Polacy coraz chętniej wybierają nowe auta. Uwagę zwraca jeden kierunek
Na polskim rynku wciąż królują samochody używane, jednak coraz częściej sięgamy po nowe auta. Świadczą o tym choćby dane z CEPiK – liczba rejestracji nowych pojazdów wzrosła w marcu o 18 proc. w porównaniu do lutego. Dzieje się to m.in. za sprawą chińskich marek, które przebojem wchodzą na polski rynek.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O ich rosnącej popularności świadczy na przykład plebiscyt Samochodowa Premiera Roku OTOMOTO, w którym wygrał MG HS. Chińczyk z brytyjskim rodowodem zdobył zaufanie i uznanie głosujących internautów, a także wzbudził niemałą ciekawość odwiedzających Salon Premier OTOMOTO na ostatnim Poznań Motor Show. Ustawiony obok klasyków – także wyróżnionych w plebiscycie – Forda Mustanga i Toyoty Land Cruiser oraz stylowej Alfy Romeo Junior – nie ustępował im zainteresowaniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Salon Premier OTOMOTO – wyznacza trendy i pokazuje zmiany na rynku
Tegoroczne Poznań Motor Show, a w szczególności Salon Premier OTOMOTO, jasno pokazały nowe trendy w motoryzacyjnych preferencjach Polaków. – Wynik plebiscytu był dla nas dość zaskakujący. Zwycięstwo MG HS wiele mówi o tym, w którą motoryzacyjną stronę podążają preferencje polskich kierowców . Chińskie marki zdominowały nie tylko nasz konkurs, ale i całą imprezę w Poznaniu – komentowała Agnieszka Czajka, General Manager w OTOMOTO.
Warto podkreślić, że głosy w plebiscycie oddawali użytkownicy OTOMOTO – realni konsumenci a nie eksperci czy dziennikarze motoryzacyjni. To dowód na to, że Polacy są coraz bardziej otwarci na nowe marki, technologie i konkurencyjną cenę.
Chińskie marki coraz silniejsze
Specjaliści z OTOMOTO widzą jak dłoni rosnące zainteresowanie chińskimi samochodami – już 4 proc. użytkowników platformy poszukuje właśnie takich aut. – Mamy coraz więcej ofert chińskich marek, a importerzy intensywnie przekonują Polaków do swoich produktów – zauważa Agnieszka Czajka.
Według Tomasza Sułkowskiego – dyrektora sprzedaży w OTOMOTO – to właśnie w dużej mierze za sprawą coraz większej gamy chińskich aut na rynku Polacy chętniej interesują się nowymi samochodami. – Osoby, które często planowały kupić używane auto znanej europejskiej marki: dwu, trzy, czteroletnie, otwierają się na nowe auto z Azji. Nowe marki, z zaskakująco zaawansowanymi funkcjonalnościami infotainment, atrakcyjne finansowanie i lepsza dostępność sprawiają, że osoby rozważające wcześniej zakup kilkuletniego, używanego auta, coraz częściej decydują się na nowe pojazdy – podkreśla Tomasz Sułkowski i przypomina lata dziewięćdziesiąte, kiedy to z Azji – wówczas nowi – a dziś świetnie rozpoznawalni producenci docierali do Polski. – Oni też mieli pewne wyzwania, nie byli znani jako marki, nie byli znani także pod kątem jakości – zauważa dyrektor sprzedaży OTOMOTO i dodaje, że wiele z nich ugruntowało swoją pozycję na polskim rynku.
Zwrot w stronę nowych aut
Słowa specjalistów z OTOMOTO na temat rosnącego zainteresowania nowymi samochodami potwierdzają twarde dane z CEPiK. Przeanalizowano je w raporcie OTOMOTO INSIGHTS. W marcu 2025 roku zarejestrowano w Polsce niemal 366 tysięcy samochodów. Nadal oczywiście dominują pojazdy z drugiej ręki – w 65 proc. były to przerejestrowania aut używanych, 21 proc. pierwsze rejestracje aut importowanych i 14 proc. rejestracje samochodów nowych. Warto jednak zauważyć, że marzec w porównaniu do lutego zakończył się 10-procentowym wzrostem liczby rejestrowanych aut, a największy wzrost – o 18 proc. – odnotowano w segmencie samochodów nowych.
