Najmocniejszy huragan! – G‑Power M5 Hurricane RRs (2012)

G-Power zbudowało właśnie setny wóz o nazwie Hurricane. Dla tunera taka liczba to okazja do świętowania. Wersja specjalna supersamochodu ma o 30 KM mocy więcej niż najszybszy sedan świata.

Najmocniejszy huragan! – G-Power M5 Hurricane RRs (2012)
Olgierd Lachowski

17.05.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Oznaczenie Hurricane jest dodawane w kilku różnych wersjach modelu M5 i jednej modelu M6. Do tej pory wóz o nazwie Hurricane wsławił się tym, że kilkakrotnie bił rekord szybkości dla sedanów dopuszczonych do ruchu drogowego. Najszybszy sedan świata porusza się z prędkością 372 km/h – jest to wynik oficjalny. Do tego nieoficjalnie najszybszym kombi świata też jest Hurricane, tyle że zbudowany na bazie M5 Touring.

G-Power zamontował już 100 pakietów Hurricane, co dla takiej firmy tuningowej jest wynikiem naprawdę imponującym. Okrągłą setkę tuner postanowił uczcić jeszcze mocniejszym M5 Hurricane RRs.

Obraz

Przypomnijmy sobie najpierw, jaką bazę do modyfikacji bierze ekipa Aresing. Podstawą jest BMW M5 serii E60. To samochód wyposażony w doskonały 10-cylindrowy, wolnossący silnik o kącie rozwarcia rzędów cylindrów wynoszącym 90 stopni. Nieczęsto spotykanym rozwiązaniem jest zastosowanie 10 indywidualnych przepustnic. Oznaczona kodem S85B50, wyposażona w system Double VANOS jednostka napędowa wybierana była dwukrotnie silnikiem roku.

Motor rozwija 507 KM mocy przy aż 7750 obr./min i 520 Nm momentu obrotowego również przy dość wysokich, bo wynoszących 6100 obr./min obrotach wału korbowego. Aby przenieść całą moc na tylne koła, BMW wyposażyło swój samochód w 7-biegową, zautomatyzowaną skrzynię przekładniową o jednym sprzęgle, która nazywa się SMG.

Obraz

G-Power niejednokrotnie udowodniło, że ogromna i potężna już w podstawowej konfiguracji 5-litrowa armata świetnie nadaje się do tuningu. Tym razem lista zmian też jest długa, a zaczyna się od specjalnie spreparowanych przez renomowaną firmę Mahle tłoków. Dzięki nim obniżono stopień sprężania z 12,0 do 10,0. Nowe są również kute specjalnie na zamówienie korbowody, a także tzw. zimne świece zapłonowe. Lepszą wydajnością cechują także wymienione wtryskiwacze paliwa, które wymagały oczywiście większej pompy paliwa. Te zmiany to dopiero początek.

Z silnika spaliny wyprowadzane są przygotowanym przez tunera, znacznie uproszczonym w stosunku do fabrycznego, układem wylotowym. Z „wydechu” pozbyto się konwerterów katalitycznych, zastępując je zwykłymi rurami, a tłumiki wymieniono na sportowe. Zwieńczeniem układu wydechowego są cztery końcówki o średnicy 83 mm każda.

W rekordowym modelu Hurricane RR G-Power wykorzystało dwie sprężarki mechaniczne ASA T1-313. W tym wyjątkowym wozie inżynierowie tunera postawili na potężniejsze kompresory T1-316, które pracują z nadciśnieniem 0,76 bara. Maszyny wspomagające jednostkę napędową są podłączone do centralnego układu smarowania tzw. bypassami. Między jednostkę silnikową a sprężarki wstawione są sprzęgła ASA K05.

Obraz

Do motoru powietrze dostaje się najpierw przez nowe sportowe filtry powietrza. Następnie gaz jest sprężany w kompresorach, a potem chłodzony w zainstalowanych dodatkowo międzystopniowych chłodnicach powietrza doładowującego. Na końcu powietrze trafia wreszcie do silnika, gdzie po zmieszaniu z benzyną jest spalane, dając niesamowite 830 KM mocy w przedziale od 7500 do 8000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 780 Nm przy 6500 obr./min.

Aby to wszystko działało jak należy, G-Power standardową elektronikę zastąpiło modułem Alpha-N, przy okazji usuwając sensory MAF. Nowy moduł zmienił też charakterystykę pracy skrzyni biegów.

Obraz

Na kompleksowym tuningu silnika się nie skończyło. Przecież tak szybki pojazdy wymaga porządnego zawieszenia i wydajnych hamulców. Porządne zawieszenie to w tym przypadku zestaw krótszych sprężyn i amortyzatorów z 9-stopniową regulacją charakterystyki pracy oraz możliwością zmiany wysokości wozu. Podwozie ustawiono przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa i własności jezdnych, więc stuningowane M5 prawdopodobnie nie jest tak komfortowe jak seryjne.

Oczywiście wzmocniono też hamulce. Jednak zamiast stosowanych do niedawna (np. w Hurricane RR) 380-milimetrowych z przodu i 360-milimetrowych tarcza hamulcowych z tyłu, tuner zastosował na przedniej osi 396-, a na tylnej 380-militrowe dyski. Dostępne są też tarcze ceramiczne w tych samych rozmiarach, które ważą o połowę mniej od tradycyjnych. Niezależnie od wyboru tarcz przez klienta z przodu instalowane są 6-tłoczkowe zaciski, natomiast z tyłu 4-tłoczkowe.

Obraz

Hamulce ukryte są za 19-calowymi kołami z oponami 255/35 (przód) i 305/30 (tył) wyprodukowanymi przez firmę Michelin. G-Power zaniechało jakichkolwiek zmian w nadwoziu samochodu.

Tak spreparowany supersedan BMW od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,30 s, do 200 km/h rozpędza się w 9,10 s (to o 0,40 s szybciej od wersji RR), a 300 km/h na liczniku kierowca ujrzy po 25,20 s (szybciej o 0,60 s niż w Hurricane RR). Różnice w czasach sprintu między RR a RRs są więc minimalne. Prędkość maksymalna co prawda nie została podana, jednak można się spodziewać około 370-375 km/h. Na więcej raczej nie ma co liczyć, ponieważ przy tak dużych mocach (rzędu 750-800 KM) wpływ dodatkowych 30 KM na prędkość jest minimalny, tym bardziej że prędkości też są bardzo duże, a przy nich opory powietrza są ogromne.

Obraz

Czy jest to najmocniejszy z Huraganów zbudowanych na bazie BMW M5 E60? Chyba tak. Teraz pewnie G-Power skupi się na modyfikacjach nowej M-piątki.

Dane techniczne

  • Typ: V10, 90supo/sup, S85B50
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwa kompresory ASA T1-316
  • Moc maksymalna: 830 KM przy 7500-8000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 166,03 KM/l (101,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 780 Nm przy 6500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów SMG
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 19″
  • Koła tylne: 19”
  • Opony przednie: 255/35 R 19 Michelin
  • Opony tylne: 305/30 R 19 Michelin

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1830 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,21 kg/KM (seryjny – 3,61 kg/KM)
  • Długość: 4855 mm
  • Szerokość: 1846 mm
  • Rozstaw osi: 2889 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,30 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,10 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 25,20 sblock position=\inside5693/block

Źródło: G-Power

Komentarze (0)