Nie tylko B6 - BMW Alpina D5 Bi‑Turbo (2011)
Oprócz B6 Bi-Turbo Cabrio na salonie frankfurckim miał miejsce debiut innego modelu BMW Alpiny. Chodzi o D5 Bi-Turbo, czyli przerobione BMW 535d, a więc sedan z silnikiem diesla.
16.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oprócz B6 Bi-Turbo Cabrio na salonie frankfurckim miał miejsce debiut innego modelu BMW Alpiny. Chodzi o D5 Bi-Turbo, czyli przerobione BMW 535d, a więc sedan z silnikiem diesla.
Pytanie brzmi, dlaczego tyle czasu trzeba było czekać na nowy samochód klasy wyższej średniej z silnikiem wysokoprężnym wypuszczony przez firmę Alpina? No cóż, tego nie wiadomo, bo jednostka z dwiema turbosprężarkami była dostępna już od zeszłego roku.
Pod maską seryjnego BMW 535d skrywany jest 3-litrowy motor o sześciu cylindrach ułożonych w rzędzie. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail 4. generacji pracujący z ciśnieniem 2000 barów.
Oznaczony symbolem N57D30 w autach mających w nazwie „35d” motor jest wyposażony w dwie turbosprężarki z czego mniejsza z nich ma zmienne ustawienie kierownic (tzw. zmienną geometrię).
Od września tego roku BMW podniosło moc silnika do 313 KM, a maksymalny moment obrotowy do 630 Nm.
Podkręcona przez Alpinę jednostka napędowa przynajmniej pierwszy z parametrów ma lepszy. Moc maksymalna wynosi 350 KM i jest dostępna przy 4000-4200 obr./min. Momentu obrotowego tuner nie podaje.
Z silnikiem jest sprzężona 8-biegowa automatyczna skrzynia produkcji ZF, która moc przekazuje na tylne koła. A koła z przodu i z tyłu mają 20-calowe felgi. Przednie obręcze mają 8,5” szerokości i są o 1” węższe niż tylne.
Firma z Buchloe twierdzi, że w cyklu mieszanym jej auto zużywa 6,2 l paliwa na 100 km i jest to wynik podobny do zużycia paliwa w seryjnym BMW 530d. Rzeczywiście jest tylko podobny, bo 530d spala około 0,5 l na „setkę” oleju napędowego mniej.
Alpina podaje, że zamontowała krótsze sprężyny w zawieszeniu, a wysokość samochodu zmalała do 1469 mm. Nie wiem czy w tych informacjach jest jakiś błąd czy błąd jest na stronie internetowej BMW, które podaje 1464 mm (bez krótszych sprężyn).
W przeciwieństwie do fabrycznego auta limuzyna przygotowana przez Alpinę nie ma ogranicznika prędkości, więc samochód rozpędza się do 270 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zmalało w stosunku do fabrycznego BMW 535d i wynosi teraz 5,20 s.
BMW Alpinę D5 Bi-Turbo można oglądać na stoisku tunera podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.
Dane techniczne
- Typ: R6, N57D30TOP
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 350 KM przy 4000-4200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 116,94 KM/l (seryjny - 104,58 KM/l)
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
- Koła przednie: 8,5 x 20”
- Koła tylne: 9,5 x 20”
- Opony przednie: 255/35 R 20
- Opony tylne: 285/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1840 kg (+ 40 kg)
- Stosunek masy do mocy: 5,26 kg/KM (seryjny - 5,75 kg/KM)
- Długość: 4905 mm
- Szerokość: 1860 mm
- Wysokość: 1469 mm
- Rozstaw osi: 2968 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
- Prędkość maksymalna: 270 km/hblock position=\inside7293/block
Źródło: BMW Alpina