Prawdopodobnie najszybsza przednionapędówka świata
Bynajmniej nie mowa tu o maksymalnej prędkości. Ford Focus RS zmodyfikowany przez firmę Raeder-Motorsport pobił rekord na torze Nurburgring Nordschleife. Co więcej, jest pierwszą przednionapędówką, która przebiła magiczny balon z ośmioma minutami.
28.07.2011 | aktual.: 18.04.2023 11:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Raeder-Motorsport to jeden z najbardziej renomowanych tunerów na niemieckim rynku, przygotowujący m.in. samochody Audi do 24-godzinnych wyścigów na torze Nurburgring Nordschleife. W "wolnym czasie" tuninguje niemieckie samochody. Ford Focus przygotowany przez Raeder-Motorsport pobił rekord dla samochodów z przednim napędem już jakiś czas temu, ale dopiero niedawno redaktorzy niemieckiego Sportauto mieli okazję gruntownie przetestować zieloną bestię. Wyniki przerosły najśmielsze oczekiwania.
363-konny Focus RS nie tylko pokonał magiczną granicę 8 minut, ale urwał jeszcze jedną sekundę z czasu ustalonego przez samego tunera. Tym samym potwierdzono, że auto nie jest szybkie jedynie w rękach kierowcy testowego, jak to zwykle bywa z takimi rekordami. Horst von Saurma w trakcie supertestu przejechał Północną Pętlę z czasem 7:58 min, zostawiając w tyle takie wozy jak Audi R8 4,2 czy BMW M3. Co więcej, krótką pętlę toru Hockenheim przejechał w czasie 1:11,2 min. Takie wyniki osiągały starsze generacje Lamborghini Gallardo, Porsche 911 GT3 RS, Ferrari 430 czy najszybsze BMW M3 GTS.
Za sukces odpowiada nie tylko podkręcony silnik i sztywniejsze zawieszenie. Głównym sprawcą niespodzianki są opony Dunlop Direzza 03G o niesamowitej wręcz przyczepności. Dowodem na to mogą być próby slalomu w wykonaniu Raedera w porównaniu z seryjnym Focusem RS. W tych próbach moc nie ma większego znaczenia. Raeder, slalom na 36 metrów potrafi przejechać z prędkością, którą seryjny RS osiąga pomiędzy słupkami rozstawionymi co 110 m. Natomiast w szybszym slalomie wzmocniony Focus potrafi utrzymać prędkość taką samą jak Ferrari 430 Scuderia czy 458 Italia. Opony przytrzymują do przeciążenia rzędu 1,4 G, czyli takiego jak w przypadku Porsche 911 GT3 czy Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera.
Raeder udowodnił nam, że w fenomenalnym układzie napędowym i przednim zawieszeniu Forda tkwił jeszcze ogromny potencjał. Zmodyfikowany Focus RS przyspiesza do 100 km/h pół sekundy szybciej niż seryjny odpowiednik, a do 200 km/h w niecałe 18 s. Czy ktokolwiek stworzy kiedyś bardziej wydajne auto z przednim napędem...?
osiągi | Raeder-Ford Focus RS | Ford Focus RS | Ferrari F430 F1 |
moc maksymalna [KM] | 363 | 305 | 490 |
maks. moment obrotowy [Nm] | 568 | 440 | 465 |
masa własna [kg] | 1441 | 1485 | 1493 |
czas na Nordschleife [min] | 7:58 | 8:26 | 7:55 |
czas na Hockenheim-short [min] | 1:11,2 | 1:17,8 | 1:12,7 |
0-100 km/h [s] | 5,4 | 6,1 | 4,0 |
0-200 km/h [s] | 17,7 | 23,2 | 12,6 |
slalom 36 metrów [km/h] | 138 | 131 | 132 |
slalom 110 metrów [km/h] | 147 | 139 | 143 |
droga hamowania 200-0 km/h [m] | 134 | 152,3 | 137,8 |
Źródło: Sportauto-online.de • Reader-Motorsport