Najbardziej wpływowe kobiety w świecie motoryzacji

W motoryzacyjnym świecie mnóstwo jest kobiet, łamiących stereotypy. Piastują one wysokie stanowiska w największych koncernach na świecie i zapewne korzystają ze swojego uroku w biznesie. Przyjrzyjmy się najbardziej wpływowym kobietom w świecie pachnącym benzyną.

Danica Patrick
Danica Patrick
Bartosz Pokrzywiński

27.11.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Magazyn Fortune przygotował listę dziesięciu najbardziej wpływowych kobiet w świecie motoryzacji. Przedstawione poniżej Panie piastują bardzo wysokie stanowiska w koncernach motoryzacyjnych, decydują o inwestycjach czy biorą udział w wyścigach, a w tym ostatnim przypadku, ich obecność przyciąga media, co wiąże się z hojnością sponsorów.

Elena Ford - wiceszef Forda

Elena Ford
Elena Ford

Jak samo nazwisko wskazuje Elena Ford jest jedną z dziedziczek gigantycznej fortuny Forda, a dokładniej mówiąc wnuczką Henrego Forda II, który w latach 1945-1979 był kolejno prezydentem, członkiem zarządu oraz CEO gigantycznego amerykańskiego koncernu z Detroit.

Nazwisko zobowiązuje, a w tym przypadku z rodziną nie tylko najlepiej na zdjęciu. Elena Ford piastuje bardzo wysokie stanowisko w pionie marketingowym i to ona odpowiedzialna będzie m.in. za wprowadzenie marki Lincoln na rynek chiński, a ma to nastąpić w 2014 roku.

Począwszy od 1 marca 2013 roku Elena Ford jest wiceszefem koncernu i jednocześnie jest szefową marketingu, a więc ma decyzyjny głos w wieku ważnych dla rodzinnego majątku sprawach. Majątek urodzonej w 1966 roku Eleny wycenia się na około 125 milionów dolarów.

Trudy Hardy - wiceszef marketingu BMW USA

Trudy Hardy
Trudy Hardy

We wrześniu tego roku Trudy Hardy dostała awans na stanowisko wiceszefa marketingu amerykańskiego oddziału BMW. Jest to nagroda za wkład w rozwój marki Mini i otwarcie jej wrót do klientów w Ameryce Północnej.

Trudy Hardy jest bardziej tajemniczą postacią od Eleny Ford, a od września zajmuje się ona działaniami związanymi z planowaniem produktów oraz strategii BMW na rynku Ameryki Północnej. Kariera Trudy w koncernie BMW rozpoczęła się w 2001 roku, kiedy to dołączyła ona do zespołu związanego z rozwojem marki Mini, w którym stopniowo awansowała zajmując się komunikacją, by w 2005 roku zająć stanowisko szefa marketingu Mini. Gratulujemy awansu.

Linda Hasenfratz - dyrektor wykonawczy Linamar

Linda Hasenfratz
Linda Hasenfratz

W 2012 roku druga pod względem wielkości firma w kanadzie produkująca części do samochodów Linamar ogłosiła, że jej nowym prezesem (CEO) zostaje niejaka Linda Hasenfratz.

Łącznie koncern zatrudnia około 16 000 ludzi i ma swoje filie m.in. w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Niemczech, na Węgrzech czy w Korei Południowej. W 2012 roku stanowisko szefowej Linamar objęła Pani Hasenfratz, która związana jest z firmą od 1990 roku i od 1998 roku pełniła funkcję dyrektora. Odkąd objęła ono stanowisko kierownicze wartość sprzedaży Linamar wzrosła z 800 milionów, do 2,8 miliarda dolarów.

Chris Barman - szefowa gamy modelowej Chryslera

Chris Barman
Chris Barman

Na siódmym miejscu zestawienia przygotowanego przez magazyn Fortune znalazła się niejaka Chris Barman. Piastuje ona stanowisko, które oryginalnie nazywa się vehicle line executive, zajmując się programami rozwoju aut segmentów C oraz D koncernu Chryslera.

W praktyce więc jest ona odpowiedzialna za to jak wyglądają, jak jeżdżą i w pewnym sensie również za to jak się sprzedają samochody segmentów C oraz D marek należących do koncernu Chryslera. O samej Pani Barman niewiele wiadomo w sieci, poza tym, że wspiera wszystkie kobiety stanowiące część "męskiej branży" związanej z samochodami.

Barb Samardzich - dyrektor wykonawczy Ford Europa

Barb Samardzich
Barb Samardzich

Przesympatyczna Barb Samardzich, którą dane mi było spotkać na tegorocznych targach motoryzacyjnych we Frankfurcie podczas prezentacji nowego konceptu S-Max, została w 2013 roku mianowana dyrektorem wykonawczym Ford of Europie.

Barb Samardzich pracuje w koncernie Forda od 1990 roku, a od 2005 roku związana jest z europejskim oddziałem koncernu z Detroit. Do 2011 roku, po przeprowadzce do Europy, była wiceprezesem ds. inżynierii napędowej, a wcześniej pracowała jako dyrektor wykonawczy Fordów serii F Super Duty, czyli ogromnych amerykańskich pick-upów. Teraz Samardzich odpowiedzialna jest za produkcję, rozwój produktów, zaopatrzenie, ochronę środowiska oraz inżynierię bezpieczeństwa europejskiego oddziału Forda.

