Jaki samochód używany kupić? Fiat Punto II, czyli Kowalski będzie zadowolony za 9 tysięcy złotych

2 maja to jeden z najspokojniejszych dni w roku. Nie trzeba iść do pracy, ale sklepy są otwarte. To świetny dzień na odwiedzenie rodziny, a skoro o rodzinie mowa, dzisiaj typowo "rodzinna" propozycja. Samochód dla niemal każdego z nas, samochód dla Kowalskiego, który chce tanio i spokojnie jechać na rocznicę ślubu dziadków kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania, zawieźć dzieci do przedszkola i raz w tygodniu jechać do kościoła. Przed Wami Fiat Punto II.

Jaki samochód używany kupić? Fiat Punto II, czyli Kowalski będzie zadowolony za 9 tysięcy złotych
Bartosz Pokrzywiński

02.05.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

2 maja to jeden z najspokojniejszych dni w roku. Nie trzeba iść do pracy, ale sklepy są otwarte. To świetny dzień na odwiedzenie rodziny, a skoro o rodzinie mowa, dzisiaj typowo "rodzinna" propozycja. Samochód dla niemal każdego z nas, samochód dla Kowalskiego, który chce tanio i spokojnie jechać na rocznicę ślubu dziadków kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania, zawieźć dzieci do przedszkola i raz w tygodniu jechać do kościoła. Przed Wami Fiat Punto II.

Dlaczego warto wybrać właśnie Fiata Punto?

Do tej pory w tym cyklu artykułów pokazywaliśmy Wam propozycje ciekawszych aut, które można kupić mając w portfelu około 15 tysięcy złotych. Były również takie propozycje jak np. Golf III, które wydają się najrozsądniejszym zakupem. Jednak jeżeli chodzi o rozsądek, to nic nie może równać się z Fiatem Punto.

Obraz

To auto wyśmienicie nadaje się do codziennego użytkowania, zarówno przez młodego studenta, który liczy każdą złotówkę wydaną na paliwo i niekiedy woli skorzystać z komunikacji miejskiej, jak i przez starszego pana jeżdżącego tylko do kościoła, ewentualnie na wycieczki z wnuczkiem. Kiedy coś się zepsuje - nie szkodzi, mam Fiata, nie zapłacę wiele, a być może nie będę musiał nawet korzystać z pomocy mechanika, sam sobie poradzę. Kiedy przyjdzie czas na wymianę klocków hamulcowych - nie szkodzi mam Fiata.

Punto drugiej generacji jest dla osób, które nie koniecznie lubią oglądać wyścigi Formuły 1, interesują się tuningiem i wiedzą czym się różni układ Twin Turbo od BiTurbo. Szanowany egzemplarz Fiata Punto będzie odwdzięczał się podczas wizyt na stacji benzynowej, stacji diagnostycznej oraz podczas przeglądów.

Obraz

Fiat Punto II 1999-2005

Fiat Punto drugiej generacji nie miał łatwego zadania. Kiedy włoski producent zaprezentował auto w lipcu 1999 roku, wszyscy oczekiwali, że nowy mieszczuch będzie sprzedawał się równie dobrze co jego poprzednik, ale zagwarantuje jednocześnie większy poziom bezawaryjności. Fiat przygotował dwie wersje nadwoziowe Punto drugiej generacji, które wyraźnie różnią się od siebie, nie tylko ilością drzwi.

Pięciodrzwiowe auto jest dużo bardziej spokojne, nadwozie wydaje się proste i nudnawe, a tylna klapa jest niemal pionowa. Wersja trzydrzwiowa jest już nieco bardziej agresywna. Usportowiony charakter auta podkreślają zmienione zderzaki, ostrzejsze listwy boczne czy przetłoczenia w tylnej części nadwozia.

Obraz

Na polski rynek Fiat Punto II trafił w styczniu 2000 roku i początkowo dostępny był z silnikami benzynowymi 1.2 60 KM, szesnastozaworową odmianą 1.2 80 KM sprzedawaną jako wersja Sporting oraz w najmocniejszej odmianie HGT z silnikiem 1.8 16v o mocy 130 koni mechanicznych. Wersja HGT zapewniała sprint od zera do setki w czasie 8.6-sekundy oraz prędkość maksymalną 205 kilometrów na godzinę. Świetny rezultat jak na tak niepozorne auto.

Dla miłośników jednostek Diesla, włoski producent przewidział początkowo jedynie dwie wersje silnikowe 1.9 D o mocy 60 koni mechanicznych oraz 80-konną 1.9 JTD, która dostępna była na polskim rynku dopiero latem 2000 roku. Rok później silnik ten został wzmocniony do 85 koni mechanicznych.

