Polski bolid zajmuje 4. miejsce w Shell Eco‑marathon. Możemy być dumni z naszych studentów
Studenci Politechniki Śląskiej zajęli 4. miejsce w swojej klasie, w zawodach Shell Eco-marathon organizowanych w Londynie. Pojazd był napędzany wodorem.
10.07.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 34. edycji zawodów Shell Eco-marathon 2018, zawodach, które odbyły się między 5 a 8 lipca w Londynie, wystartowało aż siedem polskich drużyn pośród 140 zespołów z 24 krajów.
W zawodach chodzi o to, by przejechać możliwie największy dystans na jednostce dowolnego paliwa. Auta są podzielone na kategorie – prototypy i bardziej funkcjonalne Urban Concept – oraz ze względu na rodzaj napędu – spalinowe, wodorowe i elektryczne.
Najlepszy absolutny wynik uzyskali Francuzi z zespołu Microjoule-La Joliverie z Lycee Saint-Joseph La Joliverie, którzy zdeklasowali konkurencję rezultatem 2342 km/l. Ich bolid był napędzany najlepszym paliwem dla samochodów, czyli... benzyną. O ich poziomie niech świadczy wynik drugiego zespołu – 1813 km. Najlepszy wynik pojazdów z napędem elektrycznym to 732 km/kWh.
W klasie Prototype z zasilaniem wodorowym zwycięzcami zostali Niemcy z University of Applied Sciences Stralsund z wynikiem 779 km/m3 wodoru. Najlepszy rezultat polskiej załogi to 5. miejsce drużyny z Politechniki Gdańskiej – wynik 400 km. Za nimi uplasowali się studenci z Politechniki Lubelskiej – 350 km. W tej klasie wyścig ukończyło osiem załóg.
Lepszym miejscem może pochwalić się drużyna z Politechniki Śląskiej w kategorii Urban Concept z napędem wodorowym. Zajęli co prawda 4. miejsce – wynik 117 km/m3 – ale jednak tylko na pięć drużyn, pokonując ostatnią załogę o 1 km.
Najlepszy polski rezultat absolutny to 620 km na litrze benzyny, uzyskany pojazdem zbudowanym przez Politechnikę Łódzką, który zajął 15. miejsce w klasyfikacji Prototype.