Najoszczędniejsze rodzinne samochody według "What Car?". Na liście nie tylko diesle
Zastanawiasz się, które auta, zdolne do zabrania na pokład rodziny, są najoszczędniejsze? Na to pytanie można udzielić niejednej odpowiedzi, ale warto zapoznać się z każdym opracowaniem na ten temat. Jak się okazuje, benzynowe auta mogą konkurować z dieslami.
06.02.2024 | aktual.: 06.02.2024 13:39
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Sposobów na określanie spalania jest wiele. Katalogowe wartości, wyznaczane na podstawie międzynarodowych norm, są miedzy sobą porównywalne, ale zwykle nie powiedzą nam tego, ile naprawdę będzie paliło dane auto na co dzień. Można oprzeć się na wskazaniach kierowców. W ten sposób otrzymujemy dane wzięte z życia, ale niekoniecznie porównywalne. Można też oprzeć się na niezależnych badaniach prowadzonych według autorskiego algorytmu. Tak właśnie jest w przypadku rankingu "What Car?".
Oto używane samochody określane jako rodzinne, głównie kompakty, które w brytyjskich testach zabłysnęły najniższym spalaniem:
- Škoda Octavia (od 2019 r.) 2.0 TDI 115 - średnie spalanie: 4,06 l/100 km;
- Opel Astra (2015-2021) 1.6 CDTi 110 Ecoflex - średnie spalanie: 4,18 l/100 km;
- Seat Leon (2013-2020) 1.6 TDI 110 Ecomotive - średnie spalanie: 4,20 l/100 km;
- Hyundai Ioniq (2017-2022) Plug-in 1.6 - średnie spalanie: 4,54 l/100 km;
- Volkswagen Golf (2013-2020) 1.0 TSI - średnie spalanie: 4,73 l/100 km;
- Infiniti Q30 (2016-2019) 1.5d - średnie spalanie: 4,78 l/100 km;
- Fiat Tipo (od 2016 r.) 1.6 Multijet 120 - średnie spalanie: 4,79 l/100 km;
- Kia Rio (2017-2022) 1.0 T-GDi 48V iMT - średnie spalanie: 4,81 l/100 km;
- Škoda Superb (2015-2023) 2.0 TDI - średnie spalanie: 4,88 l/100 km;
- Audi A3 (2013-2020) 2.0 TDI - średnie spalanie: 4,97 l/100 km.
Jak widać w powyższym zestawieniu, dominują diesle. Do czołówki przedarły się jednak dwa modele samochodów - Kia Rio i Volkswagen Golf - wyposażonych w jednostki benzynowe. Jak się okazuje, w odpowiednio skrojonych samochodach potrafią one być bardzo oszczędne.
Warto również zwrócić uwagę na Ioniqa z hybrydową jednostką typu plug-in. Brytyjskie obserwacje zdają się potwierdzać europejskie badania sprzed kilku lat, z których wynikało, że rzeczywiste spalanie hybryd plug-in może być znacznie wyższe niż katalogowe. Wszystko ze względu na niewystarczająco częste ładowanie samochodów przez ich użytkowników. W powyższym zestawieniu różnica w spalaniu pomiędzy Ioniqiem i zbliżonym gabarytami Golfem z tradycyjnym benzynowym silnikiem była niewielka – 0,2 l/100 km na korzyść koreańskiej hybrydy.
Test pokazał również, że większy pod względem pojemności diesel nie musi wykazywać większego apetyty na paliwo niż mniejsza jednostka.