Toyota Hilux
Toyota Hilux (Hi-Lux lub HiLux) to terenowy pick-up segmentu I produkowany przez japoński koncern Toyota Motor Corporation. Poprzednik modelu to Stout. Początkowo Toyota Hilux była dostępna tylko na rynku amerykańskim. Dopiero 3 generacja pojawiła się w Europie. Poza tym w 1974 roku w Ameryce została wycofana nazwa Hilux (kompilacja słów „highly luxurious”). Zastąpiła ją trzy podobne nazwy: Truck, Pickup Truck oraz Compact Truck. Jest drugim najlepiej sprzedającym się modelem w historii koncernu. Do tej pory wyprodukowano łącznie 19 milionów samochodów.
Toyota Hilux – generacje
Jak dotąd powstało 8 generacji modelu:
- Pierwsza generacja Toyoty Hilux (N10) – była produkowana w latach 1968-1972;
- Druga generacja Toyoty Hilux (N20) – była produkowana w latach 1972-1978. Ma 4275 lub 4680 mm długości, 1580 mm szerokości oraz 1580 mm wysokości;
- Trzecia generacja Toyoty (N30, N40) – była produkowana w latach 1978-1983;
- Czwarta generacja Toyoty Hilux (N50, N60, N70) – była produkowana w latach 1983-1988. Ma 4435 mm długości, 1621 mm szerokości oraz 1544 mm wysokości;
- Piąta generacja Toyoty Hilux (N80, N90, N100, N110) – była produkowana w latach 1988-1997. Ma 4430-4905 mm długości, 1689 mm szerokości oraz 1539-1755 mm wysokości;
- Szósta generacja Toyoty Hilux (N140, N150, N160, N170) – była produkowana w latach 1997-2005. Ma 4690-5035 mm długości, 1665-1790 mm szerokości oraz 1600-1795 mm wysokości;
- Siódma generacja Toyoty Hilux (AN10, AN20, AN30) – była produkowana w latach 2004-2015. Ma 4975-5255 mm długości, 1760-1835 mm szerokości oraz 1680-1810 mm wysokości;
- Ósma generacja Toyoty Hiilux (AN120, AN130) – produkowana od 2015 roku. Ma 5335 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1820 mm wysokości.
Toyota Hilux – jednostki napędowe
Maksymalna moc Toyoty Hilux wynosi od 80 do 201 koni mechanicznych. Z tego wynika, że maksymalna prędkość wynosi od 170 do 175 km/h. Toyota Hilux przyśpiesza do 100 km w ciągu 12-13,3 s. Samochód jeździ na silniku diesla. Średnie spalanie Toyoty Hilux wynosi 7,3 do 8,6 litrów na 100 kilometrów.
Ósma generacja Toyoty Hilux ma napęd tylny lub na wszystkie koła. Konkurencyjnymi modelami są Nissan Navara oraz Volkswagen Amarok.
Toyota Hilux – opinie
Największymi zaletami Toyoty Hilux są dobra widoczność oraz skrzynia biegów. Klienci cenią trwałość elementów konstrukcyjnych. Auto najlepiej sprawdza się w terenie. Jednak nie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, ponieważ rdzawe plamy mogą pojawić się nadwoziu. Warto również wymieniać uszczelniacze przedniej osi co 20-30 tysięcy kilometrów.