Prawdopodobnie najszybsza przednionapędówka świata

Bynajmniej nie mowa tu o maksymalnej prędkości. Ford Focus RS zmodyfikowany przez firmę Raeder-Motorsport pobił rekord na torze Nurburgring Nordschleife. Co więcej, jest pierwszą przednionapędówką, która przebiła magiczny balon z ośmioma minutami.

fot. Sportauto-online.de
fot. Sportauto-online.de
Marcin Łobodziński

28.07.2011 | aktual.: 18.04.2023 11:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Raeder-Motorsport to jeden z najbardziej renomowanych tunerów na niemieckim rynku, przygotowujący m.in. samochody Audi do 24-godzinnych wyścigów na torze Nurburgring Nordschleife. W "wolnym czasie" tuninguje niemieckie samochody. Ford Focus przygotowany przez Raeder-Motorsport pobił rekord dla samochodów z przednim napędem już jakiś czas temu, ale dopiero niedawno redaktorzy niemieckiego Sportauto mieli okazję gruntownie przetestować zieloną bestię. Wyniki przerosły najśmielsze oczekiwania.

fot. Sportauto-online.de
fot. Sportauto-online.de

363-konny Focus RS nie tylko pokonał magiczną granicę 8 minut, ale urwał jeszcze jedną sekundę z czasu ustalonego przez samego tunera. Tym samym potwierdzono, że auto nie jest szybkie jedynie w rękach kierowcy testowego, jak to zwykle bywa z takimi rekordami. Horst von Saurma w trakcie supertestu przejechał Północną Pętlę z czasem 7:58 min, zostawiając w tyle takie wozy jak Audi R8 4,2 czy BMW M3. Co więcej, krótką pętlę toru Hockenheim przejechał w czasie 1:11,2 min. Takie wyniki osiągały starsze generacje Lamborghini Gallardo, Porsche 911 GT3 RS, Ferrari 430 czy najszybsze BMW M3 GTS.

fot. Sportauto-online.de
fot. Sportauto-online.de

Za sukces odpowiada nie tylko podkręcony silnik i sztywniejsze zawieszenie. Głównym sprawcą niespodzianki są opony Dunlop Direzza 03G o niesamowitej wręcz przyczepności. Dowodem na to mogą być próby slalomu w wykonaniu Raedera w porównaniu z seryjnym Focusem RS. W tych próbach moc nie ma większego znaczenia. Raeder, slalom na 36 metrów potrafi przejechać z prędkością, którą seryjny RS osiąga pomiędzy słupkami rozstawionymi co 110 m. Natomiast w szybszym slalomie wzmocniony Focus potrafi utrzymać prędkość taką samą jak Ferrari 430 Scuderia czy 458 Italia. Opony przytrzymują do przeciążenia rzędu 1,4 G, czyli takiego jak w przypadku Porsche 911 GT3 czy Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera.

fot. Sportauto-online.de
fot. Sportauto-online.de

Raeder udowodnił nam, że w fenomenalnym układzie napędowym i przednim zawieszeniu Forda tkwił jeszcze ogromny potencjał. Zmodyfikowany Focus RS przyspiesza do 100 km/h pół sekundy szybciej niż seryjny odpowiednik, a do 200 km/h w niecałe 18 s. Czy ktokolwiek stworzy kiedyś bardziej wydajne auto z przednim napędem...?

fot. Sportauto-online.de
fot. Sportauto-online.de
osiągiRaeder-Ford Focus RSFord Focus RSFerrari F430 F1
moc maksymalna [KM]363305490
maks. moment obrotowy [Nm]568440465
masa własna [kg]144114851493
czas na Nordschleife [min]7:588:267:55
czas na Hockenheim-short [min]1:11,21:17,81:12,7
0-100 km/h [s]5,46,14,0
0-200 km/h [s]17,723,212,6
slalom 36 metrów [km/h]138131132
slalom 110 metrów [km/h]147139143
droga hamowania 200-0 km/h [m]134152,3137,8
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)