Poradniki i mechanikaZalety i wady malowania proszkowego felg

Zalety i wady malowania proszkowego felg

Obecnie najbardziej popularną metodą malowania obręczy kół jest malowanie proszkowe. Jakie są jej zalety i wady?

Proszkowo malowane felgi wygrzewa się w piecu, co powoduje utrwalenie struktury i zapewnia jej wysoką trwałość.
Proszkowo malowane felgi wygrzewa się w piecu, co powoduje utrwalenie struktury i zapewnia jej wysoką trwałość.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Stock image
Maciej Gis

02.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zalety malowania proszkowego

Wśród zalet malowania proszkowego można wymienić choćby łatwość przeprowadzenia procesu oraz odpowiednie zużycie proszku w porównaniu do klasycznych farb. Przede wszystkim podczas procesu malowania, nadmiar substancji – proszku – nie przywiera do elementu. Tym samym unika się sytuacji, gdzie w jednym miejscu jest np. nadmiar farby i trzeba poprawiać malowanie.

Kolejną zaletą jest skład samego proszku. Okazuje się, że nie zawiera on substancji rozpuszczalnikowych. Są one bardzo szkodliwe dla człowieka i środowiska. Wszystko przez to, że posiadają lotne związki organiczne – przyczyniają się m.in. do powstawania smogu fotochemicznego. Wspomniane substancje mają cechy rakotwórczych.

Wśród zalet nie da się pominąć faktu, że metoda proszkowa lepiej niż klasyczna zabezpiecza przed korozją, wilgocią, słońcem, solą czy skrajnymi temperaturami. Jest to istotne zwłaszcza w śródziemnomorskim klimacie, gdzie zmiany pogodowe są nader częste.

Wady malowania proszkowego

Największą i w zasadzie jedyną wadą jest samo przygotowanie (m.in. piaskowanie) i wykonanie procesu - bardziej skomplikowany i czasochłonny. Konieczne jest dobre wyczyszczenie felgi, zachowanie wysokiej temperatury do jej wypalania oraz odpowiedniego sprzętu. Bez tego efekt może być mizerny. Nałożona farba proszkowa musi być bowiem poddana procesowi utwardzenia, który zachodzi w temperaturze od 140 do 200 st. Celsjusza. Do tego służy specjalny piec, który trzeba kupić, a ten kosztuje od kilku do kilkudziesięciu tys. zł w zależności od wielkości.

Powyższe rzutuje na cenę usługi. Za renowację kompletu felg stalowych trzeba zapłacić ok. 400 zł. W przypadku felg aluminiowych kompletna renowacja w zależności od rozmiaru kosztuje w granicach 150-200 zł za sztukę.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (6)