Prezydent podpisał. Starsze auta nie wjadą do czterech miast

Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy o elektromobilności – informuje Polska Agencja Prasowa. W praktyce oznacza to, że strefy czystego transportu będą musiały obowiązywać w czterech miastach w kraju. Z drugiej strony nowelizacja oznacza zmniejszenie wymogów dla mniejszych miejscowości.

Znak strefy czystego transportu
Znak strefy czystego transportu
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Tomasz Budzik

14.12.2024 | aktual.: 15.12.2024 07:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności wprowadza zasadę obowiązkowego tworzenia stref czystego transportu. Dziś możliwość jej stworzenia przepisy jedynie przewidują, ale decyzja jest w rękach władz lokalnych. Po zmianach do stworzenia strefy czystego transportu zobowiązane będzie każde miasto o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys., w którym wykazane zostanie średnioroczne przekroczenie dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Władze takiego miasta będą musiały stworzyć strefę działającą od 1 stycznia następnego roku po tym, w którym władze miasta otrzymają informację o przekroczeniu od Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Kilka miesięcy temu pytaliśmy GIOŚ o to, w których miastach występuje tego typu problem. - Przekroczenie standardu jakości powietrza dla NO2 tj. poziomu dopuszczalnego dla stężeń średnich rocznych, wynoszącego 40 µg/m3, w 2023 r. zanotowano na czterech stanowiskach zlokalizowanych w pobliżu dróg – powiedział wówczas autokult.pl Maciej Karczyński, rzecznik prasowy i zastępca dyrektora GIOŚ.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Miasta, w których 2023 r. zanotowano przekroczenie średniorocznej zawartości NO2:

  • Katowice – 49 µg/m3,
  • Kraków - 44 µg/m3,
  • Warszawa - 43 µg/m3,
  • Wrocław - 43 µg/m3.

W praktyce oznacza to, że jeśli lista miast z przekroczeniem NO2 za rok 2024 r. pozostanie taka sama, to od 1 stycznia 2026 r. każde z tych miast będzie musiało mieć strefę czystego transportu. Władze miasta oczywiście same ustalą zakres strefy oraz to, jakie będą panowały w niej zasady. Badania pokazują, że strefa ma sens, jeśli wykluczy się z niej nieco starsze diesle, spełniające normę emisji Euro 4 lub starszą.

Warszawa strefę już ma, co oznacza, że obowiązek może niebawem dotyczyć trzech kolejnych. Zgodnie z prawem strefę będzie można znieść, jeśli przez trzy kolejne lata GIOŚ nie stwierdzi średniorocznego przekroczenia NO2 w mieście.

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności wprowadza również nowe zasady zapewniania bezemisyjnego transportu publicznego. Obecnie przepisy nakazują realizację części zadań związanych z transportem publicznym za pomocą bezemisyjnych autobusów również miastom liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców. Dla wielu z nich takie zadanie okazało się jednak zbyt wymagające finansowo i po zmianach obowiązek ma dotyczyć miast liczących 100 tys. lub więcej mieszkańców.

Najważniejsze zapisy nowelizacji Ustawy o elektromobilności wejdą w życie 14 dni po jej ogłoszeniu lub 1 stycznia 2025 r.

Komentarze (162)