Nowoczesne diesle dla Toyoty Land Cruiser i Hilux
Na rynku już zadebiutowała Toyota Land Cruiser z najnowszym turbodieslem 2,8 l, ale pojawi się też Hilux z mniejszym silnikiem o pojemności 2,4 l. Toyota zdradziła szczegóły techniczne tych jednostek napędowych.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Toyota prezentuje dwa nowe silniki Diesla, które cechuje wysoka sprawność, wysoki moment obrotowy rozwijany w szerszym zakresie obrotów oraz niski poziom emisji spalin. Jeden z nich już zadebiutował w Land Cruiserze, a drugi pojawi się w nowej Toyocie Hilux, jednak nie wcześniej jak pod koniec przyszłego roku.
Nowy silnik wysokoprężny Toyoty 1GD-FTV
Silniki noszą oznaczenia 1GD-FTV oraz 2GD-FTV. Pierwszy z nich ma pojemność skokową 2754 cm3 i osiąga maksymalną moc 177 KM przy 3400 obr./min oraz moment obrotowy 450 Nm w zakresie 1600-2400 obr./min. Drugi, nieco mniejszy ma pojemność 2393 cm3 oraz osiąga moc 150 KM przy 3400 obr./min i moment obrotowy o wartości 400 Nm w tym samym zakresie obrotów co większa jednostka. Oba silniki bazują na tym samym bloku, różnią się tylko skokiem tłoka. W większym silniku jest on o 13,6 mm wyższy. Identyczny jest stopnień sprężania wynoszący 15,6. Wyraźnie widać, że konstruktorzy Toyoty, podobnie jak innych marek dążą do niskoprężnego silnika Diesla. Nowe motory cechuje wysoka kultura pracy i krótki czas rozgrzewania, a to wszystko dzięki nowej technologii Thermo Swing Wall Insulation Technology.
TSWI to technologia stosowania materiałów o małej przewodności i pojemności cieplnej, co pozwala zatrzymać ciepło generowane przez silnik wewnątrz komór spalania. Komory szybko się nagrzewają, ale też szybko stygną. Tłoki wykonano z anodowanego, porowatego stopu aluminium z dodatkiem krzemu (SiRPA – silica-reinforced porous anodized aluminum). W stosunku do starszych silników serii KD, nowe GD cechują o 30 procent mniejsze straty ciepła. Kolejnym elementem TSWI jest zastosowanie nowych kształtów komór spalania i tłoków oraz podniesienie ciśnienia wtrysku paliwa.
Turbosprężarka silnika Toyoty 1GD-FTV
O wyższy moment obrotowy zadbała nowa, o 30 procent mniejsza turbosprężarka o zmiennej geometrii. Nowy, mniejszy wirnik turbiny charakteryzuje się mniejsza bezwładnością. Efekt? 370 Nm przy 1200 obr./min dla silnika 2,8 l oraz 330 Nm przy tych samych obrotach dla silnika 2,4 l.
Poza konstrukcją samego silnika opracowano nowy system oczyszczania spalin z selektywnym katalizatorem mocznikowym, który eliminuje ok. 99 procent szkodliwych tlenków azotu. Wielkość katalizatora również uległa zmniejszeniu i również o 30 procent. Zmniejszono również liczbę wkładek z 18 do 3, co ma zapewnić niższe koszty wytwarzania.
Jak już wspomniałem, nowe silniki o zapłonie samoczynnym konstrukcji Toyoty będą pojawiać się z czasem. Jednostka 2,8 l już jest dostępna w Land Cruiserze 150, z którego powoli będą znikać silniki KD. Natomiast diesle 2,4 l zadebiutują w końcówce roku 2016 w nowej Toyocie Hilux. Co ciekawe, Toyota rozwija własne silniki Diesla do pojazdów terenowych, a zupełnie odpuszcza produkcję takich jednostek do samochodów osobowych. Niedawno zadebiutowały nowe Auris i Avensis wyposażone w silniki BMW. Zdaniem Toyoty, diesel nie ma przyszłości w autach osobowych, ale na temat użytkowych pojazdów 4x4 ma już inne zdanie. Wszystko wyjaśnia właściwe zrozumienie oficjalnego komunikatu Toyoty:
Toyota będzie kontynuować rozwój silników wysokoprężnych jako ważnego składnika oferty silnikowej swoich samochodów, zgodnie z filozofią dostarczania właściwych pojazdów do konkretnych zastosowań we właściwym czasie.