Obraz

Punto drugiej generacji zyskało sympatię, również na polskim rynku. Prestiżu autu dodawał fakt, że trzydrzwiowe wersje świetnie radziły sobie na rajdowych oesach rywalizując w klasie Super 1600. W testach Euro NCAP Punto II uzyskało wysoką notę 4 gwiazdek . Fiat oceniany był na 69 procent bezpieczeństwa przy uderzeniu przodem i aż 89 procent przy uderzeniu bocznym.

Ciekawostką stosowaną w Punto jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego posiadające funkcję "City". Wciskając tak oznaczony przycisk można było zwiększyć siłę wspomagania, łatwiej manewrując na parkingu i w mieście, po wyłączeniu tego trybu, kierownica chodziła ciężej, co świetnie sprawdzało się podczas jazdy na trasie.

Obraz

W 2003 roku Fiat zaprezentował poliftingową wersję Punto II, oznaczoną modelowo jako Punto II FL. W aucie zmieniony został pas przedni, teraz Punto posiadało dużo większe przednie reflektory, a na pokrywie silnika znalazł się grill. W wersji trzydrzwiowej poszerzono dodatkowo dolną część tylnych lamp. Wraz z liftingiem do gamy silnikowej Fiata dołączyła także jednostka benzynowa 1.4 16v 95 KM.

Największy silnik, Diesel JTD o pojemności 1.9-litra dostępny wcześniej z mocą 80 i 85 koni mechanicznych, został wówczas wzmocniony do 100 KM. Jednocześnie pojawiła się też dużo nowocześniejsza, lżejsza i ekonomiczniejsza jednostka 1.3 Multijet. 70 koni mechanicznych zapewnia sprint od zera do setki w 13.4-sekundy, co nie jest rewelacyjnym rezultatem, ale deklarowane przez producenta średnie spalanie na poziomie 4.5-litra na setkę daje do myślenia.

Fiat Punto
Fiat Punto© mat. prasowe / Fiat

Wnętrze Fiata Punto drugiej generacji nie zachwyca niczym szczególnym. Z przodu siedzi się wygodnie, jednak pasażerowie jadący z tyłu mogą skarżyć się na brak miejsca. Wzorem nie może być również tapicerka wykonana z bardzo delikatnego materiału. Ma się wrażenie, że bardzo łatwo ją naderwać. Deska rozdzielcza uświadamia nam, że siedzimy we Fiacie, plastiki nie robią najlepszego wrażenia.

Podczas spokojnej eksploatacji, auto nie powinno sprawiać większych problemów. Jeżeli jednak lubimy ostrzej jeździć, wówczas powinniśmy bardzo uważać na sprzęgło i skrzynię biegów. Podobnie jest z układem kierowniczym, co ciekawe w 2001 roku włoski producent ogłosił sporą akcję serwisową, która dotyczyła ryzyka pęknięcia kolumny kierowniczej. Od października 2005 roku Fiat udostępnia licencję na produkcję modelu Punto II FL Zastavie. Nowe Zastavy 10 produkowane są w fabryce w Nowym Sadzie.

Pub Fiat Punto

Fiat pozytywnie zaskakuje jednak stosunkowo niską ceną. Już za 8-9 tysięcy złotych możemy mieć auto wyprodukowane w 2000 roku wyposażone w elektrycznie sterowane szyby, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, rzadziej niestety klimatyzację. Włoski producent oferował również wersję Natural Power, która standardowo wyposażona była w instalację LPG.

Jeżeli więc nie jesteś wybrednym kierowcą, nie musisz nikomu niczego udowadniać i nie przywiązujesz ogromnej wagi do tego, kto pierwszy rusza spod świateł, Fiat Punto może być dla Ciebie świetną propozycją.

Kilka przykładowych ogłoszeń:

Jeżeli jesteś lub byłeś właścicielem Fiata Punto II albo masz wyrobione zdanie na temat tego modelu, podziel się z nami swoją opinią. Czekamy także na sugestie aut, których sylwetki mielibyśmy Wam przybliżyć.

Tabelka spalania. Średnie zużycie paliwa według danych producenta.

1.2 60KM1.2 80KM1.4 95KM1.8 130KM1.3 Multijet1.9 D 60KM1.9 JTD 80KM1.9 JTD 85KM1.9 JTD 100KM1.2 LPG 60KM
5.7 l.6 l.6.1 l.8.3 l.4.5 l.5.7 l.4.9 l.5 l.5.3 l.5.8 m3
Komentarze (26)