Legendarne detale - najbardziej charakterystyczne elementy samochodów

Historia motoryzacji pamięta wiele ikon. Ale nie tylko samochody i ich twórcy zapisali się w dziejach. Również pewne charakterystyczne elementy stylistyczne utkwiły w pamięci miłośników czterech kółek, stając się symbolem marek, od których pochodzą.

1959 Cadillac Eldorado Barritz (fot. vintagecars.com)
1959 Cadillac Eldorado Barritz (fot. vintagecars.com)
Mariusz Zmysłowski

29.08.2012 | aktual.: 20.10.2022 21:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Cadillac i samochodowe płetwy

Cadillac i samochodowe płetwy

1959 Cadillac Eldorado Barritz (fot. vintagecars.com)
1959 Cadillac Eldorado Barritz (fot. vintagecars.com)

Przełom lat 50. i 60. to okres, w którym narodził się jeden z symboli amerykańskiej motoryzacji. Płetwy w klasycznych Cadillacach w najokazalszej formie pojawiły się przede wszystkim w modelach z roku 1959. Za autora tej ekstrawagancji uznaje się Petera Hodaka. Nastąpiła wtedy również rewolucja modelowa. Seria 62 zamieniła się w serię 6200. Jednocześnie zostały z niej wydzielone 6300 i 6400, odpowiednio dla De Ville'a i Eldorado.

Drzwi z Lamborghini V12

Lamborghini Countach LP 400
Lamborghini Countach LP 400

Po raz pierwszy otwierane do góry drzwi charakteryzujące modele Lamborghini z najwyższej półki, wyposażone w jednostki V12, pojawiły się w modelu Countach. Oznacza to ich początek w roku 1974. Ich wprowadzenie w ekstremalnie futurystycznym modelu było spowodowane nie tylko chęcią stylistycznego wyróżnienia auta. Wymusiła to także konstrukcja samochodu. Od tamtej pory drzwi otwierane do góry z odchyleniem do przodu są domeną najmocniejszych modeli włoskiej marki. Od czasów Countacha zostały w nie wyposażone również modele Diablo, Murciélago (a zatem również Revenón) oraz Aventador.

Podwójne okrągłe światła

Obraz

Okrągłe, podwójne światła stały się już wiele lat temu domeną sportowych samochodów. Doszło do tego, że przestaliśmy na nie zwracać uwagę jako na coś szczególnego. Wydają nam się oczywiste, ale jeśli się przyjrzymy, producenci używają ich przede wszystkim w swoich sportowych modelach. Trudno wymienić wszystkie auta w historii, które miały właśnie takie tylne światła, ale do ikon z pewnością należy Chevrolet Corvette, Nissan GT-R, Ferrari Enzo oraz wiele innych modeli tej włoskiej marki.

Grill Rolls-Royce'a

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection
Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection

Rolls-Royce chociaż kilka razy jako marka zmieniał właściciela, zawsze wyposażał swoje samochody w monstrualne grille zwieńczone statuetką Spirit of Ecstasy. Pionowe żeberka masywnych frontów Rolls-Royce'ów zdają się ciągnąć w nieskończoność, czyniąc brytyjskie limuzyny jeszcze bardziej eleganckimi.

Gwiazda Mercedes-Benz

Mercedes Logo
Mercedes Logo

Logo Mercedesa, stojące na maskach limuzyn z Niemiec niczym celownik - trójramienna gwiazda, ma bardzo długą historię, sięgającą jeszcze lat 70. XIX wieku. Pracując w Deutz AG Gasmotorenfabrik w Kolonii, Gottlieb Daimler wysłał do swojej żony Emmy Kunz pocztówkę. Umieścił na niej właśnie trójramienną gwiazdę, dopisując, że kiedyś będzie ona świecić nad jego triumfującymi fabrykami. Symbol stał się inspiracją dla Daimlera i Maybacha podczas opracowywania mocnych silników dla trzech środowisk: lądu, wody i powietrza.

