Najpopularniejsze samochody w 2018 i 1999 r. Zaszły epokowe zmiany
W ciągu ostatnich 20 lat obserwujemy prawdziwą rewolucję w motoryzacji. Jeśli przyjrzymy się temu, co w tym czasie zmieniło się na polskim rynku motoryzacyjnym, również możemy być zszokowani. Oto porównanie najpopularniejszych nowych aut dziś i przed dwoma dekadami.
04.03.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W ciągu ostatnich 20 lat w motoryzacji pojawił się downsizing, samochody przeszły prawdziwą rewolucję pod względem oferowanego bezpieczeństwa, a przemysł już przygotowuje się do całkowitego wykluczenia kierowcy w pojazdach autonomicznych. Wiele też zmieniło się na naszym rynku. Porównanie najpopularniejszych nowych samochodów w 2018 r. i w 1999 r. przeprowadził Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Już na pierwszy rzut oka widać, że dziś w Polsce sprzedaje się znacznie mniej nowych samochodów, ale są one zdecydowanie większe. Jeśli podsumujemy sprzedaż pierwszej dziesiątki najpopularniejszych w 1999 r. nowych samochodów, otrzymamy liczbę 315,6 tys. aut. W przypadku pierwszej dziesiątki z 2018 r. było to 136,5 tys. To prawdziwa przepaść, ale wynika też z większego zróżnicowania na rynku.
Stawiamy na większe auta, głównie segmentu C, ale jeśli zestawimy ceny najpopularniejszych modeli ze średnimi zarobkami, to okaże się, że wydajemy podobne kwoty. Z jednej strony oznacza to, że mamy większą siłę nabywczą. Z drugiej jednak, sprzedaż nowych samochodów mogłaby być znacznie wyższa, gdybyśmy zadowalali się, jak przed laty, małymi modelami. Przejdźmy jednak do danych.
Pierwsza dziesiątka sprzedaży w 1999 r.
Fiat Seicento – 76 312 szt.; ceny od 21 900 zł (równowartość 20 wynagrodzeń)
Daewoo Matiz – 63 090 szt.; od 23 900 zł (21 wynagrodzeń)
Daewoo Lanos – 51 812 sz; od 29 600 zł (26 wynagrodzeń)
Skoda Felicia – 35 479 szt.; od 28 490 zł (26 wynagrodzeń)
Fiat 126 EL – 30 609 szt.; od 12 600 zł (12 wynagrodzeń)
Opel Astra Classic – 30 210 szt.; od 35 800 zł (32 wynagrodzenia)
Daewoo Tico – 27 023 szt.; od 19 950 zł (18 wynagrodzeń)
Fiat Uno – 19 212 szt.; od 20 600 zł (18 wynagrodzeń)
FSO Polonez – 18 891 szt.; od 20 300 zł (18 wynagrodzeń)
Fiat Siena – 14 770 szt.; od 30 500 zł (27 wynagrodzeń)
Pierwsza dziesiątka sprzedaży w 2018 r.
Skoda Octavia – 21 225 szt.; ceny od 68 100 zł (równowartość 20 wynagrodzeń)
Skoda Fabia – 19 670 szt.; od 41 900 zł (13 wynagrodzeń)
Opel Astra – 15 282 szt.; od 61 400 zł (18 wynagrodzeń)
Volkswagen Golf – 14 190 szt.; od 61 520 zł (18 wynagrodzeń)
Toyota Yaris – 14 032 szt.; od 43 100 zł (13 wynagrodzeń)
Toyota Auris – 12 073 szt.; od 68 900 zł (20 wynagrodzeń)
Ford Focus – 11 126 szt.; od 70 070 zł (21 wynagrodzeń)
Dacia Duster – 9 844 szt.; od 39 900 zł (12 wynagrodzeń)
Skoda Rapid – 9 833 szt.; od 58 000 zł (17 wynagrodzeń)
Volkswagen Passat – 9 192 szt.; od 79 900 zł (24 wynagrodzenia)