Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w motocyklu!
Wszyscy znamy działanie przekładni dwusprzęgłowej. Ogólnie cieszy się ona dobrą opinią, jest ciągle udoskonalana i stosowana u coraz większej liczby producentów. Wiemy "z czym to się je" w przypadku samochodów. A co powiecie na taki typ przekładni w motocyklu? Honda opublikowała już wideoprezentację...
11.09.2009 | aktual.: 02.10.2022 18:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wszyscy znamy działanie przekładni dwusprzęgłowej. Ogólnie cieszy się ona dobrą opinią, jest ciągle udoskonalana i stosowana u coraz większej liczby producentów. Wiemy "z czym to się je" w przypadku samochodów. A co powiecie na taki typ przekładni w motocyklu? Honda opublikowała już wideoprezentację...
Na dobry początek Honda zaczyna stosować swoją innowację w najnowszych motocyklach sportowych o wysokich osiągach. Model debiutancki został nazwany VFR1200. Producent zapewnia jednak, że jego innowacja zostanie także zastosowana w już istniejących egzemplarzach.
Jakie są zalety tej technologii? Honda zapewnia, że przede wszystkim lepsze przyspieszenie dzięki układowi elektronicznemu, który zapewnia płynne zmiany przełożeń. Skrzynia będzie mogła pracować w trzech trybach: dwóch automatycznych ("D" służący do zwykłej jazdy i "S" do sportowych wyczynów) oraz 6-biegowym manualnym.
Tradycyjnie, każde sprzęgło obsługuje odpowiednie biegi (parzyste lub nieparzyste). Oba pracują na przemian, dzięki czemu biegi są płynnie zmieniane. Dla przykładu - gdy "jedynka" ma przejść na "dwójkę", komputer to wykrywa i włącza drugie sprzęgło, które jest odpowiedzialne za ten bieg. Następnie uwolnione zostaje pierwsze sprzęgło, podczas gdy to drugie wykonuje swoją pracę.
Honda VFR zostanie ukazana w przyszłym roku w Ameryce Północnej. Sprzedaż modelu ruszy nieco później w Japonii. Poniżej zamieszczam ciekawą prezentację nowej technologii Hondy, gdzie wszystko jest dokładnie pokazane.
Źródło: autoevolution