Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 225/45 R17
Zima za pasem, dlatego już teraz warto pomyśleć o nowych oponach. Co wybrać? Użytkownikom popularnych 17-calowych felg przychodzi z pomocą test ponad 50 opon dostępnych na europejskim rynku.
16.10.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niemiecki tygodnik Auto Bild opublikował wyniki mega testu (do rywalizacji stanęły 53 modele) opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17, czyli takich, które najczęściej spotkamy w segmencie pojazdów kompaktowych i klasy średniej. Ten rodzaj ogumienia oferują wszyscy producenci w przedziale cenowym od 660 zł do ponad 2 tys. zł za komplet. W teście znalazły się drogie produkty marek premium, opony ze średniej półki cenowej oraz tanie modele dalekowschodnich producentów. Na potrzeby badania opony zostały zakupione anonimowo przez internet.
Najlepsze opony zimowe od znanych producentów
Już pierwsze próby wyraźnie zarysowały różnice pomiędzy produktami premium, a oponami np. firm z Azji. Podczas próby hamowania, na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h, poległa ponad połowa opon biorących udział w rywalizacji. Po tym etapie liczyły się już tylko firmy Continental, Goodyear oraz Michelin. Dlaczego? Bo np. chiński Laufenn Fit LW31 potrzebował o 10 metrów dłuższej drogi hamowania niż Blizzak LM firmy Bridgestone, która zajęła pierwsze miejsce w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni.
Podczas drugiego etapu "testu bezpieczeństwa", czyli hamowania na śniegu z prędkości 50 km/h, także markowi producenci pokazali się z najlepszej strony. Wyjątkowo dobrze w tej kategorii spisał się także model Krisalp HP 3 od Klebera, który osiągnął najlepszy wynik w tej części porównania.
Dlaczego opony zimowe są takie ważne?
Sens zmiany opon letnich na zimowe, szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia z intensywnymi opadami białego puchu, ilustruje droga hamowania profilu letniego, który został włączony do porównania na zasadzie kontrastu. Mimo, że w teście jedna z pięciu opon o najkrótszej drodze hamowania w niskich temperaturach i na mokrych drogach była oponą letnią, to na śniegu pojazd w nie wyposażony (BMW serii 1) prawie nie mógł się zatrzymać! Udało się to dopiero po 89,1 metrach. To około 57 metrów więcej niż w przypadku najgorszej w zestawieniu opony zimowej – Imperial Snowdragon 3 i ponad 65 metrów więcej niż Kleber Kristalp HP 3.
Wygrywają drogie modele
Zwycięzcą mega testu opon zimowych został Continental WinterContact TS 860. Zdaniem testujących to najlepsza opona zimowa w rozmiarze 225/45 R 17. Drugie miejsce przypadło modelowi Goodyear UltraGrip Performance, a trzecie Michelin Aplin 6. Poza tym do finałowej dwudziestki zakwalifikowały się inne modele, cechujące się najkrótszą drogą hamowania, prowadzeniem na śniegu, mokrych i suchych nawierzchniach oraz odpornością na aquaplaning.
Czynnikiem branym pod uwagę była też trwałość opon sprawdzana podczas testu przebiegu. Oprócz drogich opon z segmentu premium, na uwagę zasłużyła budżetowa opona Apollo Aspire XP Winter, która przekonuje zrównoważonymi parametrami w stosunku do ceny.
W poniższej tabeli uwzględniono 20 ocenianych opon. Reszta jak zostało wyżej podane nie spełniła wymagań.
Opona | Mokra nawierzchnia(80 km/h) | Śnieg (50 km/h) | Łącznie | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Bridgestone Blizzak LM 005 (91 H) | 29,2 | 24,6 | 53,8 | |||
Goodyear UltraGrip Performance+ (91 H) | 30,6 | 24,3 | 54,9 | |||
Michelin Alpin (91 H) | 30,4 | 24,7 | 55,1 | |||
Semperit Speed-Grip (91 H) | 31,6 | 24,3 | 55,9 | |||
Continental WinterContact TS 860 (91 H) | 31,5 | 24,5 | 56,0 | |||
Vredestein Wintrack (94 H) | 30,8 | 25,2 | 56,0 | |||
BF Goodrich g-Force Winter 2 (94 H) | 32,0 | 24,2 | 56,2 | |||
Kleber Krisalp HP 3 (94 H) | 32,2 | 24,0 | 56,2 | |||
Apollo Aspire XP Winter (94 V) | 31,2 | 25,1 | 56,3 | |||
Kumho Winter Craft WP71 (91 H) | 31,5 | 24,8 | 56,3 | |||
Nokian WR Snowproof (91 H) | 32,2 | 24,6 | 56,8 | |||
Hankook Winter i*cept RS (91 H) | 32,0 | 24,9 | 56,9 | |||
Dunlop Winter Sport 5 (91 H) | 32,9 | 24,3 | 57,2 | |||
Uniroyal MS Plus 77 (91 H) | 32,8 | 24,6 | 57,4 | |||
Nexen Winguard Sport 2 (91 H) | 33,0 | 24,7 | 57,7 | |||
Pirelli Winter Sottozero 3 (91 H) | 31,3 | 26,4 | 57,7 | |||
Sava Eskimo HP2 (91 H) | 33,6 | 24,1 | 57,7 | |||
Fulda Kristall Control HP2 (91 H) | 33,5 | 24,3 | 57,8 | |||
Dębica Frigo HP2 (91 H) | 34,2 | 24,1 | 58,3 | |||
Yokohama BluEarth-Winter (V905) (91 H) | 32,5 | 26,0 | 58,5 | |||
Barum Polaris 5 (91 H) | 33,9 | 25,0 | 58,9 | |||
Maxxis Artictrekker WP-05 (94 V) | 34,2 | 24,8 | 59,0 | |||
Avon WV7 Snow (94 V) | 32,4 | 27,0 | 59,4 | |||
Firestone Winterhawk 3 (91 H) | 34,3 | 25,5 | 59,8 | |||
Falken Eurowinter HS01 (94 H) | 33,9 | 26,1 | 60,0 | |||
Cooper Weather-Master SA2+ (91 H) | 31,9 | 28,3 | 60,2 | |||
Toyo Snowprox S 954 (91 H) | 34,0 | 26,7 | 60,7 | |||
Seiberling Winter (91 H) | 34,3 | 27,3 | 61,6 | |||
Dayton DW510Evo (91 H) | 33,4 | 28,7 | 62,1 | |||
Imperial Snowdragon 3 (94 V) | 33,9 | 31,7 | 65,6 |