Alicia Boler-Davis - wiceprezes GM

Alicia Boler-Davis
Alicia Boler-Davis

Od 1. lipca 2013 roku Alicia Boler-Davis pełni funkcję wiceprezesa koncernu General Motors, do spraw jakości oraz kontaktów z klientem. Kariera Pani Boler-Davis to pasmo zwycięstw, a tuż przed tym awansem była wiceprezesem ds. jakości, co pokazuje, że jej kompetencje zostały poszerzone.

Wcześniej pełniła podwójną funkcję managera fabryki oraz pełniła działania związane z nieistniejącą już marką Pontiac. Alicia Boler-Davis rozpoczęła swoją karierę w koncernie General Motors w 1994 roku jako inżynier w oddziale w Michigan. To pokazuje, że średnio każda z kobiet w tym zestawieniu musiała pracować około 20-25 lat żeby móc piastować tak wysokie stanowisko.

Danica Patrick - kierowca wyścigowy i modelka

Danica Patrick
Danica Patrick

Czwarte miejsce w zestawieniu i dla szerszego grona miłośników motoryzacji jedyne znane nazwisko. Danica Patrick, czyli szybka piękność ze Stanów Zjednoczonych, która najlepiej czuje się w wyścigowym bolidzie.

Urodzona w 1982 roku w Beloit w stanie Wisconsin Danica jest kierowcą wyścigowym oraz modelką, która często występuje w amerykańskiej telewizji, również w reklamach dezodorantów. Pomimo jej wyjątkowej urody trudno przytoczyć wyjątkowe wyniki zawodniczki, która swoje ostatnie zawody wygrała w 2008 roku i był to wyścig z serii IndyCar Series. W tym sezonie Nascar Sprint Cup Series Danica startował z Pole Position podczas jednego z wyścigów. Tak czy inaczej, bez wątpienia to wpływowa kobieta w motoryzacyjnym świecie w Stanach Zjednoczonych.

Julie Hamp - CCO Toyota Ameryka Północna

Julie Hamp w czasach PepsiCo
Julie Hamp w czasach PepsiCo

Wreszcie dotarliśmy do kogoś, kto pracuje na tak ciekawym stanowisku, że w języku polskim nie ma jego bezpośredniego odpowiednika. Na trzecim miejscu zestawienia magazynu Fortune znajduje się Julie Hamp pracująca na stanowisku Chief Communications Officer w północnoamerykańskim oddziale Toyoty.

Co ciekawe, wcześniej Pani Hamp miała styczność także z innymi koncernami motoryzacyjnymi, w tym z europejskim oddziałem General Motors. Później porzuciła jednak motoryzację i przeszła do PepsiCo, by zająć się sprzedażą mniej wyszukanych produktów. W Toyocie Julie Hamp odpowiada za komunikację biznesową, a więc relacje inwestorskie, reputację marek Toyota, Lexus oraz Scion, a także zaangażowanie interesariuszy (udziałowców).

Grace Lieblein - wiceszef General Motors ds. zakupów i łańcucha dostaw

Grace Lieblein
Grace Lieblein

Wśród tego zestawienia mnóstwo jest kobiet, które awansowały na swoje obecne stanowiska stosunkowo niedawno. Jedną z nich jest Grace Lieblein z koncernu General Motors, która w grudniu 2012 roku przejęła rolę wiceszefa koncernu do spraw zakupów oraz łańcucha dostaw.

Wcześniej Grace Lieblein była szefem oraz dyrektorem zarządzającym brazylijskiego oddziału General Motors, największego koncernu motoryzacyjnego na świecie. To jednak nie wszystko, bowiem Lieblein pełniła także analogiczną funkcję w meksykańskim oddziale GM. Jej kariera rozpoczęła się jednak dużo wcześniej niż koleżanek z tego zestawienia, bowiem już w 1978 roku, kiedy to zaczęła pracę w General Motors.

Mary Barra - wiceszef General Motors

Mary Barra
Mary Barra

Zdaniem ekspertów z magazynu Fortune to właśnie Mary Barra jest najbardziej wpływową kobietą w motoryzacyjnym świecie. Co ciekawe, to już trzecia osobistość w tym zestawieniu, która pracuje dla koncernu General Motors.

Mary Barra pełni funkcję wiceszefa koncernu GM do spraw rozwoju produktów, zakupów oraz łańcucha dostaw. Urodzona w 1961 roku Barra ma w szufladzie dyplom Masters of Business Administration oraz dyplom uniwersytetu Stanforda, a swoją karierę w koncernie General Motors rozpoczęła jeszcze w 1980 roku w wieku 19 lat.

W 2012 roku magazyn Forbes uznał, że Mary Barra jest 41. najbardziej wpływową kobietą na świecie. W tym roku Barra znajduje się już na 35. miejscu tej listy.

Swoją drogą ciekawe kto znalazłby się w czołówce takiego zestawienia w polskim wydaniu. Martyna Wojciechowska?

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (6)