Test Škody Superb 2.0 TSI: 272‑konna limuzyna pali tyle, co dawniej słaby kompakt
Škoda Superb 2.0 TSI w specyfikacji Sportline ma napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów, a silnik rozwija 272 KM mocy. Potrafi rozpędzić auto do 100 km/h w czasie 5,6 s, maksymalnie do 250 km/h, ale też być oszczędny. Na dystansie ponad 700 km spalił mniej niż 8 l/100 km. Jeszcze kilka lat temu tyle paliły kompakty z silnikiem 1.6.
03.05.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Škoda Superb 2.0 TSI Sportline (272 KM) - test, opinia
Podobno Škoda Superb z 272-konnym silnikiem zużywa lekko ponad 10 l paliwa na 100 km. Niektórzy mówią wręcz o wartościach dochodzących do 12-14 l/100 km. Potwierdzam, może tyle spalić, ale raczej nie w "normalnych" warunkach.
Tak wysokie wyniki można uzyskać na przykład podczas sportowej jazdy, znacznie wykraczającej poza obowiązujące w Polsce przepisy lub podczas dynamicznej jazdy na krótkich dystansach w mieście. Jeśli tyle pali użytkownikom, to domyślam się już, skąd bierze się nadmierne zużycie oleju – przy takim traktowaniu silnika to nic dziwnego.
Podczas testu auto paliło średnio 8,5 l/100 - uwzględniam tutaj rezultaty uzyskane podczas poszczególnych prób. Przy prędkości 140 km/h škoda potrzebowała 9,8 l/100 km, a przy 90 km/h sporo, bo 6,3 l/100 km. Zdecydowanie lepszy wynik osiągnąłem na drodze krajowej - 5,5 l/100 km. Miasto szacunkowo oceniam na 9 l/100 km. Uzyskiwałem niższe rezultaty, ale test był prowadzony na początku epidemii koronawirusa, kiedy ruch był już dość ograniczony. Więcej o zużyciu paliwa możecie dowiedzieć się z powyższego materiału wideo.
Osiągi usportowionej wersji Superba z napędem na cztery koła są więcej niż dobre – znacznie przekraczają codzienne oczekiwania. Na autostradzie "odzyskanie" utraconej za sprawą wyprzedzających się TIR-ów prędkości trwa 3-5 s. I to bez wciskania gazu w podłogę.
Automat w trybie normalnym pracuje bez wyraźnej zwłoki, a w sportowym reaguje niemal natychmiastowo. Dla oszczędnych czy spokojnych kierowców przygotowano także tryb żeglowania – rewelacyjny podczas jazdy krajówką.
Jeszcze kilka słów o układzie jezdnym, bo testowa specyfikacja Sportline obejmuje obniżenie zawieszenia o 15 mm i adaptacyjne amortyzatory, co kosztuje 3100 zł. Jeśli preferujecie dynamiczny styl jazdy, to nie są pieniądze wyrzucone w błoto. Nawet opcjonalne felgi 19-calowe z oponami 235/40 nie powodują dyskomfortu, kiedy zawieszenie jest w trybie komfortowym. Jednak przy wyższych prędkościach nadmiernie się buja.
Ustawienie standardowe jest w sam raz, a bardziej wymagającym będzie odpowiadało sportowe. Zaletą jest tu możliwość personalizowania trybów, np. ustawienie normalne dla silnika i sportowe dla zawieszenia.
Bardzo dobre właściwości jezdne nie byłyby taką zaletą samochodu, gdyby nie świetna pozycja za kierownicą i odpowiednie fotele. Wersja Sportline ma przednie fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, które są nie tylko wygodne, ale też dobrze trzymają ciało na zakrętach. Wszechstronne auto rodzinne, limuzyna i sportowiec zarazem, a to wszystko w rozsądnej cenie 168 550 zł.
Jeśli szukacie takiego auta, ale z oszczędniejszym silnikiem, polecam wersję 190-konną, której osiągi i tak są bardzo dobre.
- Ogromna przestrzeń
- Dobre wykonanie wnętrza
- Bardzo duży bagażnik i ładowność
- Dynamiczny i bardzo ekonomiczny silnik
- Praca skrzyni biegów
- Bogate wyposażenie
- Dobre działanie systemów bezpieczeństwa
- Cena (subiektywnie wysoka, ale zważywszy na moc i wyposażenie atrakcyjna)
- Trochę za małe lusterka zewnętrzne
- Trochę zbyt czuły asystent pasa ruchu
- Brak regulacji intensywności oświetlenia deski rozdzielczej (pokrętłem lub przyciskiem)
- Rozczarowujące reflektory diodowe
Objętość skokowa silnika: | 1984 cm3 | |
---|---|---|
Moc maksymalna: | 272 KM | |
Moment maksymalny: | 350 Nm | |
Skrzynia biegów: | 7-biegowy automat | |
Napęd: | 4x4 | |
Pojemność bagażnika: | 625 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | -- | 9,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | -- | 6,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (autostrada): | -- | 9,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 7,1 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Cena: | ||
Model od: | 96 200 zł | |
Wersja silnikowa od: | 168 550 zł | |
Wersja Sportline od: | 125 000 zł |
Pełne dane techniczne Skody Superb z silnikiem 2.0 TSI (272 KM) znajdziesz na AutoCentrum.pl