Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX

ASX to kompaktowy crossover SUV produkowany od 2010 roku przez wielobranżowy koncern Mitsubishi.

  • Charakterystycznym elementem Mitsubishi ASX jest jego atrapa chłodnicy, nazywana Jet Fighter. Pod względem stylistycznym, wygląd chłodnicy typu Jet Fighter odnosi się do myśliwca F-2 - samolotu produkcji Mitsubishi Heavy Industries. Oryginalna atrapa chłodnicy stała się wizytówką takich modeli Mitsubishi, jak Colt, Lancer, Outlander
  • Mitsubishi ASX w różnych rejonach  świata występuje pod inną nazwą. Oprócz ASX są to następujące modele: Mitsubishi RVR oraz Mitsubishi Outlander Sport
  • Mitsubishi ASX został skonstruowany na płcie podłogowej nazywanej Project Global, którą również dzielą następne generacje Mitsubishi Outlandera oraz Mitsubishi Lancera i Lancera Evolution
  • Mitsubishi ASX jest miejskim crossoverem, owocem współpracy Mitsubishi Motors z koncernem PSA. Model zadebiutował w 2010 roku
  • Panel centralny Mitsubishi ASX
[1/5] Charakterystycznym elementem Mitsubishi ASX jest jego atrapa chłodnicy, nazywana Jet Fighter. Pod względem stylistycznym, wygląd chłodnicy typu Jet Fighter odnosi się do myśliwca F-2 - samolotu produkcji Mitsubishi Heavy Industries. Oryginalna atrapa chłodnicy stała się wizytówką takich modeli Mitsubishi, jak Colt, Lancer, Outlander

Nazwa ASX to skrót od słów „Active Sport Crossover”. Ten model Mitsubishi jest jednak sprzedawany na niektórych rynkach pod innymi nazwami. W Stanach Zjednoczonych to auto można nabyć pod nazwą Outlander Sport. W Kanadzie i Japonii samochód nazywa się RVR, ale nie ma nic wspólnego z produkowanym w latach 1991-2001 vanem o tej samej nazwie.

Koncepcja ASX opiera się na prototypie Concept-cX przedstawionym w 2007 roku i wykorzystuje nową stylistykę zwaną przez Mitsubishi Jet Fighter.

Przednia część nadwozia ASX wykazuje podobieństwo do większego Outlandera, ale już z boku widać

różnicę. Większy brat przypomina kombi z podniesionym zawieszeniem, a ASX kojarzy się raczej z uterenowionym hatchbackiem.

ASX ma długość 4,3 m i spory jak na takie auto prześwit wynoszący 195 mm. Powinno to pozwolić na w miarę swobodną jazdę po leśnych duktach i miejskich krawężnikach, ale nie należy zapominać, że nie jest to samochód terenowy i lepiej nie zapuszczać się nim w dzikie tereny.

ASX pozwala na przewóz pięciu osób na w miarę wygodnych fotelach, jednak trzeba dodać, że dłuższa podróż tym samochodem w komplecie na pewno nie sprawi przyjemności pasażerowi siedzącemu na środku tylnej kanapy.

Kupując to Mitsubishi, klient ma do wyboru pięć poziomów wyposażenia, począwszy od Inform, a skończywszy na Instyle Navi.

Już w podstawowej wersji nabywca może się spodziewać takich elementów, jak: ABS, TCS (zwane w Mitsubishi TCL), systemu ułatwiającego ruszanie pod górę HSA, który jest z pewnością rozwinięciem układu ASR, ESP, dwustopniowych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, bocznych poduszek powietrznych oraz kurtyn gazowych, elektrycznie podgrzewanych i sterowanych lusterek i całkiem niezłej jakości systemu audio.

W najbogatszej wersji seryjnie dostępne są przeszklony panoramiczny dach, zestaw audio firmy RockfortFosgate, nawigacja z odtwarzaczem DVD, kamera cofania czy skórzana tapicerka. Można zatem śmiało powiedzieć, że w topowej wersji wyposażenie samochodu jest bardzo bogate.

W Polsce Mitsubishi ASX można nabyć z jednym z dwóch silników. Pierwszy z nich to jednostka benzynowa, drugi to diesel, dostępny w dwóch konfiguracjach.

Silnik z zapłonem samoczynnym ma objętość skokową 1,6 l i moc 117 KM przy 6000 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy to 154 Nm przy 4000 obr./min. Według danych technicznych ASX przyspiesza do 100 km/h w 11,4 s i osiąga prędkość 183 km/h.

Niestety, w rzeczywistości jednostka ta jest zdecydowanie za słaba do ASX-a. Motor jest ospały i niechętnie wchodzi na wysokie obroty. Utrudnione jest także wyprzedzanie tym samochodem przy większych prędkościach. Mimo słabych osiągów motor chętnie zużywa duże ilości benzyny. W teście Autokultu ASX potrafił w mieście spalić ponad 10 l benzyny na 100 km, co dla takiej jednostki napędowej jest wynikiem wręcz słabym.

Drugi motor to 1,8-litrowy diesel z turbodoładowaniem. W słabszej odmianie silnik ma 116 KM mocy przy 3750 obr./min i moment obrotowy 300 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min. I właśnie maksymalny moment obrotowy robi sporą różnicę między wersją benzynową a tą napędzaną olejem napędowym. Samochód jest zdecydowanie dynamiczniejszy niż auto benzynowe.

Szczytową wersją silnikową ASX-a jest ten sam motor, ale w nieco innej, mocniejszej konfiguracji. Ma on wtedy 150 KM mocy maksymalnej przy 4000 obr./min i, podobnie jak słabszy brat, 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W przypadku tej jednostki napędowej można już mówić o niezłych osiągach, bo na rozpędzenie się do 100 km/h ASX potrzebuje równe 10 sekund i rozwija prędkość maksymalną 200 km/h.

Wszystkie silniki wysokoprężne są znacznie oszczędniejsze niż motor benzynowy i śmiało można je zaliczyć do zalet samochodu. Tego natomiast nie da się powiedzieć o benzynowcu.

Plusem ASX-a jest możliwość ciągnięcia dość ciężkich, bo ważących do 1400 kg przyczep. Z uporaniem się z tym ciężarem może też pomóc opcjonalny napęd na wszystkie koła, który jest jednak dostępny tylko z najmocniejszą wersją silnika Diesla.

Ogólnie ASX to ciekawe auto, w którym na szczególną uwagę zasługują nienaganne wykonanie wnętrza i jego wyposażenie oraz silniki o zapłonie samoczynnym. Odradza się za to zakup wersji z motorem benzynowym.