Miasto szykuje zakaz dla starszych aut. 20 zł dziennie za wjazd

Stolica Małopolski będzie miała strefę czystego transportu. Zgodnie z opublikowanym projektem uchwały ograniczenia dla starszych samochodów mają dotknąć pierwszych kierowców 1 lipca 2025 r., ale mieszkańców Krakowa mają obowiązywać od 2030 r. Przyjeżdżający do miasta starszymi autami będą mogli obejść zakaz, ale będą musieli zapłacić.

Akcje "Smog" to za mało, by wyeliminować pojazdy emitujące szkodliwe substancje
Akcje "Smog" to za mało, by wyeliminować pojazdy emitujące szkodliwe substancje
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Polcja
Tomasz Budzik

18.12.2024 | aktual.: 18.12.2024 15:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kraków po raz trzeci

W styczniu 2019 r. krakowski Kazimierz stał się pierwszą w Polsce strefą czystego transportu. Do dzielnicy nie mogły wjechać żadne samochody spalinowe. Lokalne zanieczyszczenie powietrza być może spadło, ale ruch w tej okolicy się zmniejszył, co spowodowało protest miejscowych przedsiębiorców. Strefa szybko upadła. Drugie podejście władz Krakowa miało zaowocować funkcjonowaniem strefy czystego transportu od 1 lipca 2024 r. Tym razem jednak strefa miała objąć całe miasto, ale za to mogłyby do niej wjeżdżać pojazdy spalinowe spełniające określone przez samorządowców normy emisji spalin. W styczniu 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił uchwałę rady miasta. Czas na trzecie podejście.

Jak informuje miejski serwis internetowy krakow.pl, powstała nowa propozycja dotycząca uchwały o strefie czystego transportu. W stolicy Małopolski ma ona zacząć funkcjonować od 1 lipca 2025 r. Ale nie dla wszystkich. Mieszkańców Krakowa strefa czystego transportu ma obowiązywać dopiero od 1 lipca 2030 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Do 30 czerwca 2028 r. do krakowskiej strefy będzie można za opłatą wjeżdżać samochodem, który nie spełnia wymogów. Ta opłata emisyjna ma wynosić 2,50 zł za godzinę, 20 zł na dzień lub 500 zł na miesiąc.

W poprzedniej wersji uchwały strefą czystego transportu miał być cały Kraków. Teraz będą wyjątki. Do strefy nie zostanie włączony teren na wschód od drogi S7. Nie obejmie ona również najważniejszych łączników do obwodnicy autostradowej (ul. Zakopiańska, Wielicka czy 29 listopada) oraz dojazdów do parkingów Park&Ride czy szpitali.

Od 1 lipca 2025 r. do strefy będą mogły wjechać samochody benzynowe (w tym LPG) spełniające normę emisji Euro 4 lub nowszą. Chodzi więc o pojazdy wyprodukowane od 2005 r. W przypadku diesli granicą będzie norma Euro 6, czyli z grubsza rok produkcji 2014 lub późniejszy. Od 1 lipca 2030 r. dla diesli granicą będzie norma Euro 6dT, czyli rok produkcji 2018 lub późniejszy.

Strefa nie tylko w Krakowie

Mieszkańcy stolicy Małopolski do 8 stycznia 2025 r. mogą zgłaszać uwagi do projektu uchwały, mającej powołać strefę czystego transportu. Takie obszary będą musiały jednak powstać w większej liczbie miast. W połowie grudnia 2024 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy o elektromobilności. Przewiduje ona, że w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. w razie wykrycia średniorocznego przekroczenia zawartości dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu obowiązkowo – od 1 stycznia następnego roku – tworzona jest strefa czystego transportu.

Przewidziana polskimi przepisami norma zawartości NO2 w powietrzu wynosi 40 µg/m3. Według danych, które Autokult.pl otrzymał od Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w 2023 r., średnioroczne przekroczenie NO2 zanotowano w czterech miastach o ponad 100 tys. mieszkańców. Były to:

  • Katowice – 49 µg/m3,
  • Kraków - 44 µg/m3,
  • Warszawa - 43 µg/m3,
  • Wrocław - 43 µg/m3.

Jeśli w tych miastach sytuacja powtórzy się w pomiarach za rok 2024, będzie to oznaczało, że od 1 stycznia 2026 r. strefy będą musiały funkcjonować w każdym z tych miast. Taki warunek spełnia już Warszawa i wygląda na to, że podobnie będzie w kwestii Krakowa. Pozostaję więc jeszcze dwa miasta.

Komentarze (263)