Jakość paliw na polskich stacjach. Wiemy, gdzie lepiej nie tankować
Coraz mniej stacji sprzedaje paliwa złej jakości - wynika z najnowszego raportu Inspekcji Handlowej, opublikowanego na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To dobra informacja dla kierowców, bo im nowocześniejszy samochód, tym poważniejsze mogą być konsekwencje zatankowania benzyny czy oleju napędowego, które nie spełniają norm.
23.01.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Lepiej, ale wciąż nie idealnie
Na 1552 kontrole przeprowadzone w 2017 roku nieprawidłowości stwierdzono 39 razy, czyli w 2,5 proc. przypadków. Sytuacja jest więc lepsza niż w 2016 roku, kiedy UOKiK informował o 3,3 proc. próbek niespełniających norm. W 2015 roku było to aż 5,3 proc., a w 2014 roku 5,9 proc. Poniżej podajemy nazwy stacji, na których w 2017 roku stwierdzono nieprawidłowości w próbkach oleju napędowego lub benzyny.
Woj. kujawsko-pomorskie
- Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- Twoya, Głogowo: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)
Woj. lubelskie
- Petro-Tur, Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- PAW-TANK, Osiny 271C: benzyna (niewłaściwa badawcza i motorowa liczba oktanowa oraz temperatura końca destylacji)
Woj. lubuskie
- MAD, Torzym, ul. Świebodzińska: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP)
- MAD, Zielona Góra, ul. Elektronowa 9: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Ultranowoczesny SUV Mitsubishi. Zobacz test wideo Eclipse Cross:
Woj. łódzkie
- Repoil, Łódź, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- MMK Petrol, Łódź, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. małopolskie
- R8motorsport, Wieliczka, ul. Narutowicza 5: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- DOGIS, Prandocin-Iły 93A: olej napędowy (nieprawidłowy skład frakcyjny)
- Boroń, Cianowice, Skała: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. mazowieckie
- Ewa Łazarz Grzegorz Łazarz, Węgrzynowo 92, Mała Wieś: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- Begaz, Czernice Borowe, ul. Jasna 7B: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- JM, Pniewy, Konie 1: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
Woj. podkarpackie
- Instal, Wyżne 1, Czudec: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny, niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
Woj. podlaskie
- Orlen, Siemiatycze, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- Mlekpol, Grajewo, ul. Robotnicza 2: benzyna (niewłaściwa prężność par)
- LTL, Goniądz, ul. Wojska Polskiego 68A: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
- MGR, Mężenin 1: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. pomorskie
- Reflex, Gdynia, ul. Morska116: benzyna (niewłaściwa prężność par)
- Słupskdis (Leclerc), Słupsk, ul. Szczecińska 36K: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. śląskie
- Lotos, Katowice, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
- Oil Trust, Łazy, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)
- Ewander Fuel, Częstochowa, ul. Wręczycka 11B: benzyna (zawartość węglowodorów typu aromatycznego)
Sky Energia, Bielsko-Biała, ul. Regera 81: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. świętokrzyskie
- Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna, Krasocin, ul. Zagórska 50/50: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra)
Woj. wielkopolskie
- Darimex, Skórzewo, ul. Malwowa 152: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- BP, Poznań, ul. Rondo Rataje: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. warmińsko-mazurskie
- Józef Zmudczyński Stacja Paliw, Iłowo Osada, ul. Jagiellońska 28A: benzyna (nieprawidłowa prężność par)
- Petrolux, Nowakowo 16: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
Woj. zachodniopomorskie
- Agro-Invest, Malechowo 3: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)
- Stacja Paliw Tadeusz Żelazek, Rąbino 1C: benzyna (niewłaściwa badawcza liczba oktanowa)
- PHU Daruisz Bobryk, Dorota Bobryk, Szczecin, ul. Dębogórska 34: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
Złe paliwo to podwójny wydatek
Tankowanie paliwa o parametrach poniżej norm przyczynia się do szybszego zużycia jednostki napędowej i zwiększa ryzyko awarii. W raporcie Inspekcji Handlowej w grupie najczęściej występujących niedomagań jakościowych paliw występuje niewłaściwa odporność na utlenianie oleju napędowego. Długofalową konsekwencją używania takiego paliwa może być zatykanie dysz wtryskiwaczy - dotyczy to przede wszystkim silników z systemem common rail. Każde wlanie do baku paliwa, które przekracza ten parametr, powoduje zaś podwyższenie konsumpcji paliwa oraz wzrost udziału szkodliwych substancji w spalinach.
Bardzo częstym problemem zimowego paliwa jest również nieodpowiedni skład frakcyjny. Źle zbalansowane pod tym względem paliwo nie spala się w całości. W silniku powstaje nagar, ucierpieć mogą też wtryskiwacze.
Wśród niedomagań oleju napędowego często spotyka się również niewłaściwą temperaturę zapłonu. Zbyt niska temperatura zapłonu powoduje spadek mocy silnika, może powodować metaliczny dźwięk pracy silnika, a także ponad normę podwyższać temperaturę pracującej jednostki napędowej i zwiększając emisję szkodliwych substancji.
W przypadku oleju napędowego w raportach często można też spotkać się z przekroczeniem normy zawartości siarki. Przepisy określają, że w jednym kilogramie paliwa może znaleźć się maksymalnie 10 mg tego pierwiastka. Jeśli jest go więcej, będzie on powodował osadzanie się nagaru w silniku. Siarka ma również własności korozyjne i może przyczyniać się do szybszego zużycia katalizatora.
W przypadku benzyny wśród nieprawidłowości często wymieniana jest niewłaściwa prężność par. Parametr określa, jak bardzo lotna jest sprzedawana benzyna. Paliwo zimowe może mieć wyższą prężność par (do 90 kPa) niż letnie (do 60 kPa). Przepisy przewidują taką możliwość, ponieważ wyższa prężność par ułatwia rozruch silnika. Jeśli jest ona jednak zbyt wysoka, to może powodować powstawanie korków parowych, wywołujących dławienie się silnika, a nawet mogących unieruchomić pracującą jednostkę napędową.