Mocy i pikanterii nigdy za wiele. Oto Aston Martin DBX S
Brytyjski producent wprowadza na rynek nową wersję swojego flagowego SUV-a – DBX S. Względem dotychczas najmocniejszej i od niedawna jedynej wersji 707, samochód zyskał dodatkowe 20 KM. Może natomiast stracić trochę masy, ale za to musisz już dopłacić.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Po wycofaniu z oferty bazowego, 542-konnego DBX-a przy okazji liftingu (rzekomo z uwagi na niskie zainteresowanie), Aston Martin skupił się na osiągach. Nowy DBX S, korzystając z ulepszeń technologicznych modelu Valhalla w zakresie turbosprężarek, wyposażony został w mocniejszy, podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4 litrów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
DBX S legitymuje się mocą 727 KM, dzięki czemu przyspiesza do 200 km/h o kilka dziesiątych sekundy szybciej niż DBX 707. Kosmetyczne zmiany zauważalne są także w sprincie do 100 km/h - tu DBX S potrzebuje jedynie 3,1 s. Z kolei prędkość maksymalna pozostała bez zmian i wynosi 310 km/h.
Tym niemniej nie ograniczono się tylko do mocy. Nowy model wyróżnia ostrzejszy charakter. Zoptymalizowano m.in. skrzynię biegów przesuwając punkty zmiany przełożeń, a wbijanie kolejnych biegów w trybach Sport i Sport+ ma być jeszcze szybsze. Dodatkowo układ kierowniczy zyskał na precyzji dzięki krótszemu o 4 proc. przełożeniu. Napęd na cztery koła pozostał bez zmian, umożliwiając przeniesienie do 50% momentu obrotowego na przednią oś lub 100% na tylną, w zależności od warunków.
Zewnętrzny design DBX S przeszedł subtelne, ale znaczące modyfikacje. Przedni zderzak został wyposażony w bardziej agresywny splitter, a tylny dyfuzor został powiększony. Nowością jest również pionowy układ podwójnych końcówek wydechu po obu stronach, co przypomina rozwiązanie stosowane m.in. Lexusie RC F.
Redukcja masy była jednym z kluczowych elementów w rozwoju DBX S. 23-calowe felgi z magnezu, po raz pierwszy zastosowane w SUV-ie, pozwalają zaoszczędzić około 18,5 kg w porównaniu z aluminiowymi odpowiednikami. Dostępny jest też dach z włókna węglowego – największy tego typu element, jaki Aston Martin kiedykolwiek zastosował – oraz lżejszy grill inspirowany modelem DBS 770 Ultimate. Dzięki tym elementom masa może zostać zredukowana o ponad 45 kg, do poziomu niespełna 2200 kg.
Warto jednak zaznaczyć, że wymienione ulepszenia są dostępne za dodatkową opłatą. Standardowa wersja DBX S nie zawiera ani lekkich felg, ani karbonowego dachu czy nowego grilla. W standardzie klient może za to liczyć na ceramiczny układ hamulcowy z 420-milimetrowymi tarczami z przodu i 390-milimetrowymi tarczami z tyłu.
Dokładne ceny i dostępność zostaną ogłoszone w późniejszym terminie. Według informacji podanych przez portal Motor 1, pierwsze egzemplarze Aston Martin DBX S trafią do klientów jesienią 2025 r. Nowy model obiecuje nie tylko wyjątkowe osiągi, ale także możliwość dalszej personalizacji dzięki licznym opcjom dodatkowym, co z pewnością przyciągnie entuzjastów luksusowych i sportowych SUV-ów.