Na wyścigową majówkę – G‑Power M3 GTS SK II CS (2011)

W styczniu pisałem, że G-Power zapowiada swoją, ulepszoną wersję BMW M3 GTS. Teraz, kilka miesięcy później, auto jest gotowe. Jego silnik ma moc ponad 600 KM!

Na wyścigową majówkę – G-Power M3 GTS SK II CS (2011)
Olgierd Lachowski

21.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Obraz

GTS to bardziej ekstremalna odmiana BMW M3. O tym, jakie dokładnie jest M3 GTS, pisał Marcin Łobodziński w superteście, do którego link zamieszczam poniżej.

W skrócie przypomnijmy, że M3 GTS ma, podobnie jak M3, motor V8, ale nie o objętości skokowej 4 l, a o ok. 360 cm[sup]3[/sup] większej. Normalnie jednostka napędowa ma moc 450 KM przy 8300 obr./min, a moment obrotowy ma maksymalną wartość 440 Nm przy 3750 obr./min. Po modyfikacjach firmy z Aresing coupé BMW ma znacznie więcej koni mechanicznych. A to za sprawą sprężarki mechanicznej ASA.

Obraz

Kompresory tej firmy używane są m.in. przez renomowaną Alpinę, na przykład w modelu B6 GT3. G-Power zastosowało sprężarkę T1-522. Urządzenie ma dwa powietrzne przewody dolotowe wykonane z kompozytu węglowego i oczywiście swój system chłodzenia. Między sprężarką a jednostką napędową zastosowano intercooler typu powietrze-powietrze.

Po wylotowej stronie silnika znalazł się sportowy układ wydechowy, którego zadaniem jest zmniejszenie strat w mocy. W dużym stopniu „wylot” wykonano ze stopów tytanu. Zastosowano też sportowe konwertery katalityczne o 100 celach każdy.

Obraz

Moc silnika wzrosła prawie o połowę z 450 do aż 635 KM. Podobnie jest z maksymalnym momentem obrotowym, który wywindował się z 440 do 630 Nm.

Tuner zrezygnował z pozostałych zmian mechanicznych, uznając, że zarówno układ zawieszenia, jak i układ hamulcowy już w odmianie produkcyjnej są wystarczająco skuteczne. G-Power nie dokonało również żadnych zmian wizualnych (to firma robi zresztą bardzo rzadko).

Obraz

Aby sprawdzić, jaki wpływ na osiągi miały modyfikacje, firma G-Power udała się na tor Hockenheim, na którym przeprowadzono pomiar czasu okrążenia. W przeciwieństwie do fabrycznego wozu wyposażonego w opony Pirelli P Zero Corsa, M3 GTS po tuningu miało opony Michelin.

Auto pokonało okrążenie toru w 1:11,8 min, czyli o 0,70 s szybciej od seryjnego BMW. G-Power informuje, że wóz przyspiesza do 100 km/h w 4,20 s. Według informacji BMW seryjny bolid potrzebuje 4,40 s na osiągnięcie 100 km/h, ale dziennikarzom SportAuto udało się zejść do 4,20 s, a więc można uznać, że w tej kwestii tuner nic nie poprawił.

Inaczej rzecz ma się z rozpędzaniem do 200 km/h. Na tym polu G-Power M3 GTS jest lepsze o 1,20 s od oryginału, bo przyspiesza w 11,90 s. Spory wzrost odnotowano także w przypadku prędkości maksymalnej. Stuningowane BMW osiąga 323 km/h, podczas gdy seryjne „tylko” 305 km/h.

Na razie G-Power nie informuje o kosztach tuningu.

Dane techniczne


  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4361 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor ASA T1-522
  • Moc maksymalna: 635 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 145,61 KM/l (seryjny – 103,19 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 630 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 19”
  • Koła tylne: 10,0 x 19”

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1546 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,44 kg/KM (seryjny – 3,44 kg/KM)
  • Długość: 4645 mm
  • Szerokość: 1804 mm
  • Wysokość: 1387 mm
  • Rozstaw osi: 2760 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,90 s
  • Czas przejazdu okrążenia toru Hockenheim: 1:11,8 min
  • Prędkość maksymalna: 323 km/hblock position=\inside7904/block

Źródło: G-Power

Komentarze (0)