Policjant sprawdzi opony. Kłopoty można mieć przez sam napis

Drogówka rzadko zatrzymuje kierowców tylko po to, by sprawdzić stan techniczny ich aut. Jednak przy okazji mogą oni rzucić okiem na samochód. Zimą ich zainteresowanie może wzbudzić ogumienie. I to nawet mimo braku prawnego nakazu stosowania "zimówek". Czasem samo porównanie opon na poszczególnych kołach może sprowadzić na nas kłopoty.

Kontrola opon może skłonić policjanta do dalszych kroków
Kontrola opon może skłonić policjanta do dalszych kroków
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

08.01.2025 14:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Oznaczenia na oponach

Podczas kontroli drogowych funkcjonariusze zwracają uwagę na oznaczenia znajdujące się na oponach. Mogą one zdradzić wiele istotnych informacji o pojeździe. Jednym z kluczowych aspektów jest model opony. Zgodnie z przepisami, na jednej osi pojazdu muszą być zamontowane opony tego samego modelu, rozmiaru oraz o tych samych indeksach prędkości. Data produkcji opony nie jest tu kluczowa, jeśli pozostałe parametry są zgodne.

Czasami zdarza się, że na jednej osi znajdują się opony różniące się między sobą. W takiej sytuacji, kluczowe jest udowodnienie, że taki stan rzeczy jest wynikiem przypadkowego zdarzenia, na przykład przebicia jednej z opon. Pokazanie przebitej opony funkcjonariuszowi może odwlec decyzję o nałożeniu mandatu lub zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sprawdzenie stanu bieżnika i ogumienia

Stan opon samochodu oceniany jest również pod kątem zużycia bieżnika i ogólnego stanu ogumienia. Zdarza się, że opony starsze niż osiem lat są nadal w dobrym stanie, jednak jest to rzadkość. Najczęściej w takich egzemplarzach można dostrzec nierównomierne zużycie bieżnika lub widoczne uszkodzenia. Jeśli policjant ma jakiekolwiek wątpliwości, może się to skończyć skierowaniem pojazdu na dodatkowe badanie techniczne.

W świetle polskiego prawa minimalna głębokość bieżnika dla opon samochodów osobowych wynosi 1,6 mm. Jest to wartość zgodna z normami unijnymi, które obowiązują również w większości krajów Europy. Wymogi te mają na celu zapewnienie adekwatnego poziomu bezpieczeństwa na drogach. Opony o zbyt niskim bieżniku mogą prowadzić do problemów z przyczepnością, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

W niektórych krajach Europy, np. w Skandynawii, te wymagania mogą być bardziej restrykcyjne, zwłaszcza w okresie zimowym. Głębszy bieżnik w oponach zimowych zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych.

Wpływ głębokości bieżnika na bezpieczeństwo

Głębokość bieżnika ma kluczowe znaczenie dla przyczepności opony na drodze. Odpowiednia głębokość umożliwia skuteczniejsze odprowadzanie wody, co minimalizuje ryzyko aquaplaningu – sytuacji, w której opona traci kontakt z nawierzchnią. Taka utrata przyczepności może prowadzić do niekontrolowanego poślizgu.

Dodatkowo, przy niższej głębokości bieżnika znacznie wydłuża się droga hamowania, co jest szczególnie niebezpieczne podczas gwałtownego hamowania na mokrej lub śliskiej nawierzchni.

Komentarze (3)