Kolejny bliźniak – Hartge M5 (2013)
Nie licząc 612-konnego Ac Schnitzera oraz 720-konnego Hamanna, wszystkie BMW M5 po tuningu charakteryzują się mocą silnika w zakresie 630-660 KM. Teraz do tej grupy bliźniaków dołącza nowy brat – wóz przygotowany przez Hartge.
22.01.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O silniku M-piątki pisałem już tyle razy, że większość czytelników zna jego konstrukcję na wylot, ale pozwolę sobie przypomnieć jego budowę osobom mniej obeznanym. Do napędu modelu M5 BMW wykorzystało nieco zmodyfikowaną jednostkę napędową S63B44. Odmiana z dopiskiem „Tü” cechuje się minimalnie lepszymi parametrami od zwykłego motoru montowanego m.in. w BMW X5 M.
Silnik znajdujący się pod maską niemieckiego sedana ma moc 560 KM (to o 5 KM więcej niż w przypadku odmiany podstawowej) i maksymalny moment obrotowy 680 Nm. Zasadnicza budowa obu motorów jest oczywiście taka sama – są to widlaste 8-cylindrowe jednostki napędowe o objętości skokowej 4,4 l, którym pomagają po dwie turbosprężarki.
Właśnie w tym, że silnik BMW M5 ma doładowanie, tunerzy upatrują sposobu na podniesienie jego mocy niewielkim kosztem. Dokładnie tę samą drogę obrało Hartge, którego pracownicy wymienili jedynie komputer sterujący motorem. Nowe ECU wymusza pracę sprężarek z wyższym ciśnieniem, co skutkuje podniesieniem mocy V-ósemki do 642 KM przy 6000 obr./min i zwiększeniem maksymalnego momentu obrotowego do 810 Nm przy 2950 obr./min.
Według zapewnień Hartge, mimo większej mocy, silnik powinien się zadowalać tą samą ilością paliwa co jego seryjny odpowiednik. Za to dzięki większej mocy serce stuningowanego BMW gwarantuje lepsze osiągi na drodze.
Tuner informuje, że podkręconej M-piątce rozpędzanie od 0 do 100 km/h powinno zajmować 4,20 s, a więc o 0,20 s krócej, niż podają katalogi w przypadku fabrycznego auta. Tyle że podczas wielu testów seryjne M5 potrzebowało około 3,90-4,00 s na osiągnięcie setki. Można więc spodziewać się, że maszyna przygotowana w Beckingen z tym testem poradzi sobie jeszcze lepiej. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 305 km/h, a więc dokładnie tylu, ile dostaje nabywca M-piątki z pakietem M Driver.
Jako elementy dodatkowe Hartge proponuje montaż brzmiącego bardziej sportowo układu wydechowego oraz na przykład obniżających auto o około 20-25 mm sztywniejszych sprężyn zawieszenia. Wóz porusza się na kołach o średnicy 21”. Przednie obręcze o szerokości 9,5” ubrano w opony 265/30, a tylne felgi (o szerokości 10,5”) mają opony 295/25.
Dostępne są również kompozytowe oprawy zewnętrznych lusterek, niewielki spojler pod przedni zderzak oraz aluminiowe pedały i dywaniki z logo tunera.
Konkurencja
Manhart M5 MH5 S-Biturbo [633 KM] (pierwsza wersja)
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 642 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 146,08 KM/l (seryjny – 127,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 810 Nm przy 2950 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Koła przednie: 9,5 x 21″
- Koła tylne: 10,5 x 21″
- Opony przednie: 265/30 R 21
- Opony tylne: 295/25 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1945 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,03 kg/KM (seryjny – 3,47 kg/KM)
- Długość: 4910 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Rozstaw osi: 2968 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 305 km/h
Źródło: Hartge