Samochody używaneKiaUżywana Kia Sorento I - typowe awarie i problemy

Używana Kia Sorento I - typowe awarie i problemy

Szukając dużego SUV-a pewnie nie braliście pod uwagę Kii Sorento I. Warto się jednak zastanowić nad zakupem tego auta nie tylko ze względu na korzystną ceną, ale także i wysoki poziom bezawaryjności. To nie żart, pod względem trwałości ten pakowny koreańczyk potrafi zawstydzić niejednego konkurenta. Jest tu też napęd 4x4 z prawdziwego zdarzenia i reduktor. Zaskoczeni?

Kia Sorento
Kia Sorento
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Kia
Artur Kuśmierzak

12.10.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia modelu

4 lata po tym jak model Sorento dobrze zadomowił się na rynku Koreańczycy postanowili przeprowadzić autu drobny facelifting. Modernizacji poddano przedni zderzak, atrapę chłodnicy i dyskretnie przemodelowano reflektory, a z tyłu wygładzono właściwie tylko dolne krawędzie kloszy lamp – jak widać zmiany wizualne nie były rewolucyjne.

Kia Sorento
Kia Sorento© mat. prasowe / Kia

Najważniejszym zabiegiem przeprowadzonym przy okazji modernizacji było zwiększenie mocy jednostki wysokoprężnej 2,5 CRDi ze 140 do 170 KM. Od tego czasu nie przeprowadzano już żadnych poprawek i Kia Sorento I generacji oferowana była nadal do 2009 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał kolejny nowy model stworzony w oparciu o konstrukcję samonośną.

Silniki

  • R4 2,4 (139 KM)
  • V6 3,3 (241 KM)
  • V6 3,5 (195 KM)
  • V6 3,8 (266 KM)

Diesel:

  • R4 2,5 CRDi (140-170 KM)

Większość potencjalnych kupców tego auta zapewne będzie szukać wersji wysokoprężnej. Niestety jej eksploatacja często wiąże się z wysokimi kosztami. Dlaczego? Bo często zdarzają się nieszczelności paliwa w układzie zasilania Common Rail i wycieki oleju.

Powszechnie spotykanym problemem są również zacierające się turbosprężarki. Ponadto spotykane są: przypadki awarii pompy wysokiego ciśnienia, defekty oprogramowania silnika, a niekiedy dochodzi też do pękania wałków rozrządu – tego typu wady spotykane są głównie w egzemplarzach przed modernizacją, ale nie jest to regułą.

Kia Sorento
Kia Sorento© mat. prasowe / Kia

Niestety jedyną alternatywą dla diesla w Kii Sorento I jest najsłabszy motor V6 o pojemności 3,5 l, który dość sporo pali. Znalezienie takich motorów jak 3,3 l czy najmocniejszego 3,8 l ze względu na małą ilość takich egzemplarzy na rynku jest bardzo utrudnione, a często nawet niemożliwe.

W ofercie jest jeszcze co prawda 139-konny motor R4, ale również nie ma za wiele aut na rynku z takim silnikiem, a poza tym do tak dużego auta jest zdecydowanie za słaby i sporo pali. Na szczęście silniki benzynowe nie sprawiają większych kłopotów w czasie użytkowania.

Dane techniczne

W normalnych warunkach zaleca się korzystanie z napędu RWD, a gdy one się pogarszają lub wybieramy się na drogi nieutwardzone dopinamy sztywny napęd 4x4. Na rynku są też wersje wyposażone w napęd rozdzielany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. W USA oferowana była jeszcze wersja RWD. W ofercie są 3 skrzynie biegów: 4- lub 5-stopniowa automatyczna i 5-biegowa ręczna.

Ciekawym elementem wyposażenia jest reduktor. Widać, że Kia chciała mocno upodobnić Sorento do rasowej terenówki. Niestety zbyt niskie zawieszeni i nieodpowiednie kąty natarcia, zejścia czy rampowy nie czynią z tego auta niestety samochodu zdolnego bez trudu poruszać się w ciężkim terenie, choć niekiedy Kia całkiem nieźle radzi sobie z pokonywaniem przeszkód średniej trudności.

Zawieszenie przednie to układ wahaczy z kolumnami resorującymi MacPhersona, z tyłu mamy do czynienia ze sztywną osią. W testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP Kia Sorento II otrzymała 4 gwiazdki.

Awaryjność

Uwaga! W autach przed liftingiem na elementach podwozia wyskakuje rdza, a uszczelki w drzwiach bardzo szybko się wykruszają. Zawieszenie jest całkiem solidne i właściwie wymiany wymagają w nim głównie elementy metalowo-gumowe z przodu.

Sporadycznie zdarzają się uszkodzenia łączników stabilizator i amortyzatorów. Z drobnych awarii należy wymienić: uszkodzenie silnika tylnej wycieraczki, defekt rozrusznika czy zacinający się zamek tylnej klapy bagażnika – to jednak drobnostki.

Naszym zdaniem

Wady to między innymi mało oryginalny design nawiązujący do ML-a, choć mi osobiście się podoba i wysokie spalanie wersji benzynowych V6. Rozczarowują też nieco osiągi, ale nie oto przecież chodzi w tego typu aucie. Ceny Kii Sorento I wahają się od 20 000 do 45 000 zł.

Komentarze (8)