Pitt, Willis, DiCaprio, Clooney - zachodni aktorzy w japońskich reklamach aut
Japończycy od lat angażują do swoich filmów reklamowych zachodnich celebrytów. Dzięki temu możemy sycić oczy klipami promocyjnymi samochodów z udziałem Leonardo DiCaprio, George'a Clooneya, Jodie Foster czy Charlize Theron. Zderzenie kultur sprawia, że niektóre możemy uznać za dość komiczne, a nawet groteskowe. Twórcy części spotów dobrze jednak wykorzystali potencjał aktorów.
19.07.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
George Clooney
George Clooney na długo przed serialem "Ostry dyżur", "Ocean's Eleven", a nawet przed występem w "Powrocie zabójczych pomidorów" grywał w reklamach. Późniejszy laureat Oscara został zatrudniony m.in. przez Daihatsu.
Japoński producent w 1983 r. wprowadzał do sprzedaży 2. generację miejskiego modelu Charade. W spocie z udziałem Clooneya właściwie trudno stwierdzić, co się dzieje. Zachowanie aktora jest dość niepokojące.
George Clooney, circa 1984
Eddie Murphy
Gwiazda Eddiego Murphy'ego w minionej dekadzie mocno przygasła, ale w latach 80. nowojorski komik i aktor był na topie. Sławę przyniosły mu role m.in. w "48 godzinach", "Nieoczekiwanej zmianie miejsc" i "Gliniarzu z Beverly Hills".
Jako jeden z najpopularniejszych w ówczesnych czasach celebrytów zrealizował dla marki Toyota serię filmów zachęcających do kupna modelu Celica. Aktor zachwalał 5. generację coupé w typowym dla siebie stylu, m.in. obmacując i całując karoserię.
All Eddie Murphy / Toyota Celica Commercials
Diane Lane
Wyobraźcie sobie taką scenę: piękna kobieta przejeżdża nowym samochodem przez miasteczko, którego mieszkańcy radośnie ją pozdrawiają. Sztampa, prawda? Nie w wykonaniu japońskiej marki Hino.
1990 HINO CRUSING RANGER Ad 1
Firma ta na przełomie lat 80. i 90. zatrudniła do reklamówek opartych na powyższym schemacie aktorkę i modelkę Diane Lane. Hino produkuje jednak pojazdy dostawcze. Lane nie wsiadła więc za kierownicę np. kabrioletu, a dużego, użytkowego Rangera. Poniżej możecie też obejrzeć, jak aktorka myje swoje cacko.
Leonardo DiCaprio
Leonardo DiCaprio jest uznawany za jednego z najlepszych amerykańskich aktorów. Dziś jest kojarzony z odtwarzaniem ról ludzi skomplikowanych, stojących na krawędzi, często zaburzonych emocjonalnie czy psychicznie.
1995 HONDA CIVIC Ad1
Chociaż w młodości zapisał na swoim koncie znakomite występy w takich filmach, jak "Co gryzie Gilberta Grape'a" czy "Pokój Marvina", to długo był postrzegany (nawet przed "Titanicem") po prostu jako ładny blond chłopiec, którego zdjęcie można umieścić na okładce magazynu dla nastolatek.
W takich rolach obsadzali go też twórcy japońskich reklam samochodów. W 1995 r. aktor wystąpił w filmie rekomendującym Hondę Civic, w którym porównuje kompakt do odrzutowca i krzyczy, że "to cud". Po 4 latach został zaangażowany do promowania modelu Suzuki Wagon R.
Suzuki - Wagon R
Jodie Foster
Kiedy w 1991 r. Honda zatrudniła Jodie Foster, aktorka miała już na koncie Oscara za obraz "Oskarżeni". Wkrótce miała zdobyć kolejną statuetkę za "Milczenie owiec".
Artystka uczestniczyła w promocji modelu Civic hatchback oraz sedan (Ferio). Reklamy z jej udziałem przywołują na myśl inne klipy z tego okresu. Czy tylko mi się wydaje, że Jodie Foster zamiast "Civic" lub "Ferio" powinna na końcu kolejnych filmów mówić: "Mentos, the freshmaker"?
Honda Civic - Adverts With Jodie Foster (1991)
Brad Pitt
Brad Pitt już od 2. dekad jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych aktorów na świecie, nic więc dziwnego, że japońscy producenci chętnie korzystają z jego usług.
W 1996 r. Pitt wystąpił w kilku reklamach Hondy Integry, w którym wciela się w rolę lekkoducha i kobieciarza. Jeśli zastanawiacie się, co oznacza wypowiadane przez niego "nottegra", to jest to japońska gra słów, która w wolnym tłumaczeniu przekłada się na "wsiadaj do Integry".
Z kolei w reklamach Toyoty aktor uciekał przed problemami codzienności do Corolli i ruszał w drogę w rytm przeboju Ricky'ego Martina "Shake Your Bon-Bon".
Toyota Corolla Altis - Brad Pitt | Commercial
Jean Reno
Dla osób, które w Jeanie Reno widzą głównie zabójcę z "Leona zawodowca", klipy Toyoty z Francuzem w roli głównej mogą być lekkim szokiem. Obrazy te nawiązują do mangi "Doraemon", na bazie której powstał najdłużej w historii emitowany serial anime.
Reno wciela się w postać tytułowego Doraemona, który jest robo kotem z XXII w. Zostaje on wysłany w przeszłość, aby pomóc przejść przez życie Nobicie Nobiemu, który jest szkolnym popychadłem i dość kiepskim uczniem.
Doraemon Opening 2005 Yume wo kanaete Doraemon
Charlize Theron
Skoro jesteśmy już przy mówiących zwierzakach, warto wspomnieć o przygodzie z japońską reklamą Charlize Theron. Aktorka, znana chociażby z oscarowej roli w "Monster", wspólnie z gadatliwą maskotką promowała model Life marki Honda.
Samochód ten to tzw. kei car - pojazd o dopuszczalnej długości 3400 m i pojemności silnika 660 cm[sup]3[/sup]. Przez wzgląd na to, że leżąca na wyspach Japonia cierpi na brak miejsca, tego typu auta są tam bardzo popularne, a ich posiadacze mogą liczyć na różnego rodzaju ulgi, w tym ubezpieczeniowe.
CM Honda Charlize Theron
Bruce Willis
Bruce Willis to żywa ikona kina akcji. Wystąpił on w pomysłowych spotach Daihatsu. Seria filmów dot. modelu e:S w prześmiewczy sposób pokazuje, jak wygląda kręcenie klipów reklamowych w Japonii, do których angażuje się amerykańskie gwiazdy.
Po kolei możemy więc obejrzeć, jak Willis łamie sobie język próbując powtórzyć hasła reklamowe po japońsku, występuje w tradycyjnym stroju z Kraju Kwitnącej Wiśni i ogląda szkice, na których trzyma się dachu małego Daihatsu niczym w filmie z serii "Szklana pułapka".
いいなCM ダイハツ ミライース ブルース・ウィリス Bruce Willis CM集
Roger Moore
Na koniec przedstawiamy kolejną reklamę Toyoty. Pochodzi ona z 1983 r. W tym samym roku na ekrany kin weszła "Ośmiorniczka", 13 film z serii o Jamesie Bondzie.
W reklamie modeli z serii Corona wykorzystano fragmenty tego filmu, chociaż samochody te z obrazem o przygodach agenta Jej Królewskiej Mości nie miały nic wspólnego. Zaangażowanie Rogera Moore'a (który wcielił się w "Ośmiorniczce" w Jamesa Bonda) w spot było minimalne, bowiem wypowiada on tylko jedno słowo.