Obowiązkowe opony zimowe w Europie. Warto pamiętać przed wyjazdem za granicę
W Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych, lecz w Europie nie brakuje krajów, w których jest inaczej. Warto mieć to na uwadze, wybierając się autem za granicę.
18.11.2024 | aktual.: 18.11.2024 12:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oto lista krajów, gdzie istnieją prawne wymagania co do opon w samochodach osobowych:
- Austria – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych, tj. śnieg, szron, lód. Decyduje o tym policjant. Wysokie kary za spowodowanie zagrożenia z powodu braku odpowiednich opon.
- Bośnia i Hercegowina – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 marca.
- Chorwacja – opony zimowe obowiązkowe na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami informacyjnymi. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
- Czarnogóra – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 1 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych oraz na oznakowanych drogach.
- Czechy – obowiązkowe opony zimowe od 1 listopada do 31 marca, kiedy występują warunki zimowe. Minimum 4 mm grubości bieżnika.
- Estonia – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca.
- Finlandia – opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
- Francja – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca w niektórych górskich miejscowościach i ich okolicach (34 departamenty). Dodatkowo obowiązek wprowadzany jest lokalnie za pomocą znaków drogowych.
- Hiszpania – obowiązkowe opony zimowe tylko na oznakowanych drogach.
- Litwa – opony zimowe obowiązkowe w dniach od 10 listopada do 31 marca.
- Luksemburg – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych oraz przy temperaturze poniżej 7 st. C. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm.
- Łotwa – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca w przypadku pojazdów do 3,5 t oraz ich przyczep. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
- Macedonia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm.
- Niemcy – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych, niezależnie od pory roku.
- Rumunia – obowiązkowe opony zimowe na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
- Serbia – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych, a na niektórych drogach niezależnie od pogody. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
- Słowacja – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych niezależnie od pory roku. Minimalna głębokość bieżnika 3 mm.
- Słowenia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość ich bieżnika wynosi 3 mm.
- Szwecja – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
- Włochy – opony zimowe obowiązkowe w niektórych regionach kraju i na wybranych drogach (np. Autostrada A2) w okresie od 15 października do 15 kwietnia. Na wybranych drogach obowiązek może być wprowadzony znakiem drogowym.
Są też kraje, w których kwestia opon jest nieco bardziej skomplikowana. Listę wraz ze szczegółami znajdziecie poniżej:
- Belgia – opony zimowe formalnie zalecane od 1 października do 30 kwietnia.
- Bułgaria – opony zimowe formalnie zalecane od 15 listopada do 1 marca.
- Norwegia – nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych, ale jest obowiązek korzystania z łańcuchów na drogach, na których panują warunki zimowe. Posiadanie opon zimowych o głębokości bieżnika minimum 5 mm zwalnia kierowcę z obowiązku korzystania z łańcuchów.
- Szwajcaria – formalnie zalecane od 1 listopada do 30 kwietnia, a mogą być wymagane lokalnie okresowo. Przypisuje się kierowcy współwinę w kolizji, jeśli dojdzie do niej podczas jazdy na niewłaściwym ogumieniu.
Opona zimowa w rozumieniu przepisów
Niektóre kraje dopuszczają stosowanie ogumienia "zimowego" oznaczonego symbolem M+S, a inne wymagają stosowania ogumienia oznaczonego symbolem 3PMSF. W praktyce trudno obecnie kupić oponę zimową bez tego symbolu. Formalnie opony oznaczone samym symbolem M+S nie są zimowe.
Warto odnotować, że symbol 3PMSF (śnieżynka w symbolu góry) znajdziemy też na większości współczesnych opon całorocznych. Na takich oponach, w świetle przepisów, możemy poruszać się zimą w większości krajów Europy.