Jetour wchodzi na polski rynek. Krewni Omody i Jaecoo za niższą cenę!
Rywalizacja chińskich marek na polskim rynku weszła na nowy poziom: teraz już debiutem nowych marek muszą martwić się nie tylko producenci europejscy, ale i… inni chińscy. Produkty Jetour to w rzeczywistości jedne z najpopularniejszych chińskich konstrukcji na polskim rynku, ale o jeszcze korzystniejszym stosunku ceny do jakości.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jetour to marka koncernu Chery, który już zdążył wyrobić sobie pozycję jako jedna z wiodących sił chińskiej motoryzacji na naszym rynku. To właśnie od niego wywodzą się dobrze znane już modele Omoda 5 i Jaecoo 7, które zajmują w tej chwili kolejno drugą i trzecią pozycję w klasyfikacji najlepiej sprzedających się chińskich samochodów w Polsce.
Również samo Chery, jako największa marka koncernu, założona już w 1997 r., dotrze nad Wisłę jeszcze w czerwcu. Nim jednak się to stanie, w niespodziewanym ruchu uprzedził ją inny brand z grupy: Jetour. I co najbardziej w tym zaskakujące: o ile za dystrybucję Chery, Omody i Jaecoo odpowiada u nas sam państwowy koncern Chery, rozwój Jetoura został powierzony prywatnej spółce Asian Automotive Distribution Center.
AADC dało się już poznać jako jeden z najbardziej skutecznych ambasadorów chińskiej motoryzacji na naszym rynku. Dla polskiego holdingu Jetour to już ósma marka w portfolio z Państwa Środka. Są one reprezentowane łącznie przez ponad 100 dealerów na terenie całego kraju. Na potrzeby Jetoura dosłownie w tej chwili są już rekrutowani kolejni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Członek zarządu Asian Automotive Distribution Center Jerzy Prządka nie kryje zadowolenia z tego osiągnięcia i mówi wprost, że przejęcie Jetoura to "szok dla rynku". Zwraca przy tym uwagę, że decyzja ta nie wzięła się z niczego: proces analizy i weryfikacji AADC przez centralę Jetoura w Chinach, jak i sam koncern Chery, trwał półtora roku. Uzyskany efekt świadczy o budzących zaufanie nawet największych chińskich graczy zasobach ludzkich i kapitałowych polskiej spółki oraz jej dużym doświadczeniu w przedsięwzięciach tego typu.
Ceny modeli Jetoura: "może nawet lepsze" od chińskiej konkurencji
Jetour dołącza już na bardzo nasycony chińskimi markami rynek, również przez bardzo zbliżone konstrukcyjnie modele z tego samego koncernu. Czym na ich tle mają wyróżniać się akurat te produkty? Mój rozmówca i tutaj mówi wprost: "To marka wolumenowa. Naszym głównym celem jest bycie jak najbardziej konkurencyjnym cenowo".
Dokładne ceny nie zostały jeszcze ogłoszony, ale na moje próby zestawienia oferty Jetoura z ofertą Omody i Jaecoo słyszę, że odpowiedniki Jetoura "będą co najmniej tak samo dobrze pozycjonowane, a może nawet lepiej".
Jako marka, która globalnie sprzedała w 2024 r. już 568 tys. aut (wzrost o 80 proc. wobec 2023 r.), Jetour wiąże poważne plany z rynkami eksportowymi. W ostatnich latach zbudowała mocną pozycję w krajach Ameryki Południowej, Afryki i w Rosji. Ekspansję na terenie Unii Europejskiej zaczyna jednak właśnie od Polski - co stanowi kolejne duże osiągnięcie naszego krajowego importera.
W oficjalnym rozkładzie sił w koncernie Chery Jetour jest uznawany jako marka lifestyle’owa, dla młodszych odbiorców, z mocniejszym nastawieniem na offroad niż w przypadku przeznaczonych stricte na asfaltowe drogi crossoverów, co jest odzwierciedlone już w samych projektach.
Pod spodem kryje się dużo kluczowych podzespołów znanych z innych marek koncernu Chery, w tym Jaecoo i Omody. Oznacza to, że docelowo oprócz prostych silników benzynowych 1.5 i 1.6 pojawią się w nich również hybrydy plug-in.
Pierwszy kontakt z modelami Jetoura w Polsce
O ile oficjalna ceremonia debiutu Jetoura w Polsce nastąpi w drugiej połowie lipca, ale ja już miałem okazję zapoznać się z trzema modelami. Największe nadzieje wiązane są z modelem Dashing, czyli mierzącym niecałe 4,6 m (przy rozstawie osi 2,72 m) rywalem Kii Sportage i Dacii Bigster.
Bogate wyposażenie obejmuje rozbudowane multimedia z dużym ekranem 15,6 cala i wydajnym mikroprocesorem Snapdragon, nagłośnienie Sony, bezkluczykowy dostęp, indukcyjną ładowarkę i zestaw kamer. Bagażnik o pojemności 486 l po złożeniu oparć rośnie do 977 l.
Najważniejszym z wizerunkowego punktu widzenia będzie tymczasem model T2. Zależnie od tego, z której strony patrzeć, można dopatrzeć się w nim "głębokiej inspiracji" nowym Land Roverem Defenderem czy też (jeszcze nowszą) Toyotą Land Cruiser.
W obiektywnych kategoriach model zapowiada się jednak nieźle: materiały w kabinie są przyjemne, a rozbudowane funkcje do jazdy offroadowej sugerują duże zdolności w terenie. Model będzie dostępny z napędem na oś przednią lub na cztery koła i benzynowymi silnikami 1.5 o mocy 183 Km lub 2.0 245 KM. Przy długości wynoszącej 4,78 m i cenie najtańszej wersji, która ma się zaczynać od jedynki, T2 jawi się jako ciekawa alternatywa dla oklepanych SUV-ów.
Kolejną niszę zapełnia ostatni z premierowych modeli Jetoura w Polsce, czyli X70 Plus. W dużym uproszczeniu to po prostu zwykły crossover, którego główną kartą przetargową jest opcja siedmioosobowa, dziś już coraz trudniejsza do dostania wśród nowych aut.
Poza tym X70 przypomina o czasach chińskiej motoryzacji, w których bardziej bezwstydnie ściągała ona z dorobku europejskich projektantów - w tym przypadku w zakresie detali wnętrza i kolorów materiałów padło na SUV-y Mercedesa. W połączeniu z bardziej azjatyckim wyglądem nadwozia przynosi to osobliwy efekt, ale jeśli ma być do tego dobra cena i bogate wyposażenie…
Plany Jetoura na najbliższą i dalszą przyszłość
Przedstawiane modele mają pojawić się w sprzedaży u pierwszych polskich dealerów już we wrześniu. Ilu ich będzie? "Jeśli marka chce być wolumenowa, to na pewno musi być w każdym województwie, a w dużych aglomeracjach powinna być obecna jak każda marka wolumenowa" - odpowiada Jerzy Prządka.
Wśród przedstawicieli mają się znaleźć zarówno ci, którzy już do tej pory współpracowali z AADC, jak i zupełnie nowi, którzy przyjdą również z innych, europejskich marek. Docelowo dystrybutor będzie dążył do sprzedaży w Polsce kilku tysięcy Jetourów w skali roku. W osiągnięciu tego celu mają mu pomóc kolejne modele w gamie: w 2026 r. dołączą mniejszy X50 i terenowy T1 oraz flagowy T3.