Jak sprzedawać części w internecie? Wiedzą o tym "Liderzy Jakości" OTOMOTO
Kategoria Części w serwisie OTOMOTO liczyła w styczniu 2024 r. średnio ponad 3,7 mln ogłoszeń i sukcesywnie się rozwija. Jak skutecznie sprzedawać elementy i podzespoły samochodowe? Wiedzą o tym doskonale "Liderzy Jakości OTOMOTO", którzy zostali nagrodzeni i wyróżnieni za najlepsze przygotowanie ofert.
14.03.2024 | aktual.: 19.03.2024 10:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Platforma OTOMOTO od ponad 20 lat łączy sprzedających z kupującymi. Jej misją jest jednak nie tylko handel, ale również tworzenie i wdrażanie nowych standardów jakości ogłoszeń motoryzacyjnych. To pomaga zdobyć zaufanie potencjalnych kupujących, rozwinąć biznes i zwiększyć bezpieczeństwo transakcji. Zwieńczeniem tych działań oraz zachętą do dalszych starań jest konkurs "Liderzy Jakości OTOMOTO".
Co wiemy, a czego nie wiemy o częściach?
Według badania przeprowadzonego w 2023 r. przez agencję Minds & Roses na zlecenie portalu OTOMOTO, ponad 50 proc. ankietowanych nie wie, gdzie kupuje się części używane. Dodatkowo aż 70 proc. badanych zleca organizację części zamiennych serwisowi, a jeżeli ktoś już postanawia je kupić samodzielnie, to najczęściej szuka elementów eksploatacyjnych, takich jak oleje, klocki i tarcze hamulcowe, żarówki, filtry, akumulatory, opony, koła i wycieraczki.
Zdecydowana większość wybiera nowe części, ponieważ liczy na dłuższą żywotność (75 proc.). Do tego dochodzi brak edukacji w kwestii zakupu części używanych i regenerowanych. Aż 69 proc. kierowców uważa, że do zakupu części używanych potrzeba specjalistycznej wiedzy.
– Obserwujemy coraz większe przenoszenie się handlu częściami do Internetu. Wyzwaniem jest to, żeby wiedzieć, która część do jakiego samochodu pasuje. Bardzo ważne jest to, żeby sprzedający podawali numery katalogowe części i ich kompatybilność – mówił Piotr Grzemski, Head of Parts w OTOMOTO i przewodniczący jury kategorii Części. – Uważamy, że najważniejsze jest to, żeby kupujący świadomie podejmował decyzję. Do samochodu, który ma kilkanaście lat, nie zawsze opłaca się kupić części nowe i oryginalne, więc czasem lepiej kupić części używane – dodał.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeżeli ktoś już decyduje się na zakup używanych części, to największą popularnością cieszą się elementy nadwozia, a konkretnie zderzaki, drzwi, a także felgi i opony. Tak wynika z raportu "Internetowy Samochód Roku 2023", przygotowanego przez OTOMOTO. W kategorii Części tytuł "Lidera Jakości" zdobyła firma ŁadneFelgi.pl, którą reprezentował Dawid Nowiczenko. Firma została nagrodzona za estetyczne i transparentne ogłoszenie oraz dodatek w postaci materiałów wideo. Jurorzy zgodnie podkreślali, że w przypadku sprzedaży części dodanie filmu jest bardzo ważne, zwłaszcza przy elementach używanych. Dzięki temu kupujący może określić, czy dana część będzie pasowała do jego pojazdu i w jakim jest stanie.
– Na platformie OTOMOTO jesteśmy już od ok. 8 lat. Ciężko to zapamiętać przy tej ilości ogłoszeń. Dla nas kluczową wartością jest podnoszenie jakości produktów i ogłoszeń, żeby były możliwie najbardziej czytelne i transparentne dla użytkownika – skomentował Dawid Nowiczenko z ŁadneFelgi.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Cieszę się, że platforma OTOMOTO dba o edukację kierowców, transparentność produktów, opisy części i zdjęcia. Opisy części i parametrów, czy jest to część nowa, czy używana, czy można ją zamontować w danym samochodzie, są szalenie istotne – powiedział Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, gość specjalny jury kategorii Części. – Zwracałem uwagę przede wszystkim na opis ogłoszeń, czy parametry danej części pozwoliłyby laikowi zakupić daną część. No i oczywiście na zdjęcia, które bardziej zorientowanym odbiorcom pomogłyby zrozumieć, czy daną część można zamontować w danym modelu pojazdu – dodał.