Nie tylko B6 - BMW Alpina D5 Bi‑Turbo (2011)

Oprócz B6 Bi-Turbo Cabrio na salonie frankfurckim miał miejsce debiut innego modelu BMW Alpiny. Chodzi o D5 Bi-Turbo, czyli przerobione BMW 535d, a więc sedan z silnikiem diesla.

Nie tylko B6 - BMW Alpina D5 Bi-Turbo (2011)
Olgierd Lachowski

16.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Oprócz B6 Bi-Turbo Cabrio na salonie frankfurckim miał miejsce debiut innego modelu BMW Alpiny. Chodzi o D5 Bi-Turbo, czyli przerobione BMW 535d, a więc sedan z silnikiem diesla.

Pytanie brzmi, dlaczego tyle czasu trzeba było czekać na nowy samochód klasy wyższej średniej z silnikiem wysokoprężnym wypuszczony przez firmę Alpina? No cóż, tego nie wiadomo, bo jednostka z dwiema turbosprężarkami była dostępna już od zeszłego roku.

Pod maską seryjnego BMW 535d skrywany jest 3-litrowy motor o sześciu cylindrach ułożonych w rzędzie. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail 4. generacji pracujący z ciśnieniem 2000 barów.

Obraz

Oznaczony symbolem N57D30 w autach mających w nazwie „35d” motor jest wyposażony w dwie turbosprężarki z czego mniejsza z nich ma zmienne ustawienie kierownic (tzw. zmienną geometrię).

Od września tego roku BMW podniosło moc silnika do 313 KM, a maksymalny moment obrotowy do 630 Nm.

Podkręcona przez Alpinę jednostka napędowa przynajmniej pierwszy z parametrów ma lepszy. Moc maksymalna wynosi 350 KM i jest dostępna przy 4000-4200 obr./min. Momentu obrotowego tuner nie podaje.

Obraz

Z silnikiem jest sprzężona 8-biegowa automatyczna skrzynia produkcji ZF, która moc przekazuje na tylne koła. A koła z przodu i z tyłu mają 20-calowe felgi. Przednie obręcze mają 8,5” szerokości i są o 1” węższe niż tylne.

Firma z Buchloe twierdzi, że w cyklu mieszanym jej auto zużywa 6,2 l paliwa na 100 km i jest to wynik podobny do zużycia paliwa w seryjnym BMW 530d. Rzeczywiście jest tylko podobny, bo 530d spala około 0,5 l na „setkę” oleju napędowego mniej.

Obraz

Alpina podaje, że zamontowała krótsze sprężyny w zawieszeniu, a wysokość samochodu zmalała do 1469 mm. Nie wiem czy w tych informacjach jest jakiś błąd czy błąd jest na stronie internetowej BMW, które podaje 1464 mm (bez krótszych sprężyn).

W przeciwieństwie do fabrycznego auta limuzyna przygotowana przez Alpinę nie ma ogranicznika prędkości, więc samochód rozpędza się do 270 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zmalało w stosunku do fabrycznego BMW 535d i wynosi teraz 5,20 s.

Obraz

BMW Alpinę D5 Bi-Turbo można oglądać na stoisku tunera podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N57D30TOP
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 350 KM przy 4000-4200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,94 KM/l (seryjny - 104,58 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 9,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 20
  • Opony tylne: 285/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1840 kg (+ 40 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 5,26 kg/KM (seryjny - 5,75 kg/KM)
  • Długość: 4905 mm
  • Szerokość: 1860 mm
  • Wysokość: 1469 mm
  • Rozstaw osi: 2968 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
  • Prędkość maksymalna: 270 km/hblock position=\inside7293/block

Źródło: BMW Alpina

Komentarze (0)