Podwyżki kar za brak OC w 2024. Stawka znów wzrośnie dwa razy

Jedną z najbardziej bolesnych konsekwencji przewinień dla kierowców jest kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Od początku 2024 r. została ona jeszcze bardziej zaostrzona. Co więcej, stawka ponownie pójdzie w górę w połowie roku. Co ciekawe, samochód nie musi być aktywnie używany na drogach publicznych, aby podlegać temu obowiązkowi.

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla każdego pojazdu. Tych na polskich drogach jest ok. 20 milionów
Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla każdego pojazdu. Tych na polskich drogach jest ok. 20 milionów
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mariusz Zmysłowski
Filip Buliński

01.01.2024 | aktual.: 05.01.2024 17:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zakupienie ubezpieczenia OC nawet z jednodniowym opóźnieniem może okazać się kosztowne. Kara za brak obowiązkowej polisy dla pojazdów jest bowiem ustalana w oparciu o płacę minimalną. Jej wzrost automatycznie oznacza wyższe stawki opłat, które trafiają do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Na co przeznaczane są opłaty?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny to instytucja, która przejmuje na siebie obowiązek wypłaty odszkodowania, gdy sprawca wypadku nie zostanie zidentyfikowany. Działa również w sytuacjach, gdy np. pijany kierowca spowoduje kolizję.

Gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania (do czego ma pełne prawo), UFG pomaga finansowo poszkodowanym. Oczywiście później, w ramach regresu, stara się odzyskać należność od sprawcy.

Dlaczego stawka rośnie dwa razy?

Jak zostało wspomniane, kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC są ustalane na podstawie płacy minimalnej. Ta zostanie w 2024 r., podobnie jak rok wcześniej, podniesiona dwa razy — na początku roku oraz w lipcu. Na wysokość kar wpływ ma także długość okresu, przez jaki pojazd nie był ubezpieczony.

Nie ma przy tym znaczenia, czy pojazd jest używany, czy nie. Koszty obowiązkowego ubezpieczenia OC można ograniczyć dzięki opcji czasowego wyrejestrowania pojazdu, jednak nie jest to rozwiązanie dla każdego.

Ile więc zapłacę za brak OC?

Kara za brak OC jest zależna od rodzaju pojazdu (samochód osobowy, ciężarowy lub pozostałe) oraz okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej (do trzech dni, dwóch tygodni lub więcej). Poniżej przedstawiamy dokładne stawki obowiązujące w pierwszej oraz drugiej połowie roku.

Wysokość opłat za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku (okres od 01.01 – 30.06.2024)

Gradacja opłaty

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

OC rolników

100% - powyżej dwóch tygodni

8 490 zł

12 730 zł

1 420 zł

430 zł

50% - do dwóch tygodni

4 250 zł

6 370 zł

710 zł

20% - do trzech dni

1 700 zł

2 550 zł

290 zł

Wysokość opłat za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku (okres od 01.07 – 31.12.2024)

Gradacja opłaty

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

OC rolników

100% - powyżej dwóch tygodni

8 600 zł

12 900 zł

1 440 zł

430 zł

50% - do dwóch tygodni

4 300 zł

6 450 zł

720 zł

20% - do trzech dni

1 720 zł

2 580 zł

290 zł

Czy jest możliwość uniknięcia kary?

Nie ma co liczyć na bezkarność. System informatyczny UFG na bieżąco porównuje dane o zarejestrowanych pojazdach ze spływającymi od ubezpieczycieli informacjami o zawieranych umowach OC. Braki w ciągłości ubezpieczenia system wykrywa samodzielnie, a stawki wynikają z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Jedynym sposobem jest powołanie się na wyjątkowe okoliczności, o czym mówi ww. Ustawa: "w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie".

ubezpieczeniepolisa ockara
Komentarze (17)