Nowy gracz – Rhyson ASX 1800 DI‑D (2012)

Założona w zeszłym roku firma Rhyson pokazała nie tak dawno swój pierwszy samochód po tuningu. Jest to Mitsubishi ASX z 1,8-litrowym turbodieslem o mocy zwiększonej do prawie 180 KM.

Nowy gracz – Rhyson ASX 1800 DI-D (2012)
Olgierd Lachowski

14.04.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rhyson Car Dynamics jest dzieckiem przedsiębiorstwa Hölzel Automotive, które na rynku motoryzacyjnym działa od wielu lat. Rhyson został założony po to, żeby tuningować japońskie samochody – głównie SUV-y. Czy tak będzie, dowiemy się za kilka lat, bo być może zakład rozszerzy swoją działalność. Na początek przerobiono rzeczywiście niewielkiego SUV-a.

Chodzi o Mitsubishi ASX, które w wydaniu Rhysona ma 1,8-litrowy silnik o zapłonie samoczynnym. Turbodoładowany motor 4N13 w aucie opuszczającym bramy fabryki miał 150 KM przy 4000 obr./min oraz 300 Nm w zakresie 2000-3000 obr./min. Ekipa Rhyson wstawiła ECU z nowymi mapami sterującymi wtryskiem i w ten sposób uzyskała dodatkowe 27 KM mocy i 60 Nm momentu obrotowego. Szczyt mocy jest dostępny praktycznie przy tych samych obrotach, co w samochodzie fabrycznym, ale maksimum momentu obrotowego przesunęło się na niespełna 3200 obr./min.

Obraz

Przed tuningiem i po modyfikacjach dokonano pomiarów. Choć w katalogu widnieje czas sprintu do 100 km/h wynoszący 9,70 s, auto seryjne osiągnęło wynik 10,50 s. Z kolei po ulepszeniach Mitsubishi rozpędzało się do setki o 1 sekundę szybciej niż przed przeróbkami.

Jeśli chodzi o tzw. elastyczność, to Rhyson nie podaje bezwzględnych czasów przyspieszeń, a jedynie informuje, że od 60 do 100 km/h na 4. biegu 177-konne ASX jest o 1,10 s szybsze od normalnego auta. W przypadku rozpędzania się od 80 do 120 km/h na 5. i 6. biegu stuningowany japończyk osiąga wyniki lepsze o – odpowiednio – 1,70 s i 1,90 s. Za to prędkość maksymalna nadal wynosi 200 km/h.

Lepsze osiągi na drodze są okupione nieco wyższym spalaniem oleju napędowego. W porównaniu z normalnym Mitsubishi to po tuningu potrzebuje między 0,5 a 0,6 l więcej paliwa na każde 100 km.

Obraz

Modyfikacje objęły też sprężyny zawieszenia, które wymieniono na sportowe odpowiedniki renomowanego Bilsteina. Z kolei seryjne felgi zostały zastąpione produktami Rhysona. 18-calowe obręcze mają na sobie opony Kumho o szerokości 235 mm na każdym kole.

Mitsubishi ASX to pierwszy pojazd Rhysona i widać, że przedsiębiorstwo nie chciało od razu rzucić się na głęboką wodę. W tej chwili przygotowywana jest Mazda CX-5, ale kiedy będzie gotowa, tego nie wiadomo.

Dane techniczne

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1798 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 177 KM przy 4080 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 98,44 KM/l (seryjny – 83,43 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 3180 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe
  • Koła przednie: 18”
  • Koła tylne: 18”
  • Opony przednie: 235/? R 18 Kumho
  • Opony tylne: 235/? R 18 Kumho

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1450 kg
  • Stosunek masy do mocy: 8,19 kg/KM (seryjny – 9,67 kg/KM
  • Długość: 4295 mm
  • Szerokość: 1770 mm
  • Rozstaw osi: 2670 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,50 s
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/4]
Komentarze (0)