Polska premiera BMW i3 [relacja]
Do tej pory wielu producentów prezentowało w kraju samochody elektryczne, ale tylko nieliczne z nich należały do segmentu premium. To się jednak zmieniło. W pewną listopadową środę odbyła się bowiem oficjalna polska premiera najnowszego produktu BMW. Model i3 to pierwsze auto elektryczne firmy z Monachium.
22.11.2013 | aktual.: 18.04.2023 10:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Stylistyka BMW i3 nawiązuje do innych aut tej marki. Z przodu nie mogło zabraknąć dwóch skrzydeł grilla czy wbudowanych w reflektory charakterystycznych świateł do jazdy dziennej. Z boku zauważalne są ostre przetłoczenia w okolicach klamki. Ciekawie wygląda również nierówna linia szyb bocznych.
W BMW i3 można poczuć się jak w Rolls-Roysie, mimo małych wymiarów auta (długość 3999 mm, szerokość 1775 mm, wysokość 1578 mm). To zasługa skrzydłowo otwieranych drzwi. Po ich otwarciu nie zobaczymy przeszkadzającego słupka środkowego. Został on zintegrowany z tylnymi drzwiami. To dobre rozwiązanie, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom tylnych siedzeń. Czarna, szklana tylna klapa ze zintegrowanymi reflektorami tylnymi także jest ciekawym rozwiązaniem. W oczy rzucają się również 19-calowe alufelgi (opcjonalnie 20-calowe) z oponami o rozmiarze 155/70R19. To nietypowy rozmiar, ale z punktu widzenia wizualnego oraz trakcyjnego wydaje się dobrze dobrany.
We wnętrzu jest luksusowo. Większość kabiny wykonana jest z wysokowytrzymałych kompozytów. Dzięki wykorzystaniu tego materiału moduł kabiny jest o 30% lżejszy. Dla podkreślenia charakteru samochodu do wykończenia wnętrza użyto ekologicznych materiałów: drewna eukaliptusa o otwartych porach, skóry garbowanej liśćmi oliwnymi czy wełny aktywnej klimatycznie. Nie oznacza to jednak pogorszenia jakości wykończenia. Wnętrze jest bardzo estetyczne. W deskę rozdzielczą wbudowano dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Pierwszy, 8,3-calowy, umieszczony centralnie przekazuje informacje np. z nawigacji czy radia. Co istotne, na mapie nawigacji wyświetlany jest zasięg samochodu w zależności od poziomu naładowania akumulatorów. Umożliwia to określenie, czy jesteśmy w stanie przejechać zaplanowaną trasę. Drugi wyświetlacz, 5,5-calowy, ulokowany blisko kierownicy, pokazuje dane m.in. o prędkości jazdy. W kolumnie kierownicy znalazło się miejsce na dżojstik zmiany biegów.
Do standardowego wyposażenia i3 zalicza się system iDrive, radio Professional, telefoniczny zestaw głośnomówiący, klimatyzacja, układ Park Distance Control z czujnikami parkowania z tyłu, system łączności pokładowej ze zintegrowaną kartą SIM oraz możliwością podłączenia zewnętrznych nośników muzyki na przykład przez USB lub Bluetooth. Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. adaptacyjne reflektory wykonane w technologii LED, elektrycznie otwierane okno dachowe, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele i funkcję komfortowego dostępu Comfort Access.
Do napędu BMW i3 służy silnik elektryczny o mocy (125 kW) 170 KM (masa własna jednostki napędowej wynosi 50 kg). Dysponuje ona maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm. Jak przystało na samochód elektryczny, moment obrotowy jest stały praktycznie w całym zakresie prędkości obrotowej (od ok. 1700 obr./min). Wpływa to znacząco na własności jezdne, a potwierdzeniem tego jest czas potrzebny na rozpędzenie auta do 100 km/h. Wynosi on jedynie 7,2 s (0-60 km/h w 3,7 s). To dobry wynik dla samochodu o masie 1195 kg.
