Najszybsze kombi świata!!! – G‑Power M5 Touring Hurricane RS (2011) [Aktualizacja]
G-Power zbudowało już 39 sztuk hurricane’ów. Czterdziestym egzemplarzem jest BMW M5 Touring, nad którym właśnie są kończone prace. To auto stało się najszybszym kombi na świecie, osiągając prędkość 359 km/h!
24.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
BMW serii 5 (E60) w wersji Touring było dostępne także jako odmiana M5, która łączyła walory praktyczne z doskonałymi parametrami jezdnymi. Co prawda nikt raczej M5 Touring cementu w workach nie woził, ale spory bagażnik mógł się przydać np. podczas wakacyjnego wypadu.
Tak jak sedan, kombi miało pod maską 5-litrowy silnik V10 o kodzie firmowym S85B50. To wybierany dwukrotnie silnikiem roku motor wyposażony w system Double VANOS rozwijający moc 507 KM przy 7750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 520 Nm przy 6100 obr./min.
Z jednostką silnikową sprzężono zautomatyzowaną jednosprzęgłową skrzynię biegów SMG o 7 przełożeniach, która przekazywała napęd na tylne koła.
M5 Touring ważyło minimum 1955 kg (w zależności od wersji wyposażenia mogło ważyć więcej). Pod względem osiągów z tym wozem mogą równać się tylko Audi RS6 Avant i Mercedes-Benz E 63 AMG. Seryjne M5 przyspieszało do 100 km/h w 4,80 s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Prawdopodobnie bez ogranicznika prędkość sięgałaby 300 km/h.
Niemieckie G-Power, które ostatnio zaczęło pracę nad M3 GTS, kończy przeróbkę unikatowego Hurricane RS. To auto powstało na bazie M5 Touring.
O wnętrzu nie wiadomo na razie za wiele, ale jak widać na fotografii, samochód ma zmieniony materiał tapicerski. Obicia wykonano głównie z Alcantary[sup]®[/sup], a gdzieniegdzie użyto skóry.
G-Power BMW M5 Touring Hurricane RS interiour in super detail: 17 min
Zewnętrznie kombi BMW nie zmieniło się prawie wcale, a działanie G-Power można rozpoznać na przykład po felgach autorstwa tunera. Na razie nie ma informacji o ich rozmiarze, ale można się domyślać, że są to felgi o średnicy 20” lub 21”.
Nie ma też konkretów dotyczących ewentualnych modyfikacji zawieszenia czy układu hamulcowego.
Nazwa samochodu (Hurricane RS) wskazuje, że jest to M5 z zestawem silnikowym SK III RS. W skład tego pakietu wchodzą dwie sprężarki mechaniczne ASA T1-316 pracujące w układzie równoległym. Działają one z nadciśnieniem 0,69 bara (ok. 69 kPa). Między kompresorami a silnikiem umieszczono sprzęgła ASA K05. Powietrze dostające się do sprężarek zmodyfikowanymi kanałami dolotowymi po przejściu przez kompresory jest schładzane w chłodnicach międzystopniowych (ang. intercooler).
W samej jednostce napędowej tuner wstawił wydajniejsze wtryskiwacze, wytrzymalsze korbowody oraz tłoki produkcji Mahle, dzięki którym spadł stopień sprężania z 12,0 do 10,0. Na końcu zostało zmodernizowane oprogramowanie zarządzające silnikiem. Pojawił się nowy układ wydechowy ze stali szlachetnej, który zmniejsza opory spalin. Pozbyto się pierwszych reaktorów katalitycznych, zastępując je po prostu rurami, natomiast następne zamieniono na sportowe. „Wylot” kończy się czterema końcówkami o średnicy 83 mm.
Jednostka napędowa rozwija moc aż 750 KM. Wartość maksymalnego momentu obrotowego oscyluje w granicach 750 Nm. Z osiągów znana jest na razie tylko prędkość maksymalna. Wynosi ona 359 km/h! Wynik ten uzyskano nocą na niemieckiej autostradzie. Niewykluczone, że na torze wyścigowym udałoby się jeszcze bardziej rozpędzić wóz. Te 359 km/h to nowy rekord wśród samochodów z nadwoziem typu kombi. Poprzedni najlepszy wynik należał do MTM RS6 R Avant, które rozpędziło się do 344 km/h.
359 km/h (224 mph) G-Power Hurricane RS BMW M5 Touring GPS-verified on PerformanceBox
Miejmy nadzieję, że wkrótce G-Power opublikuje więcej szczegółowych informacji na temat tego auta.
Aktualizacja [23.02.2011]
Wiadomo już, że maksymalna moc 750 KM jest rozwijana w przedziale od 7500 do 8000 obr./min, natomiast największa wartość momentu obrotowego (750 Nm) jest dostępna przy 5000 obr./min.
W nowej notce prasowej zamieszczono informację o czasach przyspieszeń. I tak sprint do setki ma zajmować kombi BMW tylko 4,50 s, dwa razy większa prędkość ma być osiągana po zaledwie 9,70 s, a 300 km/h już po 26,00 s. To naprawdę doskonałe wyniki.
Jedyną optyczną zmianą na zewnątrz samochodu są koła. Teraz już mamy konkretną wiedzę o ich rozmiarach. Tuner zastosował felgi Silverstone Diamond o średnicy 20”. Na nie założone są opony o rozmiarze 255/35 z przodu i 285/30 z tyłu.
Jak się okazuje, samochód ma zmienione zawieszenie na sportowy zestaw z regulacją charakterystyki pracy amortyzatorów oraz bezstopniową regulacją wysokości. Wszystko po to, żeby auto prowadziło się lepiej niż wóz seryjny.
BMW ma też skutecznie hamować dzięki 396-milimetrowym tarczom z przodu i 380-milimetrowym z tyłu. Przednie zaciski mają 6 tłoczków, natomiast z tyłu zamontowano zaciski 4-tłoczkowe. G-Power oferuje także pakiet hamulcowy z ceramicznymi tarczami, których mała masa zapewni spadek masy nieresorowanej nawet o 50%.
Superkombi jest wyceniane przez tunera na nieco ponad 242 tys. euro (bez podatków).
Razem z notką prasową opublikowano ciekawą galerię tego auta.
Dane techniczne
- Typ: V10, 90supo/sup, S85B50
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwa kompresory ASA T1-316
- Moc maksymalna: 750 KM przy 7500-8000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,03 KM/l (101,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: ok. 750 Nm przy 5000 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów SMG
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 20\ Silverstone Diamond
- Koła tylne: 20\ Silverstone Diamond
- Opony przednie: 255/35 R 20
- Opony tylne: 285/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1955 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,61 kg/KM (seryjny – 3,86 kg/KM)
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1846 mm
- Rozstaw osi: 2889 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,70 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 26,00 s
- Prędkość maksymalna: 359 km/hblock position=\inside8223/block