Polski rynek diesli. Nie przepadamy za nimi, ale kochamy TDI
Wysoka cena, wysokie koszty utrzymania i zła prasa – to wszystko sprawia, że udział silników Diesla spada sukcesywnie od lat na rynku samochodów osobowych w całej Europie. Również w Polsce, gdzie tylko co czwartym autem wyjeżdżającym z salonu jest diesel. Które modele z silnikami zasilanymi olejem napędowym są jednak najpopularniejsze?
15.09.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Polacy nie są naiwni i nie przejęli się specjalnie rozpętaną w 2015 roku aferą spalinową z udziałem koncernu Volkswagena. To właśnie modele tego koncernu zasilane silnikami TDI najczęściej są rejestrowane w naszym kraju.
Numerem jeden jest Škoda Octavia, co oczywiście można zrozumieć, ponieważ ten model jest też ogólnie liderem rynku. Jednak tego samego nie można powiedzieć ani o Volkswagenie Passacie, ani o Škodzie Superb – oba auta znalazły się w pierwszej czwórce. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych samochodów z silnikami wysokoprężnymi jest aż pięć modeli z grupy Volkswagena.
W czołówce jest też Volvo XC60 – najpopularniejszy samochód marki premium w kraju, a jednocześnie bardzo popularny SUV. Warto zauważyć, że udział diesla w tym właśnie modelu jest ogromny. Tylko garstka klientów wybiera wersje benzynowe. Znacznie powyżej średniej udziału diesla, wynoszącej 26,4 proc. jest aż osiem z pokazanych w tabeli samochodów.
Marka i model | liczba rejestracji styczeń-sierpień 2017 | udział diesla w modelu | |
---|---|---|---|
Skoda Octavia | 5406 | 43% | |
Volvo XC60 | 3552 | 93% | |
Volkswagen Passat | 3446 | 61% | |
Skoda Superb | 2882 | 63% | |
Ford Focus | 2522 | 37% | |
Ford Mondeo | 2207 | 67% | |
Hyundai Tucson | 1954 | 42% | |
Volkswagen Tiguan | 1918 | 51% | |
Volkswagen Golf | 1876 | 20% | |
Opel Astra | 1711 | 16% | |
źródło: Samar |
Warto dodać, że duży wpływ na zakup samochodów z silnikami Diesla mają floty, które też powoli przechodzą na napęd benzynowy i hybrydowy. Również auta premium są chętnie kupowane z jednostkami wysokoprężnymi, do których nie trzeba lub wystarczy niewiele dopłacić. Natomiast wysoka moc i pojemność wystarczają, by zapewnić odpowiednie do klasy samochodu osiągi.