Dynamiczne podróżowanie przekłada się na obniżenie zasięgu. Dla jak największej ekonomii w BMW i3 możliwe jest korzystanie z różnego rodzaju trybów jazdy. Do wyboru są tryb Comfort, Eco Pro i Eco Pro+. W odróżnieniu od większości samochodów elektrycznych w i3 napęd z silnika umieszczonego z tyłu przenoszony jest na tylną oś.
Nie zabrakło również trybu odzyskiwania energii. Wkracza on do akcji w momencie odpuszczenia pedału przyspieszania. W tym stanie silnik pracuje jako generator, doładowując akumulatory litowo-jonowe umieszczone w centralnej części podwozia. Poziom ładowania jest zależny od prędkości jazdy. W przypadku szybszego poruszania się ładowanie z jednostki napędowej jest efektywniejsze. Przy niższych prędkościach uzyskujemy siłę hamującą.
Na w pełni naładowanych akumulatorach można przejechać od 130 do 160 km w warunkach codziennej eksploatacji. Jesteśmy jednak w stanie zwiększyć zasięg do 20 km, podróżując w trybie Eco Pro i o kolejne 20 km w trybie Eco Pro+. Jeżeli to nadal za mało, firma z Monachium umożliwia dokupienie Range-Extendera (masa własna większa o 120 kg). Ten system to nic innego jak dołączenie dwucylindrowego silnika spalinowego o objętości skokowej 0,65 l i mocy 34 KM w celu podtrzymywania poziomu naładowania akumulatorów. Tego typu rozwiązanie zwiększa teoretyczny zasięg samochodu do ok. 300 km.
Czas ładowania jest zależny od jego sposobu. Do dyspozycji są trzy warianty: szybkie ładowanie w 30 minut, ładowanie z wykorzystaniem opcjonalnego Wallboxa (3-6 godzin) albo tradycyjnego gniazdka 230 V (6-8 godzin). Za pomocą odpowiedniej aplikacji na smartfony można zarządzać BMW i3 tak, aby było ono gotowe do jazdy wtedy, kiedy tego potrzebujemy.
Wbrew pozorom cena jak na samochód elektryczny nie jest wygórowana. Wersja podstawowa kosztuje od 140 900 zł. Za wersję z Range Extenderem trzeba zapłacić o 17 900 zł więcej (158 800 zł). Jeśli wybierzemy wyposażenie opcjonalne, cena oczywiście wzrośnie. Do wyboru jest m.in. zestaw Hi-Fi Harman/Kardon z 7 głośnikami i wzmacniaczem cyfrowym o mocy 360 W (3494 zł), szklany dach (4280 zł), lakier metalizowany (2882 zł) czy system alarmowy (2096 zł).
Samochody BMW to klasa premium. Tak jest też w przypadku pierwszego zaprezentowanego modelu elektrycznego tej firmy. BMW i3 to ciekawa propozycja, która może odnieść sukces, ale czy tak się stanie? Z pewnością jest to jeden z nielicznych samochodów z tego typu zasilaniem mających wyposażenie niespotykane dotąd w pojazdach elektrycznych.
Dane techniczne:
| BMW i3 | BMW i3 z Range-Extenderem |
Masa własna | 1195 kg | 1315 kg |
Silnik elektryczny | ||
Moc maksymalna | 170 KM | 170 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm | 250 Nm |
Zużycie energii | 14-17 kWh/100 km | 15-18 kWh/100 km |
Silnik spalinowy | ||
Cylindry/zawory | - | 2/4 |
Objętość skokowa | - | 647 cm3 |
Moc maksymalna | - | 34 KM przy 4300 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | - | 55 Nm przy 4300 obr/min |
Norma emisji spalin | - | Euro 6 |
Emisja CO2 | - | 13 g/km |
Zużycie paliwa | - | 0,6 l/100 km |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 150 km/h | 150 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s | 7,9 s |
Akumulatory | ||
Typ akumulatora | Li-lon | Li-lon |
Pojemność akumulatora | 18,8 kWh | 18,8 kWh |
Maksymalny zasięg całkowity | ok. 200 km | ok. 300 km |
Ładowanie | ||
Szybkie ładowanie | 30 min | 30min |
Wallbox | 3-6 h | 3-6 h |
Gniazdko domowe | 6-8 h | 6-8 h |