Polski rynek samochodów osobowych – wrzesień 2016
Jesteśmy już po wakacjach, a w ich ostatnim miesiącu odnotowano kolejny wzrost w stosunku do ubiegłorocznego okresu.
06.10.2016 | aktual.: 01.10.2022 21:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar informuje o kolejnym wzroście sprzedaży samochodów osobowych w stosunku do ubiegłego roku. Miniony miesiąc był najmocniejszym wrześniem ostatniej dekady, w którym zarejestrowano 37 385 modeli osobowych oraz dostawczych do 3,5 t. To prawie 11-procentowy wzrost w stosunku do sierpnia oraz niespełna 17-procentowy w porównaniu z wrześniem 2015.
Jednocześnie zamknięto trzeci kwartał 2016 roku z wynikiem 347 342 rejestracji, lepszym od zeszłorocznego o 17,66 proc. Samar informuje także o wyhamowaniu zakupów aut dostawczych po wprowadzeniu normy Euro 6. Nie miało to natomiast wpływu na rynek samochodów osobowych.
Oczywiście rynek stale napędzają klienci instytucjonalni, których odsetek jest coraz wyższy. Z końcem trzeciego kwartału to już 71 proc. nabywców. Co ciekawe, wskaźnik ten i tak jest niższy od ubiegłorocznego, który wyniósł w tym samym okresie 71,8 proc.
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 1416 |
2. | Skoda Fabia | 1115 |
3. | Opel Astra | 1095 |
4. | Nissan Qashqai | 1018 |
5. | Volkswagen Golf | 914 |
6. | Toyota Yaris | 699 |
7. | Skoda Rapid | 678 |
8. | Toyota Auris | 644 |
9. | Ford Focus | 610 |
10. | Dacia Duster | 606 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych od początku roku modeli nic się nie zmieniło, natomiast sam wrzesień był znakomitym miesiącem dla Nissana. Model Qashqai poszybował w zestawieniu miesięcznym na piąte miejsce i z wynikiem rejestracji na poziomie 1018 znalazł się wyżej od Volkswagena Golfa czy Toyoty Yaris. Pozwoliło mu to się umocnić na drugim miejscu w segmencie SUV, gdzie liderem wciąż pozostaje Dacia Duster.
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 12 400 |
2. | Skoda Fabia | 10 939 |
3. | Opel Astra | 10 597 |
4. | Volkswagen Golf | 8851 |
5. | Toyota Yaris | 8173 |
6. | Toyota Auris | 7992 |
7. | Ford Focus | 6866 |
8. | Skoda Rapid | 6395 |
9. | Dacia Duster | 6315 |
10. | Volkswagen Passat | 6296 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
W kategorii marek, we wrześniu najmocniejsza była Škoda przed Volkswagenem i Toyotą. Dobry wynik Qashqaia dał Nissanowi ósme miejsce w wynikach miesięcznych, natomiast japoński producent wciąż zamyka pierwszą dziesiątkę, do której powoli zbliża się... BMW.
Poz. | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 38 069 |
2. | Toyota | 29 884 |
3. | Volkswagen | 29 369 |
4. | Opel | 24 137 |
5. | Ford | 20 510 |
6. | Renault | 15 310 |
7. | Kia | 15 026 |
8. | Dacia | 12 823 |
9. | Hyundai | 12 578 |
10. | Nissan | 10 240 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
Niemiecka firma wyprzedziła już Mazdę, której wróżyliśmy wejście do pierwszej dziesiątki, ale jak to bywa z wróżbami - rzadko się sprawdzają. Natomiast doskonale prezentuje się polski rynek premium. We wrześniu zarejestrowano 4640 samochodów tego typu, a to o 23,08 proc. więcej niż w sierpniu oraz o 34,92 proc. więcej w porównaniu z ubiegłorocznym wrześniem. Jednocześnie warto zauważyć, że w trzech pierwszych kwartałach zarejestrowano 32 proc. więcej modeli premium niż przed rokiem.
Co prawda BMW Serii 3 i 5 nie sprzedają się tak dobrze jak tylko jeden model Volvo, czyli XC60, ale i tak niemiecka marka prowadzi i to zdecydowanie w tym segmencie. Drugie miejsce należy do Mercedesa, trzecie do Audi. Volvo wciąż traci sporo do pierwszej trójki, a jednocześnie jest daleko przed Lexusem i MINI.