przeciwnika oraz informacje gdzie jest on szybszy, a gdzie wolniejszy

Ustawienia jednostki napędowej i skrzyni biegów

"Uczenie" biegów, dzięki czemu jednostka sterująca zapamiętuje ich wzajemną pozycję do bezstopniowej zmiany przełożeń (od GP Japonii)

Wykorzystanie baterii celem lepszych osiągów

Ustawienia przepływu paliwa (chyba, że poprosi o to kontrola wyścigu)

Informacje o oszczędzaniu paliwa i ustawieniach dyferencjału

Informacje o ciśnieniu i temperaturze opon (od GP Japonii)

Mapy silnika na start i podczas pit stopów

Ustawienia sprzęgła

Informacje o dogrzewaniu opon przed startem

Informacje o balansie hamulców i ustawieniach elektronicznego systemu hamowania

Ostrzeżenia o zużyciu hamulców i ich temperaturze (od GP Japonii)

Polecenia przywrócenia domyślnych ustawień

Odpowiadania na bezpośrednie pytania kierowcy typu "Czy używam właściwych map?"

Zakodowane wiadomości

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (3)