Niemcy płacą mniej? Porównaliśmy ceny aut. Różnica może sięgnąć nawet 80 tys. zł
Mówi się, że niektóre produkty, jak np. elektronika, w Niemczech są tańsze niż w Polsce. A jak to wygląda z autami? Można powiedzieć, że dominuje jedna zasada, a niektóre modele u zachodnich sąsiadów potrafią być kilkadziesiąt tysięcy złotych niższe niż u nas.
29.11.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O przewadze jakościowej niektórych produktów (np. środków czystości) sprzedawanych w Niemczech nad tymi dostępnymi w Polsce mówi się od dawna. W dodatku porównanie niektórych cen (np. żywności) w dyskontach czy elektroniki pokazuje, że czasem Niemcy za te same rzeczy faktycznie płacą mniej. A jak jest z samochodami? Postanowiłem to sprawdzić na kilku przykładach.
Najpopularniejsze samochody w Polsce
Pierwsze porównanie obejmuje 7 najpopularniejszych samochodów w Polsce od początku 2021 r. według danych portalu Samar. Przy przeliczaniu cen brałem pod uwagę kurs euro z 29 listopada 2021 r. (1 EUR = 4,70 zł). Oto jak kształtują się różnice w cenach ("+" przy różnicy oznacza kwotę na korzyść Polski, "-" na korzyść Niemiec).
Cena w Polsce | Cena w Niemczech (cena w EUR) | Różnica | |
---|---|---|---|
Toyota Corolla 1.8 Hybrid | 95 500 zł | 121 824 zł (25 920 euro) | +26 324 zł |
Toyota Yaris 1.0 | 64 900 zł | 75 905 zł (16 150 euro) | +11 005 zł |
Škoda Octavia 1.0 TSI | 86 100 zł | 107 582 zł (22 890 euro) | +21 482 zł |
Dacia Duster Access | 51 300 zł | 56 353 zł (11 980 euro) | +5 053 zł |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid | 150 900 zł | 163 043 zł (34 690 euro) | +12 143 zł |
Škoda Fabia 1.0 80 KM | 59 100 zł | 81 028 zł (17 240 euro) | +21 928 zł |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | 109 900 zł | 125 960 zł (26 800 euro) | +16 060 zł |
Jak widać, praktycznie wszystkie samochody są nieco droższe w Niemczech. Trzeba jednak zaznaczyć, że w niektórych przypadkach podstawowe wersje sprzedawane u naszych zachodnich sąsiadów dysponują odrobinę bogatszym wyposażeniem, np. mają automatyczną klimatyzację zamiast manualnej (RAV4) czy skórzaną kierownicę (Corolla). Z kolei ciekawe jest, że w przypadku Hyundaia Tucsona to "polski" egzemplarz ma w podstawie dodatkowe opcje (np. podgrzewanie siedzeń).
Najpopularniejsze modele klasy premium
Kolejnym przykładem są najpopularniejsze modele segmentu premium w Polsce. Tutaj pod uwagę brałem zarówno bazowe wersje, jak i warianty dysponujące większymi silnikami.
Cena w Polsce | Cena w Niemczech (cena w EUR) | Różnica | |
---|---|---|---|
Volvo XC60 B4 | 190 900 zł | 219 960 zł (46 800 euro) | +29 060 zł |
BMW 318i | 147 700 zł | 180 245 zł (38 350 euro) | +32 545 zł |
BMW M340i | 289 800 zł | 313 490 zł (66 700 euro) | +23 690 zł |
Audi Q5 35 TDI | 196 800 zł | 223 015 zł (47 450 euro) | +26 215 zł |
Volvo XC40 B4 | 173 900 zł | 202 335 zł (43 050 euro) | +28 435 zł |
BMW X3 xDrive 20i | 213 000 zł | 241 580 zł (51 400 euro) | +28 580 zł |
BMW X3 M40i | 323 000 zł | 344 980 zł (73 400 euro) | +21 980 zł |
Audi Q3 35 TFSI | 143 500 zł | 169 435 zł (36 050 euro) | +25 935 zł |
BMW X5 xDrive 25d | 289 900 zł | 329 329 zł (70 070 euro) | +39 429 zł |
BMW X5 M50i | 470 200 zł | 477 050 zł (101 500 euro) | +6 850 zł |
Widać tutaj wyraźnie, że różnice cenowe między poszczególnymi wersjami nie zawsze są większe niż w przypadku niepremiumowych aut. Co więcej, im większy silnik, tym różnica w cenie jest mniejsza. Postanowiłem więc jeszcze sprawdzić kilka innych wybranych modeli.
Cena w Polsce | Cena w Niemczech (cena w EUR) | Różnica | |
---|---|---|---|
BMW M3 | 417 900 zł | 392 450 zł (83 500 euro) | -25 450 zł |
BMW X3 M Competition | 474 400 zł | 461 540 zł (98 200 euro) | -12 860 zł |
BMW X5 M Competition | 670 700 zł | 683 850 zł (145 500 euro) | +13 150 zł |
Audi SQ7 | 474 500 zł | 463 890 zł (98 700 euro) | -10 610 zł |
Audi RSQ8 | 652 300 zł | 618 050 zł (131 585 euro) | -34 250 zł |
Mercedes G350d | 533 900 zł | 491 511 zł (104 577 euro) | -42 389 zł |
Mercedes-AMG G63 | 791 800 zł | 764 699 zł (162 702 euro) | -27 101 zł |
Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ | 775 200 zł | 726 192 zł (154 509 euro) | -49 008 zł |
Porsche 911 Turbo S | 1 148 000 zł | 1 068 103 zł (227 256 euro) | -79 897 zł |
Doskonale widać, że w Polsce ceny mocniejszych i bardziej prestiżowych modeli i wersji aut są wyższe niż w Niemczech. To różnica od kilkunastu do nawet blisko 80 tys. zł. Jednym z powodów jest opodatkowanie — w Polsce obowiązuje m.in. wysoka akcyza na samochody z silnikami o pojemności większej niż 2 litry. Innym czynnikiem, który ma tu znaczący wpływ, jest rosnący kurs euro.
Podsumowując, w niektórych przypadkach, szczególnie jeśli mowa o "przyziemnych" autach, Niemcom opłacałoby się przyjeżdżać do nas kupować samochody. Gdy jednak zaczynamy mówić o "wyższej półce", sytuacja jest odwrotna.