Wciąż większość nowych pojazdów trafia oczywiście do firm, jednak zdaniem Agnieszki Czajki trend wśród klientów indywidualnych również jest bardzo zauważalny. –To napawa optymizmem, bo pokazuje, że stać nas na te samochody i że chcemy wybierać coraz bardziej nowoczesną, technologicznie zaawansowaną motoryzację – cieszy się General Manager w OTOMOTO.
Jak wskazują dane OTOMOTO INSIGHTS, zmieniają się również preferencje wśród nowych aut – coraz większą popularność zdobywają hybrydy (+8,3 pkt. proc. w ujęciu rocznym) i modele plug-in (+1,9 pkt. proc.), podczas gdy udział aut benzynowych spada (-7,5 pkt. proc.). Można to postrzegać jako efekt rosnącej świadomości ekologicznej oraz rozwoju oferty producentów.
Agnieszka Czajka podkreśla, że z danych OTOMOTO wynika również, że najczęściej poszukiwanym nowym samochodem jest dziś SUV w cenie do 150 tysięcy złotych, z automatyczną skrzynią biegów, w kolorze czarnym lub szarym. – Chociaż osobiście zachęcam do wyboru bardziej odważnych kolorów – śmieje się Agnieszka Czajka.
Nowości na rynku to nowe wyzwania
OTOMOTO od 20 lat przenosi handel samochodami – zarówno nowymi, jak i używanymi – do internetu. Dziś platforma to nie tylko czołowe miejsce do znalezienia wymarzonego pojazdu, ale także narzędzie, które ułatwia i zabezpiecza cały proces zakupu. – Dbamy o bezpieczeństwo transakcji – oferujemy możliwość zamówienia zdalnego raportu z inspekcji pojazdu, weryfikacji danych w CEPiK oraz sprawdzoną historię samochodu. Dostosowujemy też oferty finansowania, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie – wylicza Agnieszka Czajka.
Platforma dopasowuje się także do zmieniających się trendów – zauważa je i na nie reaguje. Tak – zdaniem dyrektora marketingu w Motors Łukasza Juskowiaka – jest właśnie z rosnącym popytem na nowe auta. – Mamy ponad 20 tysięcy ogłoszeń – wszystkie marki. OTOMOTO to oczywiście także nowe pojazdy, natomiast w tym roku i poprzednim zaczęliśmy mocniej to podkreślać w komunikacji – przyznaje Łukasz Juskowiak.
OTOMOTO reaguje ponadto na coraz większe zainteresowanie pojazdami z Chin. – Jesteśmy na to przygotowani i staramy się wchodzić w kooperację z importerami marek chińskich. Ważni są również dealerzy, z którymi od dłuższego czasu współpracujemy. Dotychczas sprzedawali i sprzedają marki europejskie i np. koreańskie, a teraz wchodzą po prostu w kooperacje z markami chińskimi, co tylko urozmaica ich ofertę. A dla OTOMOTO jest to na pewno kolejna gałąź, którą musimy zagospodarować – tłumaczy szef sprzedaży w OTOMOTO Tomasz Sułkowski i podkreśla, że wymaga to nieustannego rozwoju platformy. – Są to nowe samochody i stawiamy na to, żeby w tym kierunku dostosowywać narzędzia. Stoimy teraz przed wprowadzeniem nowego modelu. Pracujemy nad tym i myślę, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli coś więcej na ten temat powiedzieć – zapowiada tajemniczo Tomasz Sułkowski.
Salon Premier OTOMOTO na Poznań Motor Show
W nową strategię platformy naturalnie wpisał się również Salon Premier OTOMOTO – z mocniejszą promocję samochodów nowych. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy, w najbliższych miesiącach można spodziewać się jeszcze większych kampanii marketingowych i rozwoju funkcji związanych z nowymi autami. – Od lat jesteśmy głównym sponsorem Motor Show w Poznaniu. Dzięki takim inicjatywom możemy pokazać użytkownikom, że OTOMOTO to nie tylko auta używane – to także nowe samochody, spośród których każdy znajdzie coś dla siebie – podsumowuje Łukasz Juskowiak.