Poradniki i mechanikaŁańcuch rozrządu to więcej problemów niż pożytku. Nie ma już żadnych zalet

Łańcuch rozrządu to więcej problemów niż pożytku. Nie ma już żadnych zalet

Łańcuch rozrządu jaki zna wielu kierowców to rozwiązanie, które jest trwałe, bezobsługowe i nie stwarza ryzyka uszkodzenia jednostki napędowej. Niestety muszę was rozczarować - to już historia. Wymaga więcej uwagi niż pasek, a w dobie olejów o niskiej lepkości niekoniecznie jest od niego trwalszy.

Łańcuch rozrządu
Łańcuch rozrządu
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

16.11.2024 16:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Założenia przyświecające zmianie napędu rozrządu z łańcuchowego na paskowy, co miało miejsce na przestrzeni lat 80. i 90., były proste. Łańcuch był droższy, cięższy, stawiał wyższe opory i... nie wymagał serwisu, więc niekoniecznie było to rozwiązanie opłacalne dla producenta - pod absolutnie każdym względem. Wraz z rozwojem jednostek napędowych konstrukcja całego napędu rozrządu stawała się coraz bardziej skomplikowana, więc było to rozwiązanie bardzo drogie.

Pasek miał właściwie tylko jedną, ale za to dużą wadę - nie był tak trwały jak łańcuch, więc z jednej strony wymagał okresowej wymiany. Z drugiej zaś, zaniedbania w tym zakresie mogły prowadzić do zniszczenia silnika, kiedy pasek pękał. W latach 90. w wielu silnikach się to zdarzało, a był to jeszcze okres, kiedy rzeczywiście poddawano auta długotrwałym testom na przestrzeni setek tysięcy kilometrów.

Zapoznaj się z pełną treścią przy użyciu darmowego konta

Zaloguj się teraz z 1login, aby uzyskać pełen dostęp do naszych artykułów, ekskluzywnych treści i spersonalizowanych rekomendacji.

rozrządpasek rozrządułańcuch