Po sukcesie Mercedesa na początku XX wieku Daimler Motoren Gesellschaft wciąż szukała dla siebie logo. Synowie zmarłego w marcu 1900 roku Gottlieba Daimlera zaproponowali, by to właśnie trójramienna gwiazda stała się symbolem spółki. Rada zaakceptowała ich propozycję w czerwcu 1909. Zastrzeżono również czteroramienną gwiazdę. Co ciekawe, drugie logo zostało wykorzystane w latach 80. XX wieku przez DASA (Deutsche Aerospace AG), a później zostało użyte przez EADS (European Aeronautic Defence and Space Company).

Nerki BMW

2013 BMW 135is
2013 BMW 135is

Grill BMW w kształcie nerek jest prawdopodobnie równie charakterystyczny jak gwiazda Mercedesa. Są one nieco młodszym znakiem rozpoznawczym marki, ponieważ pierwszy raz pojawiły się w 1933 roku. Zastosowano je w modelu 303. Jeszcze wtedy były raczej rozdzielonym, dużym grillem, ale to wtedy zaczął kształtować się ich znany współcześnie wygląd. Przez wiele lat były zorientowane pionowo. Później nabrały bardziej poziomego kształtu.

Skrzydlate drzwi Mercedesa

Przedprodukcyjny Mercedes 300SL Gullwing (1954)
Przedprodukcyjny Mercedes 300SL Gullwing (1954)

Mercedes, tworząc wspaniałego SL-a, postanowił zastosować drzwi otwierane do góry. Ich konstrukcja była inna niż przedstawionych wcześniej, znanych z Lamborghini. Zawiasy zamontowano w dachu, więc otwieranie odbywało się całkowicie pionowo, bez odchylania do przodu. Tak powstały drzwi typu gullwing. Chociaż producent nie stosował ich przez wiele lat, wrócił do tego rozwiązania z hukiem w nowoczesnym GT - modelu SLS AMG.

Ponadczasowa sylwetka Porsche

Obraz

Marce Porsche wiele lat temu, w 1963 roku, udało się stworzyć niesamowity samochód - model 911. Do tej pory auto przeszło jedynie ewolucję z klasyka w nowoczesną sportową maszynę. Sylwetka 911 stała się na tyle rozpoznawalna, że nawet laik, widząc na ulicy to auto, jest w stanie powiedzieć, że ma do czynienia z Porsche.

Skrzydło Subaru

Obraz

Spojler znany z ostrych odmian Subaru Imprezy to na tle pozostałych ikon tego zestawienia kompletny małolat. Trudno, żeby było inaczej - sam model Impreza ma dopiero 20 lat. Jednak skrzydło stosowane w topowych odmianach na stałe wpisało się w historię motoryzacji. Miłośnicy marki nie wyobrażali sobie, żeby kiedyś powstał model bez opcjonalnego ogromnego spojlera.

Subaru niestety zrobiło psikusa swoim miłośnikom, wprowadzając trzecią generację Imprezy (GH). Pojawiła się Impreza WRX STI w odmianie nadwoziowej typu hatchback. Dopiero z czasem Subaru oddało fanom sedana ze skrzydłem. Jeszcze przed ujawnieniem jego wyglądu japoński producent przedstawił ilustracje podpisane hasłem "The wing is back".

Tarcza Alfy Romeo

Tarcza Alfy Romeo

Alfa Romeo 6C 2500
Alfa Romeo 6C 2500

Trójkątny grill Alfy Romeo, wyglądający jak rycerska tarcza, to detal, bez którego auta tej marki nie byłyby takie same. Podobnie jak nerki BMW jest to już wiekowy element. Pierwszy raz tarcza pojawiła się w pasie przednim Alfy Romeo w roku 1938 wraz z nadejściem modelu 6C 2500. Później grill stał się obok znakomitej stylistyki jednym ze znaków rozpoznawczych marki. Do dziś prezentują go najnowsze modele, takie jak 159, Giulietta czy 4C.

Komentarze (1)