Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne na świecie

Wartość najdroższej marki motoryzacyjnej wynosi 26 mld dolarów. W pierwszej dziesiątce rankingu sporządzonego przez Brand Finance dominują firmy z Niemiec i Japonii.

Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne na świecie
Wojciech Kaczałek

15.03.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Brand Finance Auto 50

Obraz

Brand Finance to bardzo duża firma z branży finansowej. Wśród jej klientów znajdują się m.in. AXA, Heineken, Shell czy TATA. Co roku sporządza ona raporty najbardziej cenionych przedsiębiorstw na świecie.

Brand Finance na początku roku podało, że najsilniejszą marką jest Ferrari. W tej kategorii nie liczą się tylko pieniądze, ale też prestiż czy lojalność klientów.

Stajnia z Maranello wcale nie jest marką o najwyższej wartości, jeśli chodzi o kwestie czysto finansowe. Spośród wszystkich badanych spółek zajmuje 324 miejsce, a w kategorii firm motoryzacyjnych jest 22. Scuderia została wyceniona na 3,64 mld dol.

Dużo więcej warte są marki z pierwszej dziesiątki raportu 2013 Brand Finance Auto 50, dzięki któremu możemy się dowiedzieć, na ile zostały wycenione poszczególni producenci aut na koniec 2012 r. Znakomicie radzą sobie zwłaszcza wytwórcy z Niemiec, których zsumowana wartość wzrosła od 2011 r. o 15 % i sięga 89 mld dol.

Brand Finance przyznaje też oceny niczym agencje ratingowe, pokazujące wiarygodność finansową. Skala jest taka sama, jak w przypadku np. gospodarek krajowy, gdzie AAA to ocena najwyższa, a D najniższa.

Zaznaczmy, że w rankingu poszczególne marki wyceniane są osobno, a nie wspólnie, np. jako Alians Renault-Nissan czy Volkswagen Group. Chociaż w zestawieniu znalazło się miejsce dla General Motors i Daimlera, to marki wchodzące w skład tych koncernów są także klasyfikowane oddzielnie.

Miejsce 10 - Renault

Wartość marki Renault - 8,43 mld dol.
Wartość marki Renault - 8,43 mld dol.

Producenci z Francji przeżywają trudne chwile. Koncern PSA musi otrzymać pomoc od państwa, żeby uchronić się przed bankructwem. Peugeot zajmuje w Brand Finance Auto 50 pozycję nr 11, a Citroën 18.

Renault udało się utrzymać 10. miejsce, ale jest warte znacznie mniej, od Nissana, który przecież został wyciągnięty z dna przez Francuzów.

Renault sprzedało w 2012 r. o 6,3 % mniej samochodów, niż rok wcześniej. Na auta tej marki znalazło się 2, 55 mln chętnych.

Specjaliści z Brand Finance wycenili Renault na 8,43 mld dol. (wzrost z poziomu 8,06 mld). Ocenili też, że firma jest bardziej wiarygodna i podnieśli jej rating z AA na AA+.

Miejsce 9 - Hyundai

Wartość Hyundai Motor Company - 8,71 mld dol.
Wartość Hyundai Motor Company - 8,71 mld dol.

Tak samo, jak w 2011 r., na 9. pozycji znalazł się Hyundai. Koreański wytwórca zwiększył w zeszłym roku sprzedaż o niemal 9 %, do 4,05 mln samochodów. Wg Brand Finance Hyundai jest warty 8,71 mld dol., o prawie 400 mln dol. więcej w porównaniu do 2011 r. Rating pozostał na poziomie AA+.

Należąca do tej samej grupy Kia uplasowała się na 15. miejscu. Jeśli zsumujemy wartość obu koreańskich producentów, to wynosi ona 14,1 mld dol., co pozwoliłoby konglomeratowi na zajęcie 8. miejsca. Kia i Hyundai sprzedały razem 6,62 mln samochodów w 2012 r.

Miejsce 8 - Porsche

Wartość marki Porsche - 11,24 mld dol.
Wartość marki Porsche - 11,24 mld dol.

Swoją pozycję utrzymało Porsche. Niemiecki producent, który jest 8., to jedna z dwóch marek w całym zestawieniu Brand Finance Auto 50 z najwyższą możliwą oceną AAA.

Ubiegły rok był dla Porsche rekordowy. Firma sprzedała 141 075 egzemplarzy swoich aut, aż o 18,7 % więcej w stosunku do 2011 r.

Chociaż przedsiębiorstwo ze Stuttgartu produkuje znacznie mniej samochodów od pozostałych marek z Top 10, to jest warte bardzo dużo, bo aż 11,24 mld dol. Oznacza to wzrost o ponad 1 mld w porównaniu do wcześniejszego roku.

Miejsce 7 - Honda

Wartość marki Honda - 16,11 mld dol.
Wartość marki Honda - 16,11 mld dol.

Specjaliści z Brand podnieśli wycenę Hondy z 14,96 do 16,11 mld dol., a rating z AA do AA+. Mimo to japońska marka spadła w rankingu z pozycji 6. na 7.

Zapewne przesunięcie o jedno miejsce na liście Brand Finance Auto 50 nie znaczy dla szefów Hondy wiele, zwłaszcza biorąc pod uwagę szacowaną wartość. Producent ma za sobą rewelacyjny rok. Dostarczył klientom 3,82 mln pojazdów. Popyt na auta Hondy wzrósł więc o 19 %.

Miejsce 6 - Nissan

Wartość marki Nissan - 17,64 mld dol.
Wartość marki Nissan - 17,64 mld dol.

Honda to nie jedyna marka z Japonii, która dźwignęła się po słabym 2011 r., kiedy Japonię dotknęła klęska żywiołowa w postaci trzęsienia ziemi i tsunami.

Kolejną jest Nissan. Sprzedaż pojazdów tej firmy (licząc Infiniti) wzrosła w ciągu roku o 5,8 %, do 4,94 mln sztuk. Taki wynik sprawił, że w klasyfikacji Brand Finance przedsiębiorstwo awansowało o jedno oczko, na pozycję 6.

Spore wrażenie robi wzrost wartości, z 14,1 do 17,64 mld dol. Ocena finansów Nissana została podniesiona z AA- na AA+.

Miejsce 5 - Ford

Wartość marki Ford - 19,62 mld dol.
Wartość marki Ford - 19,62 mld dol.

Jedyną marką amerykańską, która znalazła się w dziesiątce najbardziej wartościowych na świecie, jest Ford. W zestawieniu Brand Finance Auto 50 przedsiębiorstwo zachowało 5. pozycję i rating AA+. Jego wartość wzrosła zaś w porównaniu do 2011 r. z 17,55 do 19,62 mld dol.

Popyt na Fordy spadł w ciągu 2012 r. o 0,5 %. Wynik na poziomie 5,66 mln egzemplarzy to w dużej mierze zasługa dobrej drugiej połowy roku. W ostatnim kwartale sprzedaż samochodów wytwórcy podskoczyła na świecie o 7,5 % w porównaniu do 2011 r.

Miejsce 4 - Mercedes-Benz

Wartość marki Mercedes-Benz - 20,29 mld dol.
Wartość marki Mercedes-Benz - 20,29 mld dol.

Z trzeciego miejsca spadł Mercedes-Benz, którego wartość jest szacowana przez Brand na 20,29 mld dol. Jeśli doliczymy do tego markę Smart, to rezultat ten urośnie do 21,52 mld dol.

Sam Mercedes-Benz sprzedał 1,32 mln samochodów w 2012 r. Do ogólnej poprawy o 4,5 % przyczynił się w dużej mierze wzrost w Stanach Zjednoczonych (+11,8 %) oraz w rejonie Azji i Pacyfiku (5,1 %). Niemcy muszą jednak popracować nad popularnością w Chinach, gdzie popyt urósł tylko o 1,5 %. W trawionej przez kryzys Europie Mercedes zanotował wynik lepszy o 0,6 %.

Prestiż marki rośnie dzięki rekordom bitym przez modele AMG, na które w porównaniu do 2011 r. popyt wzrósł o 30 % (24 500 sztuk).

Miejsce 3 - BMW

Wartość marki BMW - 23,23 mld dol.
Wartość marki BMW - 23,23 mld dol.

Na najniższym stopniu podium uplasowało się BMW, druga marka z oceną AAA w Brand Finance Auto 50 poza wspomnianym Porsche. Rating został podniesiony z AAA-. Wzrosła też wycena bawarskiej firmy, z 21,26 do 23,23 mld dol.

Trudno się temu dziwić, wziąwszy pod uwagę, że BMW ma za sobą najlepszy rok w historii. Sprzedaż aut tej marki przekroczyła w 2012 r. 1,54 mln egzemplarzy i była wyższa niż w roku poprzednim o 11,6 %.

W rankingu 50. najwyżej wycenianych marek znalazło się jeszcze należące do BMW Mini, które wartość została obliczona na 2,98 mld dol.

Miejsce 2 - Volkswagen

Wartość marki Volkswagen - 23,66 mld dol.
Wartość marki Volkswagen - 23,66 mld dol.

Wzrost wartości o 5,91 mld dol. - do 23,66 mld - pozwolił Volkswagenowi awansować z pozycji 4. na 2. Brand Finance podniósł ocenę producenta z AA na AAA-.

Volkswagen jako samodzielna marka sprzedał 5,74 mln samochodów (+12,7 % w stosunku do 2011r.), a cała Grupa dostarczyła klientom 9,07 mln pojazdów (+11,2 %). Na podstawie Brand Finance Auto 50 nie sposób oszacować wartości całego koncernu, bowiem na liście nie ma chociażby Bugatti czy Lamborghini. Warto jednak wspomnieć, że marka Audi jest wyceniania na 5,76 mld dol. (14. miejsce), Škoda na 1,81 mld dol. (40. pozycja), a Seat na 768 mln dol. (zamyka 50).

Miejsce 1 - Toyota

Wartość marki Toyota - 25,97 mld dol.
Wartość marki Toyota - 25,97 mld dol.

Najbardziej wartościową marką motoryzacyjną na świecie jest równocześnie ta, która produkuje najwięcej samochodów. Mowa o Toyocie, która znajduje się na szczycie listy Brand Finance Auto 50 nieprzerwanie od 2007 r.

Japoński koncern sprzedał w ubiegłym roku 9,75 mln pojazdów, wliczając w to marki podległe, wozy użytkowe i ciężarowe. Wyprzedził tym samym General Motors (9,29 mln sztuk) i wymienionego wcześniej Volkswagena.

Imponujący wzrost sprzedaży o 23 % to dowód na to, że Toyota przezwyciężyła kryzys związany z nadszarpniętą reputacją i wstrzymaniem produkcji w 2011 r. z powodu tsunami. Przedsiębiorstwo zostało wycenione na 25,97 mld dol. (w 2011 r. – 24,46 mld dol.). Ocena finansowa poprawiła się z AA na AA+.

Źródło: Brand Finance

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)